Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1547 ggr
indaa
0

vaktkänslor ?

Min goldenvalp på 5 månader har plötsligt bara över en helg börjat vakta vårt hus helt galet, han kan inte slappna av och skäller "vakt-skäll" såfort någon går förbi utanför eller när det åker förbi en bil osv.. Vilket är ganska ofta så han skäller ju typ hela tiden och morrar..

Vart kom det här ifrån? :(( han har inte hållt på så innan..
Han verkar inte så pigg på att gå promenader heller.. :/

Maja2
0

Han kan vara på väg in i spökåldern lite smått. Då blir de osäkra och visar rädslor för saker som ibland inte ens finns.

indaa
0

#1 Ja det känns som det, han hoppar en halvmeter av små ljud som han hör, tex när de blåser till ute eller man tappar något, och han har aldrig brytt sig om det förut. Ska jag bara ignorera det eller ska jag säga åt han att vara tyst när han morrar?

Trodde inte spökåldern skulle börja så tidigt :o

Maja2
0

"2 Avled honom istället så han får annat att tänka på :)

Vattnadal
0

Ignorera, så att han lär sig att ni inte ger honom uppmärksamhet av ett beteende ni inte vill ha. Titta alltså inte ens på honom om han bara okynnesskäller.

Om han skäller av rädsla/osäkerhet, kan det vara bra att titta vad han larmar om. Skäller mina hundar för att larma, dvs påpeka min uppmärksamhet på något de anser vara skumt ute på gården (vi bor mitt ute i skogen, och är det något här kan det vara folk, räven, älg, björn eller så), brukar jag säga åt dem att sitta i hallen. Sen öppnar jag dörren och tittar ut. Är det inget där, förklarar jag med lugn röst att det inte var något, och sen går vi tillbaka till de vi gjorde innan. De lär sig då att jag faktiskt kollar av, och att ibland är det inget, och de kan slappna av igen.

En hund i spökåldern som visar rädslor kan behöva få vara rädd och sen avreagera. De skapar låtsasmonster för att öva på att vara rädd och hantera sin rädsla. Då kan det vara bra att hjälpa dem lite på vägen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Fridaaaa
0

#2 Spök åldern kan komma lite när som, olika från hund till hund. Lillan var närmare året innan hon kom in i "spökåldern"

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.