Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 10001 ggr
[memyselfandii]
0

Kastrera hanen eller inte?

Jag får beslutsångest när jag tänker på om jag ska kastrera min hane eller inte.

Mina föräldrar vill det då jag har min tik som är okastrerad och vi vill inte riskera tjuvparning men jag är så himla rädd att han ska bli aggressiv mot allt och alla efter jag har läst fördjupit mig i kastrering.

Vi har dock en kastrerad hane här hemma som är cool lugn och ett bra exemplar på bra kastrerade hanhundar men det känns ändå riktigt läskigt…

Vad tycker ni?

Obs! Anledningen är inte att han är jobbig som vi vill kastrera utan för att inte riskera tjuvparning.

Stormblomma
1

Varför kastrerar ni inte tiken?
Okastrerade tikar löper mycket större risk att få problem än okastrerade hanar.
Vart har du hört att en hund skulle bli agressiv av kastrering?

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

SamanthaJones
0

Säger som #1, kastrera tiken! Ska hon inte användas i avel av en seriös uppfödare så mår de så mkt bättre av att vara kastrater.

Min erfarenhet av kastrerade hanhundar är att de är ganska mkt precis som vanligt men med mindre drifter. Att de skulle bli aggresiva av kastrering är inget jag kan tänka mig. Finns ju en anledning till varför många har kastrering som en del i lösningen på aggresiva hundar.

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

[memyselfandii]
0

#1 Det har jag faktiskt inte tänkt på. Tungan ute

Men om vi skulle kastrera tiken skulle han fortfarande ha kvar beteendet att vilja para sig?

Sen så har jag tänkt nu: är det inte riktigt stressigt för en hane när tikar löper? Är det inte synd att han ska behöva stressas upp varje gång en tik i området löper, om han ändå inte ska avlas?

Jo jag har läst lite på google men även sett här på iFokus att en persons hund blev agressiv. Tror hon heter Ronon här på iFokus, men inte bara hon utan fler har jag läst om…

Erika89
1

Om en hanhund är rädd så kan de göra mer utfall efter kastrering eftersom de kan bli mer hariga. En del kan se det som att de blir aggresiva, men egentligen är de bara "livrädda" och gör utfall i förebyggande syfte.

Men om din hane är "normal" så är det nog ingen fara om ni kastrerar honom :)

Rafflan
1

Om din hund är stabil innan kastreringen kommer han inte bli agressiv efter :)
Är han dock stressig, nervig, kanske lite han agressiv innan kastreringen kan det blir problem.

Det som dock kan hända efter kastrering
* annorlunda/fulare päls
* blir lätt tjock (dem kan inte öppna kylskåpet så detta kan vi styra)

Dock är dem ofta lättare att focusera med.

Jag tycker du ska kastrera tiken nu. Ju tidigare du kastrera din tik desto mindre risk för juver tumörer, och livmoderinflamation är en av dem vanligaste operationeran på medelålders tikar.

Och när ekonimin tillåter kastrera din hane :)

[memyselfandii]
0

#2 Okej tack! Ska höra med mina föräldrar! Glad

#4 Jaha okej. Nja normal skulle jag nog inte vilja säga, däremot lite osäker vid hundmöten men han har aldrig visat en tendens till agression mot hundar han fått hälsa på utan han är överlycklig. Vi tränar på det men tror du att det skulle göra honom värre? Alltså bli värre vid hundmöten?

Rafflan
0

#6 nej, har du tur blir han lugnare vid hund möten. För då har han ingen anledning att "prata" med dem där hundarna där borta :)

[memyselfandii]
0

#5 Hmm, du har rätt i det du säger - gammel gubben har ful/äcklig päls och han är mullig men har blivit smalare ;) Han är bäst iallafall :)

Jo det är klart men det är väl större ingrepp på tiken än hanen? Är så rädd att något ska hända min tik då det är större ingrepp där, men juver tumörer vill jag inte heller att hon ska drabbas av…

#6 Jo iofs, det är sant!

[Forest]
0

Jag hade valt kastrera tiken, det är mycket man slipper då tänk dig utan löp o slippa risken att få livmoderinflamation o livmodercanser Flört

Rafflan
0

#8 kastrerar du inte tiken och hon blir äldre än 10 är det ca 90-99% chans att du kommer behöva operar henne för juvertumör eller livmoderinflamation.

En frisk och glad tik klarar operationen bra och komplikationer är sällsynt.
Operera en riktigt dåligt tik (vilket dem blir om dem har livmoder inflamation) eller juvertumör, och så har man åldern på det. Nej då är det bättre att ta bort den innan.

Dock finns fortfarande risken för juvetumör. Nya efter forskningar bevisar att kastreras tiken direkt efter första löper minskar risken för juvertumör med ca 98%. Kastrerar man efter andra löper minskar risken med ca 80% chans.

Men även om man kastrerar hunden när den är 8 år minskar risken fortfarande, men efter första löpet är bäst ;)

vallhund
4

# 10, det beror helt på vilken ras man har, har man en golden så stämmer kanske ditt påstående.

Det finns ganska många risker med kastration av hundar, både för tikar o för hanar, o de flesta veterinärer är dåligt pålästa om riskerna. Fö så är risken stor för att en osäker hanhund blir ännu osäkrare.

http://www.svf.se/sv/Sallskapet/Smadjurssektionen/Normgruppen/Normer-av-medicinsk-karaktar/Norm-angaende-kirurgisk-kastration-av-friska-hundar/

Internet strular så jag får återkomma med länkar.

Den vanligaste komplikationen (förutom päls o vikt) är inkontinens, finns medicin men det hjälper inte alla.

En studie på rottisar visar att intakta tikar har högre medellivslängd än kastrerade ditos, effekten försvinner om tiken kastreras efter 6 års ålder.

Hanar som kastreras tidigt löper väldigt förhöjd risk att utveckla en väldigt elakartad form av skelettcancer.

Jag återkommer senare med länkar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Cocos82
0

Jag tycker att du ska läsa på och diskutera med en massa olika innan du tar ett beslut för någon av hundarna. Ett ingrepp går inte att göra ogjort. Det är mitt tips.

vallhund
1

# 13, kunde inte sagt det bättre själv!

KL

Vad gäller juvertumörer  så är effekten av kastrering störst om ingreppet utförs före första löpet, därefter sjunker nyttan i takt med löpen. Har för mig att det har ytterst marginell betydelse efter tredje löpet. dessutom är långt från alla tumörer maligna.

Så länge som veterinärer kör kastreringskampanjer med reducerade priser så tror jag knappast att de kan leva upp till Veteinärsförbundets: "Normgruppens rekommendation
Normgruppen kan inte rekommendera rutinmässig kastration av friska hundar utan att ingreppet föregås av en diskussion med ägaren i varje enskilt fall."

O de flesta veterinärer inte är pålästa om senaste forskningen i ämnet.

Rafflan
0

#14 min veterinär som håller kurser i hundavel, uppfödning, osv sa efter första löpet är bäst att kastrera :)

Vattnadal
1

#10 Så 90-99 av 100 tikar över 10 år (som inte är kastrerade) opereras för juvertumörer eller livmoderinflammation?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Rafflan
0

#16 ja dem som blir äldre än 10 år får väldigt ofta någon av dessa problem så småning om.

Och hellre operar jag bort livmodern då när min hund är ung och frisk istället för att göra det när min hund är 13 år och jätte sjuk.

[memyselfandii]
0

Tiken är fyra år, hanen 9mån.

SamanthaJones
1

#14. Vart har du fått den informationen ifrån? Går tvärt emot det mesta man lär sig bland annat på Skara osv.

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

[floudie]
2

Att kastrera en hane gör allt i livet bättre skulle ja säga.
Min mamma har haft flera tikar som blivit uppmot 15 år utan problem.

Men ja kastrerade min hane han brydde sig jätt mkt om alla luckter och alla hundar o jag fanns inte alls på hans karta. nu är han kastrerad o ja kan ha han lös i hundmöten för han bryr sig inte o han kissar inte på varje stolpe heller max 3ggr per promenad jätte skönt. ja kan ha han med löp tikar utan att han ska jucka självklart så är hon väldigt spännande men han juckar inte på na. och jag finns nu i hanns liv nu söker han kontack med mig hela tiden vilket gör allting mkt lättare efter som han nu lyssnar på mig :D

Frågar du mig är det bättre att kastrera hanen för han mår faktist dåligt av att ha all den testosterånen o de luktar löp tikar över allt och han aldrig kommer att få utlopp för den vilket gör att han blir mer och mer frustrerad. de tycker inte ja e skjyst.

Tänk dig själv om du va kille och varje dag kommer de en skit snygg naken brud och bjöd dig sex och du aldrig kommer få ha de. då blir man nog en aning frustrerad och med kastration försvinner den dragningen :D

vallhund
5

# 20

Din syn på manlig sexualitet är skrämmande!

" Tänk dig själv om du va kille och varje dag kommer de en skit snygg naken brud och bjöd dig sex och du aldrig kommer få ha de. då blir man nog en aning frustrerad och med kastration försvinner den dragningen :D"

Vi som har både fertila tikar o hanar håller inte med dig, det du vill uppnå med kastrering uppnår vi andra med uppfostran.

Noa-Nisse
1

#21 jag håller daktiskt med #20 så att säga "vi" känns ju inte så passande då du inte har någon aning om vad andra tycker…

Medarbetare på Hundar.ifokus

[memyselfandii]
0

#22 Hon skrev aldrig "vi" utan hon utgick från vad hon själv tyckte.

Jag vet inte faktiskt, jag får tänka lite mer på saken.

Rafflan
0

#23 ur #21

"Vi som har både fertila tikar o hanar håller inte med dig, det du vill uppnå med kastrering uppnår vi andra med uppfostran." ;)

[memyselfandii]
0

#24 Måste säga att jag förstår ingenting just nu, jag trodde ni menade att #20 skrev "vi".

Nu efter jag läst om några gånger förstod jag, my bad Flört

Det lutar åt att kastrera hanen då jag håller med #20 upp till 100% eftersom det var så med våran hane som är kastrerad, han var bokstavligen talat störd, helt borta, allt som gällde var att spåra upp tikar och han var grymt stressad hela tiden och nu när han är kastrerad så har det underlättat en hel del! Han är en helt annan hund och han går lös hela tiden (förutom bland folk på stan t.ex), bara det att han börjar bli gammal och döv Flört

[floudie]
1

#25 ja har gått på naturbruksgymnasium när vi bodde på internat med våra hundar och vi alla hadde samma erfarenhet av kastrering med hanar.

#21 jätte bra att du lyckats få din hane att ignorera löp tikar men jag tycker inte att de är skjyst med all den testosterånen som hanen aldrig får blir av med.

De är i deras natur att para sig när dom känner löptik och att få dom att ignorera instikt är svårt och ett helttidsjobb för resten av deras liv. då är det mkt lättare att kastrera.

Vadå för syn på manlig sexualitet? hade tikar blivit galna varje gång dom kände lukten av en okastrerad hane så hade ja rådit att sterelisera tiken också.
Är det planerat att använda hunden i avel så självklart kastrera inte men varför ha kvar något som gör hunden stressad när du inte behöver det.

[Ronon-m]
1

men kastrera är så onaturligt och jag tycker det är utav lathet om man kastrerar sin hane pga problem vid hundmöten eller något annat dumt beteende. Som jag alltid säger: hundens lydnad sitter i huvudet, inte i bollarna! Jag hade kastrerat tiken om jag varit du! det kan bli så fel om man kasterar hanar vilket jag har erfarenhet av! Kastrerar du tiken istället så slipper du undan med vissa sjukdommar som kan dyka upp vid äldre ålder om ni har otur… ganska skönt att veta att hon slipper sjukdommarna isåfall :) lycka till

Cocos82
1

#26 + alla andra: Jag ser det så här. Hundars värld består till störst del av dofter. När vi kastrerar hundarna försvinner deras identitet i andra hundars "ögon". De luktar varse sig tik eller hane, de är ingen i hundarnas värld. Klart att det påverkar dom!

Det påverkar oss människor varje dag. Hur många blir inte brottslingar, självmordsbenägna, mobbare, osv för ingen ser dem. Eller för att ta ett mindre drastiskt exempel alla jobbiga tonåringar som bara är jobbiga för de har identitets kris, de vet inte vem de är och alla runt omkring dem ser dem som något de kanske själva inte kan identifiera sig med. Givetvis är det inte de enda anledningarna i exemplen ovan, det ligger säkert en massa andra orsaker bakom också.

För att inte ta upp biverkningar som kan uppstå och att själva ingreppet faktiskt är en operation som innebär sövning som alltid innebär en risk.

Sedan får man väga för och nackdelar med kastrering givetvis. Men jag tycker inte att man ska kastrera bara för att. Det finns det ingen anledning till. I min värld. :) Jag anser inte att kastrering ska inte ses som en universallösning.

Jag hade själv testat en kemisk kastrering först ett bra tag för att se hur hunden reagerade innan jag gjorde ett permanent ingrepp som jag inte kan göra ogjort. Jag hade även bett någon som är väldigt kunnig på hundar att ge sin synpunkt om hur min hunds personlighet är. Är den tuff och mentalt stark eller är den mer lagd åt det osäkra hållet? Det har stor betydelse för slutresultatet av en kastrering.

Alla har sin åsikt och alla gör det som de tror är bäst. Så gör även jag.

[memyselfandii]
0

#27 Att det är onaturligt vet jag men som sagt så ska jag inte kastrera honom för att ända något beteende. Att han gör utfall (händer riktigt sällan) vid hundmöten har inte med att kastrera eller inte att göra, absolut inte och det har aldrig kommit på tanken att "lösa" det genom att kastrera.

Vi har en okastrerad hane under oss, när min tik löper och vi tränar eller bara går utanför dörren så piper och skriker han något fruktansvärt efter min hund, skulle det vara ett beteende jag skulle vilja "ändra" så skulle det nog vara just att han ska slippa vara så stressad såfort min tik löper, eller andra tikar. Jag tycker personligen, som någon ovan, att det inte är rättvist mot honom om han ändå inte ska användas i avel vilket han inte ska då han är blandras. Så jag tror nog jag har bestämt mig.

#28 Okej..Jag vill inte kastrera min tik pga det stora ingreppet helt enkelt… Obestämd

Ska fördjupa mig lite i kastrering för begge könen så får jag se helt enkelt. Mina åsikter kommer förmodligen ändras efter jag läst på lite så om någon här har en eller fler bra sidor med bra information så är jag jätte tacksam för länkning:)

Cocos82
0

#29 Du kommer säkert ta ett beslut som passar dig och din hund och eran situation. :)

Linnea
2

#20 Der är den som håller i kopplet som bestämmer om hunden ska lukta och kissa på allt den ser. Ju mer den får lukta ju mer intresserad av att lukta blir den. Den måste inte lukta på allt bara för att den är okastrerad och den måste inte heller markera revir på varenda stolpe. Om ingen hund hade kissat på stolparna hade dom inte heller varit så intresserade av att göra det. Det dom gör är att kissa ovanpå någon annans lukt för att dölja den och framhäva sin egen. Men om ingen markerar på stolparna så finns det heller ingen lukt att dölja.

Läste ett inlägg i en tidning en gång, det var en man som tyckte att alla hundägare borde betala nya lyktstolpar eftersom allt hundkiss gör att de förstörs i förtid. Om det är så så håller jag nog med. Om man tvungen ska låte hunden kissa på alla stolpar kan man minsann skaffa nya sen när dom gamla trillar..

Hundarna behöver inte lukta och kissa på allt, den som håller i kopplet bestämmer! Du kan tex ha din hund lös i rastgård eller i skogen och där kan den få lukta och kissa bäst den vill men i stan kan man väl ändå låta bli?

Som sagt, om ingen markerar revir så blir behovet att markera mycket mindre! Men det lär väl aldrig inträffa för det är ju så synd om hundar som inte får lukta var tredje meter.. Men visst, går man bara samma runda varje dag i slötempo så då måste ju hunden hitta på nåt kul. Om folk hade aktiverat hundarna lite mer istället för att bara gå och gå så hade dom haft annat än lukt och kiss att tänka på.

Skynda långsamt så går det fortare.

SmileyMalin
0

Tycker det är märkligt att det är så "onaturligt" och "fel" i mångas ögon att kastrera en hane men helt okej med en tik?

Personligen är jag helt klart för kastrering av båda könen, det har ingenting med dålig uppfostran att göra som många antyder utan är ett sätt att lättare få sin hund att passa in i samhället.

Jag som tävlar med mina hundar ser ju dessutom fördelen av att få en mer fokuserad träningskompis ;-)

Rafflan
0

Det är onaturligt att kastrera så då tränar vi bort deras naturliga beteenden istället? Vad är det för tanke sätt igentligenObestämd

#29 det är ännu större risk med ingrepppet om hon får livmoder inflamation ;)
Men sätt dig in i det så kommer du nog känna vad som är rätt för er :)

vallhund
0

Det är enklare o billigare att lära sina hundar att kissa o bajsa på kommando, dvs transportsträcka än att kastrera dem, gäller både hanar o tikar.

Är hanen översexuell (ovanligt) eller tiken har problem med löp o skendräktigheter är kastrering ett bra alternativ. Annars handlar dt nog mest om lathet, i min värld.

[memyselfandii]
0

#34 Min tik har inte problem med varken löp eller skendräktighet och jag vet inte, får bara ångest av tänken att kastrera henne även om jag skulle vilja - om jag fick skippa själva ingreppet, att hon var kastrerad redan. Svårt att förklara men jag får en riktigt ångest helt enkelt vilket inte alls är kul att läsa:

"#29 det är ännu större risk med ingrepppet om hon får livmoder inflamation ;)"

Inte snällt för fem öre även om det var ironiskt.

#34 Hur lär jag dom kissa och bajsa på kommando då? Glad

Erika89
0

Alltså förlåt, men ni pratar om att det inte är naturligt att kastera men är det naturligt att få hundarna att kissa och bajsa på kommando? 
Bara en fundering, menar inget illa alls utan blir mest bara fundersam på vad ni ser som naturligt och inte naturligt ;)

Rafflan
0

#35 var inte ironiskt. Alla operationer man behöver göra när hundens allmän tillstånd är påverkat är ju mer riskabla än dem man gör när hunden är pigg och frisk.

Om det är själva att öppna buken du inte gillar, kan jag tipsa om en ny operation dem gör i usa som är påväg hitt.
Titt hålls operation fast på större organ, dem gör typ 3 st 1cm långs snitt och kastrerar på det sättet :D

fridaas
0

Jag hade deffinitivt kastrerat tiken! Efter att ha varit hos svärföräldrarna som har en okastrerad tik och en kastrerad hane är jag ännu mer säker på att ska vi skaffa hanhund är det vår tik som blir kastrerad!

Det gnälls, skälls och hanhunden är stressad för att tiken är på honom hela tiden som hon är i höglöp. Nu är det ju inte säkert att alla tikar i höglöp skulle gå på en kastrerad hanhund iofs. Men jag hade inte chansat, för det var oerhört jobbigt att vara där under löpperioden.
Att hanen blev stressad och förbannad visade han genom att göra utfall emot henne och bita sönder kuddar, täcken, mattor, stolsben osv.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

vallhund
1

# 36

Så du tycker att det är OK att hundar får kissa o bajsa överallt? Inne, på grannens staket, på husväggar, i rabbater o var dom nu känner för det?

[dogownerAPT]
1

Jag tycker att du ska göra vad som känns bäst för dig!

Min omplaceringshane, pitbull, som var två år när vi köpte honom var extremt jobbig ute. Han luktade på allt och det enda som fungerade var att lyfta honom i ryggen för att få bort honom. Vi tränade och tränade, men han var helt omöjlig. Jobbig med löptikar, och "bröstade upp sig" för andra hundar. Det fanns många saker som var jobbigt på den punkten. Den förra ägaren rekommenderade även hon att kastrera. Veterinär också.

Han har blivit betydligt lugnare och går att hantera mycket lättare både inne och ute. Han älskar andra hundar (vilket han iof alltid gjort), och är inte aggressiv.

Jag tycker som några ovanstående också nämnt, att en hund ska kastreras om den inte ska användas i avel. Samma med katter! De flesta på detta forum verkar föredra renrasiga hundar tex. Många blandrashundar blir till av en "olycka".

Så, gör som du känner själv! Jag är positiv till det, och det är en lösning. Många hanar kan faktiskt som även du säger, må dåligt av att de inte får "göra det de är skapta till".

Det är kanske inte är naturligt med kastrering, men det är inte naturligt att inte låta hundar få para sig heller!

Rafflan
1

#39 det är inte samma sak som att kissa och bajsa på kommando :P

Cocos82
0

Jag tycker diskussionen angående vad som är naturligt och inte naturligt är lite ovidkommande. Det som betyder något i sammanhanget är vad resultatet kan bli och vad som passar TS, hennes familj och hundarna.

Jag själv vet 3 stycken tikar som skulle kastreras som inte vaknade mer eller fick allvarliga komplikationer och dog strax efter. Jag vet bara en enda tikägare som är nöjd efter kastreringen. Övriga (de är inte så många) har problem med agressivitet eller läckage.

Mina vänner med kastrerade hanhundar verkar ha lite bättre odds. Men även där finns det en del som ångrar sig pga att utfallen ökat, problem med vikten och mindre aktiv i allmänhet.

Det jag vill säga är att det är jätte svårt att veta utfallet. Många gånger blir det bra andra blir det inte bra.

Cocoscream
0

Ska du avla på tik/ hane? Inte så skulle jag kastrera åtminstonde tiken. Annars finns det ju även kemisk kastreringen som håller ca ett år i stöten :)

Med vänlig hälsning, Petra

Hundarna- www.paradisemittelspitz.n.nu

Hästarna- www.paradiserehab.weebly.com

[memyselfandii]
0

#37 Okej, vet du när den kommer till sverige då? Hehe jo att öppna buken får mig att må dåligt även om det, när det läkt, kommer blir bra… Jag får också tankar som att hon inte kan hoppa upp i sängen eller leka efter operationen (vilket hon inte ska) osv osv, och sen är jag rädd att hon ska somna in helt under operationen Obestämd

#40 Att han "fastnar" på en viss fläck är faktiskt ett problem här med då han är ganska stark och det är inte bara en fläck han stannar vid utan han ska lukta på varje grässtrå typ. Annars finns det inget jag vill att han ska ändras på, han är duktig vid hundmöten (dom gångerna han inte hakar på tiken) och han har aldrig visat agressivitet mot hanar eller tikar, däremot tycker han INTE om sina kullsyskon, varför vet jag inte men alla andra hundar älskar han.

Rafflan
0

#44 tror det var strömsholm som höll på med den metoden, men vet ej om dem börjat använda den ännu :)

Ang oroan för hur hunden ska bli kan du prova kemiskt kastrera :)

[memyselfandii]
0

#45 Okej, får hoppas dom börjar använda den snart då den verkar smart:)

Jag är inte orolig hur Ronja kommer bli/bete sig utan direkt efter operationen så är jag så rädd att det som sytts igen kommer "spricka upp" om hon vill busa eller  hoppar upp i soffa/sängen.. :)

Rafflan
0

#46 jo det är ju viktigt att dem är stilla, vet en ägare som inte höll sin hund still, och dem inre stygnen sprak upp och då fick ju hunden väldigt ont så dem fick åka in och sy om henne :(

[memyselfandii]
0

#47 Jo precis. Jag tror inte det är lika risktabelt att hannen spräcker upp det som sytts… Obestämd

Jag får se helt enkelt.. När dagen är där har jag nog fattat ett bra beslut och verkligen tänk igenom allt.

Jag tackar 1000 ggr för alla svar jag fått!

vallhund
0

Blå stjärnan i Gtb utför titthålskastreringar av tikar, o har gjort det i några år.

MaaariaS
1

Testa chipkastrering så ser du hur hunden reagerar innan du gör ett kirurgiskt ingreppGlad

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Erika89
0

Här är en länk om du orkar läsa ;)

http://stud.epsilon.slu.se/1232/1/sandstrom_i_100527.pdf