Detta vaktande...
Hej
Jag har en australian shepherd hane på 4 år som vaktar så extremt mycket.
Om han skulle få som han ville skulle det bara vara han och jag och inga besökare alls. När någon av mina vänner kommer på besök skäller han och om någon till exempel ska sätta sig brevid mig är han snabb framme och antingen "puttar" bort dom eller nafsar till. Detta gör att jag ogärna bjuder hem folk.
Han har tidigare varit väldigt aggresiv mot andra hundar men det har vi lyckats träna bort genom att jag sätter honom ned och berömmer när han söker kontakt, så nu kan vi möta in princip vilken hund som helst och han blir på sin höjd mest lite spänd.
Vi har verkligen försökt att jobba på det här med vaktningen men inget tycks hjälpa…. Är det någon här som har några tips eller liknande erfarenheter? Behöver verkligen hjälp!
Tack på förhand /Emjie
Säg åt hunden att gå och lägga sig när du har besök och se till att han stannar där tills dess att dina gäster har gått hem?
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
Hur mycket aktiveras hunden?..
#1 Jo det försöker jag göra så mycket som möjligt men problemet blir inte bättre det det undviks bara. Sen är det verkligen helahela tiden han vaktar så det är svårt att kunna slappna av och ha kul med vänner när jag vet vad han tänker. #2 Vi går mellan 3-5 timmar varje dag och utöver det kör vi annan hjärgympa, tricks, spår, lydnad och ibland agility. Så jag tror inte det är det som är problemet för jag ser till att han alltid får det han behöver.
Jag håller nog med #1 här, se till att hunden inte får vara med när den beter sig så helt enkelt. Ibland räcker det för att problemet ska avta och försvinna, när hunden förstår att dennes uppgift inte är att vakta.
Du säger att ni jobbat med det, på vilket/vilka sätt?
#4 Jag har gjort som ni säger att han får ligga i sin säng när jag ser att han är spänd och att jag sedan bestämmer när han får komma fram, och går han fram utan tillåtelse (vilket han försöker med vid minsta lilla skratt, så fort någon rör sig eller höjer rösten) säger jag bestämt nej och säger åt honom att lägga sig igen. Jag har även provat att han ska försöka visa respekt åt mina närmaste vänner. De får alltid gå ut före honom genom dörren och sådana basic saker. Men han förstår inte att han inte ska vakta mig.
Låt han inte gå fram någonsin då? Det är ju tydligen inget han uppskattar så då finns det ju ingen anledning att låta det ske, även om han beter sig bra…
Hunden visar inte respekt genom att låta någon annan gå före genom dörren osv. Så det kan du glömma på en gång.
Jag tror på att tjata vidare om att han ska ligga i bädden när ni har besök, punkt. Har du ett kommando på det? Kanske kan vara bra att börja där?
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
Själv skulle jag inte platsa honom någonstans, inte ge något kommando överhuvudtaget, utan bara styra ut honom ur rummet då han börjar vakta. Styra med kroppen, tydligt, tyst och lugnt. Bjud hem någon kompis så att du får träna utan att det är skarpt läge, dvs bjud hem någon ENBART för att få tid att verkligen träna på det här.
Han har tydlig tagit ansvaret att vakta dig vad för du annars för aktivetreter med honom?
Tycker som 1 o 7 förklarar det bra hur man kan gå till väga. Visst kan du ge honom platsliggning o där ska han stanna. Du måste dessutom vara envis o inte ge upp så lätt .
#6 Jo det är klart jag fortsätter tjata varje gång men det känns bara så meningslöst att vi knappt kommit någon vart på 3 år
Vi har kommandon som "gå och lägg dig" och sen "stanna".
#7 Det låter faktiskt som en bra idé jag får bjuda hem någon och prova det!
#8 Jo precis det är ju det som är problemet. Aktiviteter kan du läsa i #3. Jag är väldigt envis, men får väl helt enkelt bli ännu mer!
Låter jobbigt! Får hunden vakta någon gång? Tex. i trädgården (om det finns en sådan)? En hund kan lära sig att det är okej att vakta på vissa ställen och på andra ställen är det inte okej, så länge man är tydlig. Det är ju trots allt en vakthund…
9 missa det inlägget då akterverar du han bra ändå :)
#10 Nej det får han inte, men han försöker ju ändå
Jag skulle kunna acceptera att han skällde ett par varningsskall när det kom någon men sen när jag säger till så skulle jag vilja att han la av.
#11 Mjo så jag tror som sagt inte att det är problemet
Hmm
Efter att har läst rasegenskaperna på en rassida om din hund och läst igenom ditt inlägg i #0 så låter det faktiskt som att din hund är understimulerad.. Tro't eller ej, Och sen det där med att aggrissiviteten mot andra hundar har blivit bättre = så har han blivit lite mer stimulerad..
Träning och åter träning och en stor skopa tålamod.. Det kommer man långt med.. Rekomenderar starkt att träna inför en instruktör.
#13 Har väldigt svårt att tro att han är understimulerad. Jag vet nämlingen precis hur han blir när han är understimulerad (om jag exempelvis jämför med dagar han inte får lika mycket aktivering, när jag är sjuk t.ex.). Det är snarare så att han blir mer vaktig ju tröttare han är. På kvällarna ligger han och hänger med huvudet för han är så trött efter dagens äventyr, så jag tror inte det är problemet heller
* Tass * Då en av mina vaktar rätt mycket också