Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 2071 ggr
Araminta
0

Aggressivt eller osäkert beteende?!

Hej!

Jag är dagmatte åt min systers hund. En otroligt go och snäll liten blandras mellan lhasa apso och tibetansk spaniel.

Problemet är att hon är jätte osäker med främmande människor. När man är ute och går med henne så kan hon hoppa mot personer som går förbi hon morrar och nafsar emot dem. Men inte emot alla, utan just en del människor. Det har hänt att hon lyckats få tag i byxbenet på folk men hon släpper på en gång som hon fått tag på de. Sen trippar hon vidare.

Hon hoppar och morrar åt folk som cyklar förbi (framförallt dom som låter lite), samma sak med bilar. Men som sagt de är inte alla, utan bara vissa. Sen kan hon bli jätte nervös när det går folk bakom hon ger ifrån sig gnyningar tittar bakåt och fortsätter springa framåt, stannar gnyr och fortsätter springa.

Jag vet inte om det hänt henne någonting, men jag klarar verkligen inte av det beteendet! Har pratat med min syster om det. men hon har inte heller någon aning om vad det beror på. :/ Men hon tycker också att det är jätte jobbigt!

Snälla vad ska vi göra?!? Vi blir galna och vet inte vad det kan bero på eller hur vi ska åtgärda det!

<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3

Maja2
0

Definitivt osäkerhet. Solklart. Det gäller att stärka hunden. Hur aktiveras den? Träning av alla de slag, problemlösning, balansövningar, egentligen allt som hunden får lyckas med, och få belöning för, stärker hunden.   Låt inte hunden komma så nära människor att den kan nafsa, utan håll avstånd, för både hundens och andra människors skull. Låt ingen hälsa på den, och låt inte hunden hälsa på någon, på ett bra tag.

Araminta
0

Det är inget problem om jag t.ex hälsar på någon som går förbi, som om hon förstår att den personen inte är farlig. för då blir hon jätte trevlig och de går hur bra som helst med hälsning.

Vi tar många promenader bland annat ute i skogen så hon får springa lite löst, vi leker väldigt mycket med henne, speciellt med luktsinnet, då vi brukar gömma godis som hon får nosa fram, och de är en av hennes favoritlekar. Sen kör jag lite agility med henne då jag bygger egna hinder, något som hon är faktiskt väldigt duktig inom. Vi brukar försöka träna trix och vanliga sitt, ligg, rulla runt osv dagligen.

Men det är mest jag som aktiverar henne då min syster jobbar väldigt mycket.

Maja2
0

Så, vad du säger är att hunden är jätteosäker på människor, hon kan hoppa fram och morra och nafsa, till och med bita i byxbenet. HOppa och morra åt bilar och folk som cyklar förbi. Hon blir jättenervös när människor går bakom, och varken du eller din syster orkar med det här beteendet. '

Egentligen spelar det mindre roll vad det beror på, det är inte bakåt man ska jobba, utan framåt. Hur länge har din syster haft hunden? Hur gammal är hunden?

Araminta
0

Hon har haft den i 3 år snart så hon är snart 3 år. :D

Maja2
0

Har hon varit sånhär hela tiden?

Araminta
0

Jo, men som sagt hon gör inte så emot alla, utan bara enstaka, så man kan aldrig vara riktigt säker på när de händer, dom flesta gånger som vi varit ute med henne har hon inte brytt sig alls om personer som går förbi. Men så ibland går de förbi någon som hon inte verkar gilla, och gör då detta beteendet.

Maja2
0

Det skulle naturligtvis tagits itu med för ca 2.5 år sedan, men nu är det som det är .  Det spelar ingen roll om det är bara mot enstaka, eller hela tiden. Hunden är ju lika osäker hela tiden, men får av olika anledningar tillfälle att visa det vid olika situationer…. hugg i byxben, osäkerhet när ngn går bakom osv.

Det handlar inte så mycket om att hunden inte gillar någon, utan osäkerheten slår över helt enkelt.  Det gäller för er att ligga steget före i alla situationer.  Lär och visa hunden att Ni inte bryr er om andra människor eller hundar.  Ha en bild av hur ni VILL att det ska se ut, och DIREKT hunden avviker från det beteendet - INNAN den blir osäker och nafsar, Visa hunden vad den ska göra istället. Lämna inte till hunden att agera, utan ligg steget före.

Araminta
0

Hon hade inte det beteendet för 2,5 år sedan. hon har bara haft det i någon månad. :/ Och vi båda två börjde direkt med att just de du skriver, ignorera andra människor och hundar, men hon bryr sig inte om det. Och de är svårt att ligga steget före när hon inte visar några tecken på att hon är på väg att göra någonting. utan trippar på helt vanligt och när personerna nästan gått förbi så händer de bara på nån hundradel att hon hoppar emot. :( Det är verkligen jätte svårt att förutspå det. och vi har alltid kort koppel på henne när vi är ute och går. Men de verkar inte heller spela någon roll :/ Munkorg ett alternativ?

Maja2
0

Aha… jag trodde att hon alltid varit sån, trodde att du svarade på det i #6. Då skulle jag rekommendera att besöka veterinär för att kolla att hon inte har ont någonstans. Om en hund ändrar beteende helt plötsligt, så beror det ofta på att de har ont eller är sjuka på något sätt.

Araminta
0

okej, jag la faktiskt märke till en sak idag. De är så att när hon var liten så busade hon lite mycket med en annan hund som blev less på henne och sa ifrån, bara de att vi tror att den hunden råkade snudda vid ögat på henne med nån tand, men vi var osäkra och åkte till vetten. Men dom sa att de inte var något problem.

Men idag märkte jag att på högra sidan ser hennes öga helt normalt ut, men på vänstra som hon gjorde illa som valp har ögonvitan blivit brun och hon har en tunn vit rand längs med kanten på irisen. började fundera på om de kan ha något att göra med att hon ser dåligt på det ögat. För det är oftast den sidan hon går på och som folk passerar. :/ Sjutton att jag inte tänkt på det tidigare! Tror de blir dags för veterinären igen. :S

Maja2
0

#10, ja, försämrad syn kan definitivt vara en orsak. Ring och boka tid hos vet. och du….. Lycka till :)   ALLT går att åtgärda…. även om det inte är något fysiskt fel, men kolla upp det först, och hör av dig igen om det inte gav något.

russin
0

Vete tusan om jag tror på att det är osäkert. En osäker hund brukar snarare hoppa bakåt och skälla - inte gå fram och nypa.

Svårt att råda här då an behgöver se hela kroppshållningen på hunden, för att mer kunna säga om det är ett jäkla ofog eller osäkerhet.

Maja2
0

#12 inte säkert att osäkra hundar hoppar bakåt och skäller… men däremot brukar väl aggressiva hundar snarare gå på alla och inte bara vissa? Eller vad tror du?

Vad tänker du är skillnaden på jäkla ofog och osäkerhet?

russin
0

#13 - man behöver se hundens kroppsspråk när detta händer. Svansen upp eller mellan benen ? öronen - framåt eller bakåtstrukna ? hela hållningen över lag hur den ser ut.

Maja2
0

#14 …  men… hur tänker du att det skulle vara ofog?

Själv tror jag inte att en hund hux flux gör såna saker av ofog…. hur tror du?  Jag lär mig gärna nytt :)

russin
0

Okej, fel ordval - men med ofog menar jag en hund som lagt sig till med ett mindre trevligt beteende (eller rent av skadligt - hade det varit en stor hund hade det blivit synnerligen otrevligt om den bet i folk som går förbi).

Den kan ha fått för sig att vissa människor gillar den inte och vill ha bort dom/jaga bort dom och om en människa går vidare så tror ju hunden den jagat bort den. Ungefär som hundar som vaktar trädgården - hunden skller och folket går förbi, så hunden tror den har jagat bort dom trots att dom ändå skulle gå förbi. Är du med på vad jag menar.

För mig är skällande i trädgård ett ofog och håller själv på att jobba med min unghund som fått för sig att vakta tomten Flört

Kalli
0

Tycker också det låter som osäkerhet, självklart kan även osäkra hundar bli utåtagerande. Anfall är bästa försvar sägs det ju och hon lyckad ju dessutom eftersom folk "flyr" (antar att de flesta fortsätter gå bort från henne) vilket gör det till ett sjävbelönande beteende.

Första steget är nog en veterinärundersökning, synproblem borde absolut kunna ge liknande problem. Annars ta kontakt med en bra instruktör, alltid lättare för någon som ser hunden.

Sen skulle jag nog skaffa en klicker och träna hunden att ta/ha ögonkontakt vid människomöten. Börja på ett så stort avstånd att hon inte har möjlighet att bita någon bara och träna succesivt närmare och närmare.

Tror också det kan vara en bra ide att vänja henne vid munkorg, dels för att ingen förtjänar att bli biten om så bara i byxorna, dels kan det ge er en viss säkerhet och lugn att veta att hon inte kan bita någon.

Maja2
0

Ok, jag förstår vad du menar , och håller med dig om att om det varit en stor hund hade det blivit otroligt otrevligt, MED all RÄTT skulle jag vilja säga.

Jag har aldrig träffat på en hund som beter sig illa- bara därför att.  De gånger jag mött hundar som beter sig så har det endera handlat om understimulans, överstimulans, osäkerhet eller smärta. Jag tolkar en hund som tex jagar folk eller bilar, som att de är under eller överstimulerade. Endera hittar de på egna aktiviteter för att de inte får några, eller så går de upp i molekyler av stress pga överstimulering.