Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2455 ggr
Araminta
0

Vilken hundras härnäst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Jag och min sambo funderar på att skaffa oss en liten valp. Vi båda två är hemma i stort sätt dygnet runt. Vi bor nu i en liten lägenhet men vi ska snart flytta till större. Vi älskar att vara ute och promenera. Men vi dras inte utåt direkt längre, vi saknar sällskapet av en hund som man kan mysa med och ta vackra promenader med. Jag är väldigt intresserad av att prova på agility också. Sen så har jag en liten hundspannskälke plus en hel del selar till det.

Lite hundraser jag redan har erfarenhet utav som jag haft: Jag är uppvuxen med en Old English Sheepdog och jag verkligen avgudar den hundrasen, dock så var hon väldigt "vallig".

Siberian Husky, väldigt underbar hund som jag saknar så fruktansvärt mycket.

Norfolkterrier, en vän som jag saknar…

Stor Riesen Schnauzer

Shetland sheepdog

Korthårig Collie

Dvärgpudel

Kungspudel

Finsk spets

Karelsk björnhund

Jämthund

Finsk lapphund

Blandras lhasa apso/tibetansk spaniel

Kinesisk nakenhund

Har ni något tips på vad man ska ha för hundras härnäst? Borde jag skaffa någon som jag redan haft eller anser ni att jag borde skaffa något nytt? :)

Tack på förhand! :)

Skickar upp en bild på gamla kungspudeln :)

<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3

NathalieT
0

Alltså om du ska skaffa en "ny" hundras eller en som du har haft tidigare är helt upp till dig!

Är du nöjd med någon av de hundraserna du haft och skulle vilja ha någon av dem igen, så kör på det!
Men om du inte är så nöjd, eller känner att du inte skulle vilja ha någon av dem igen så kan du börja titta på "nya" raser!

Jag skulle rekommendera dig någon av raserna ur Rasgrupp 9! :)

Araminta
0

Tack! :) jag har funderat mycket på en siberian eller en old english igen. men jag känner att dom behöver större plats än jag kan ge dem… dessutom så om jag ska ha en siberian så hade jag velat haft en från samma uppfödare… Hennes uppfödning hette snowrace och bodde strax utanför gävle… Men de verkar som om hon slutat, för jag hittar henne ingenstans.. :(

Araminta
0

Dock så tror jag inte att rasgrupp 9 passar mig, då jag helst inte hade velat haft en liten hund igen. :/

Frida B
0

nää tycker inte att en ur rasgrupp 9 passar :P någon retriever skulle däremot passa!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Araminta
0

Vet faktiskt inte om jag skulle våga ha en retriver då man hört mycket dåligt om dom också :/ Däremot har jag alltid velat haft en. Så kanske kan vara en möjlighet.

Frida B
0

det finns nog en del dåligt p.g.a sönder och inavel, men om du hittar rätt uppfödare och att den är seriös så får du hellt underbara hundar!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Araminta
0

jo men den ligger ju väldigt högt på sveriges mest aggressiva raser. :/ Men visst de är som du säger att det beror mycket på uppfödaren. :)

NathalieT
0

Siberian husky kräver mycket motion och blir inte tillfredställda av ett par promenader, fast jag kanske har misstolkat ditt inlägg?

Retriever tror jag inte heller skulle passa då de också kräver en del hjärngympa och nöjer sig inte med att kanske prova på agility. Åtminstonde inte de jaktavlade!

Kanske Cocker spaniel vore något? Eller om du vill ha något större Engelsk eller Welsh springer spaniel?

Araminta
0

Jag har som sagt redan haft siberian husky så jag vet mycket väl vad dom kräver. :D skrev som sagt i inlägget att jag har en hundsläde sen jag haft hundspann med huskys. :D

springer spaniel hade jag kunnat tänkt mig, men jakthund som sällskap. Känns elakt att den inte ska få göra de den är avlad för. :/

NathalieT
0

#9 Okej :)

Springer spanieln har två linjer, utställningsvarianten och jaktvarianten.

Jag känner många som har springer spaniels av utställningsvarianten till aktiva sällskapshundar och de mår utmärkt!

Maja2
0

Ts, har du haft alla de raser du räknar upp eller?

Frida B
0

#7 finns inga agressiva raser

#8 sant, tänkte inte på det… hehe ;)

håller med om cocker! springern kan vara väldigt krävandeoxå… men gå på utställningar, kolla olika raser ur olika grupper, kolla vad dom kräver, så hittar du nog snart den ras du söker :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Araminta
0

hm… jo men får se om de kanske blir att flytta hem till härliga härjedalen igen och skaffa huskys. Det lockar så fruktansvärt mycket. :D

NathalieT
0

Ja det låter ju superhärligt! Lycka till hur det nu än blir :)

Araminta
0

Tack! :D Och tack för att ni bolla lite med förslag. :D