Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3193 ggr
Rafflan
0

tik + hane =valpar?

Ibland blir jag mörk rädd, läste på en tjej sida, hon har en 2 vägs blandras hane och hennes syster har en misstänt 2 vägs blandras tik (hitte hund) sen parar dem dessa 2 inidivder och får fram 4 vägs korsning, det är ganska olika raser mentalt och pälsmässigt. Dock faller alla raserna under sällskapshund och är små.

Men jag känner att ska man nödvändigt visst avla på blandraser med ett syfte ska man hålla sig till dem 2 raserna tiken har, inte ta en hane med 2 helt andra raser?

Men valparna blev ju sååå söta, och nu planeras en ny kull -_-'

Blir verkligen ledsen när folk, speciellt unga tjejer verkar kunna avla hej vilt, tänker dem verkligen igenom riskerna ordentligt? :(

[Highonbluetomorrows]
0

Det enda man kan göra är att försöka informera dem. Och hålla tummarna för att hundarna inte stryker med på köpet.

Dräktighet är inte enkelt och man vet aldrig om ägarna ens besvärat sig med att försäkra hundarna så att de åker till veterinären om det skulle bli komplikationer… I min mening är det värsta att föräldrarna låter dem syssla med sånt här, om det var så pass unga personer vi pratade om?

Wand
0

Håller med. Man måste ha lite vett i skallen när man avlar, oavsett djurart. Syftet med en parning ska inte vara att få gulliga valpar, utan hundar som får leva ett trivsamt och friskt liv. Då är det ju även viktigt att man parar raser som kan bli en bra mix. 

Jag har aldrig tänkt tanken på att para en hund, för jag har inte tillräckligt med kunskap  eller pengar, trots att valpar är obeskrivligt gulliga och små. 

Känner till några som parar sina djur (katter mest, men även hund och häst) bara för att tjäna pengar. De skriver i sina säljestexter att "säljer för *så mycket pengar* för att jag lagt ut pengar på dem" och hemmet struntar de i sålänge någon vill betala summan…

Allt blir så fel när dessa idéer kryper in i fel människor. Det är ju djuren sedan som får lida av det. Rynkar på näsan

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[hyperiion]
0

Dom vet ju ingen om sjukdommar eftersom dom inte känner till sina hundars bakrund och gener. Idiotiskt gjort

Rafflan
0

#1 dem lär gå på gymnasiet om jag fattat det rätt…

Den ena av dem har avlat på marsvin, duktigt, som ung, därför blir jag lite förvirrad varför inte hundaveln är lika viktig?

Marsvinen hade ju meriter på utställning och stamtavla…

#2 jag ser ju helst att man inte blandras avlar alls, ser inte riktigt syftet, speciellt inte på sällskaps hundar ;)

Om jag hade en frisk tik som gick bra på utställning och trevlig mentalitet skulle jag lätt kunna tänka mig ta en kull, det som skulle hindra mig skulle mer vara det här att behöva ta ledigt från jobbet så länge för att vara hemma med valparna + att det är ganska jobbigt att ha hand om valparna när dem är 6-8 veckor :P
Var hundvakt åt ett gäng 8 veckors valpar i 3 dagar, man tröttnade snabbt på att dem kissade och bajsade lite över allt, men der är ju smällen man får ta, dock är 5 valpar lite jobbigare än 1 XD

Alla inne raser som avlas hur som helst, om folk bara fick veta hur mycket problem dessa hundar får pga den hårda aveln.

sofiek90
0

de fanns ju en tråd här för ett tag sen om Lolitahundar (?) som ju ar blandraser med en rasstandard som dennna uppfödare hittatpå själv då hon var den som "kommit på" denna rasen. Kanske dom joinar henne?

Jag skulle gärna ta en kull efter min schäfer. Men tidsmässigt så passar det denna sommaren som kommer och då e de väl för sent nu eftersom hon redan löpt. Ekonomiskt passar det väl bättre när jag har fast anställning efter att jag pluggat färdigt på högskolan. Kunningsmässigt så gäller det att hennes uppfödare hjälper mig med allt, typ. ^^

MVH

Sofie

Kalli
1

#Lunaliahundar, konstigt vilken värdelös information hjärnan lagrar ibland. :)

sofiek90
0

#6 Ja just de. Så hette rasen :) Haha ja, men även den värdelösa infon kan vara till nytta i bland ;)

MVH

Sofie

Kalli
2

#7: Jo, fast rent praktiskt vore det ju bättre om jag mindes saker som läkarbesök eller namn på folk jag jobbar med. Skrattande

[Forest]
2

5, men om inte jag minns helt fel så avlar iaf den personen ovanligt bra för vara blandrasuppfödare gör flera tester på sina avelshundar o tar inte bara vilken hane som helst. Sen måste jag väl säga att sitta o kalla denna person/uppfödare för värdelös skitinfo och dra in henne är bra onödigt. Foten i munnen  Tycker det är lite hänga ut folk helt i onödan!

Wand
0

#4 Det är ju faktiskt så att blandrashundar oftast är friskare än renrasiga (beroende på raser såklart, det finns många friska hundar) och får bra lynne. Jag valde ju trotsallt blandras två gånger över renras just för att de är så speciella. Cool
Men om man nu prompt ska göra det så bör man ju också tänka på vad man ska göra och varför man gör det. Som sagt, man bör ha ett större syfte än att få gulliga valpar…

Kalli
0

#9: Jag har inte kallat henne personligen för värdelös skitinformation, snacka om att läsa in saker som inte sagts. Det var snarare en reflektion av vad som fastnar i min skalle. Jag har nämligen ingen användning av att veta vad uppfödningen kallas då jag personligen aldrig skulle köpa en hund därifrån. För mig är det obetydlig (om du gillar det ordet bättre) information som trots det har det fastnat istället för ex. de där läkarbesöken som är mycket, mycket viktigare för mig.

Rafflan
1

#10 det där stämmer inte, en blandras får ju sitt från dem renrasiga föräldrarna, det vet jag själv, total älskar en staffe korning, vill jag ha en sån hund kommer jag inte skaffa en staffe kornings utan en staffe då det är det hon är mest i personligeht och temperament. Hundvaktat 1 Chihuahua korsning, 1 papillon korsning, 1 malamut korsning och 1 terriar korsning. Anledningen till att jag bara säger Chihuahua korsning är för att hunden är mest Chihuahua i temperamentet och sättet. Vill jag ha en sån hund kan jag lika gärna skaffa en renrasig då det är mer seriöst avlat och hälso kollat. Alla hundar blir sjuka oavsett ras, men då dem flesta seriösa hundägare äger renrasigt är det mest dem renrasiga som får vård.

Allt sjuk jag hört folk göra mot sina blandraser, fy f*n, och hur många renrasiga hitte hundar finns det som blir övergivna och lämnade i skogen?

Nästen alla oseriösa hundägare väljer blandras, många seriösa hundägare väljer renrasigt, endel seriösa väljer blandras, och många får en blandras dumpad på sig från oseriös uppfödare/ägare om inte vill ha kvar hunden.

Det finns inge bra syfte att blandras avla utom för att få fram en hund som är bättre på ett visst jobb, tex bättre på att jaga just vildsvin, älg, rådjur, björn eller liknanade.

Och där passar inte rottis, doberman, amstaff, schäfer, malamut, labarador, flatte, och likanade arbetsraser in. Finns ingen anledning att korsa dessa arbets hundar.
Samma med sällskaps hundar, varför blanda dem hej vilt? då tar 2 sällskaps hundar och får 1 blandras kull med sällskapshundar? då kunde man lika gärna tagit renrasigt…

Jag har inget emot blandraser, jag skulle själv kunna äga en blandras, det är ju en hund, vän och familje medlem oavsett papper eller ej, men jag skulle aldrig avla blandras eller köpra från en blandras uppfödare…

Wand
2

#12 Du glömmer ju dock en viktig poäng i blandrasavel. ALLA renrasiga hunder har korsats med andra raser från början, och man har fått fram deras egenskaper genom att blanda andra hundar. Alltså kan man ju inte påstå att blandrasavel är onödigt, för vill man blanda vissa egenskaper så får man fram något annat än en renras, även om det kan likna hemskt mycket. 

Dessutom finns det seriösa uppfödare som avlar på renrasigt men även blandrasavel just för att få fram en speciell egenskap. Jag har inte sagt någonstans att jag tycker att det är okej att korsa två hundar bara för att, utan att det är okej om man är seriös och vet vad man håller på med.

Det finns massor av fall där renrasiga hundar överges, lämnas bort, misshandlas etc. Och det finns massor av fall där folk skaffar en renrasig hund och tänker att den går perfekt att avla på, och då massproducerar de valpar som de säljer som renrasiga valpar för att tjäna pengar.

Vi skulle kunna sitta här och argumentera för och emot i en evighet - Alla har olika åsikter kring detta ämne, och jag respekterar till fullo att du är emot blandrasavel.
Men jag tycker inte att det finns något fel med det, och jag kan inte förstå hur du kan sitta och påstå att renrasavel är det enda rätta. Har du sett hur mopsarna utvecklats? Schäfrarna? Rhodesian ridgeback? Det är renrasiga hundar som avlats sönder och knappast är friska och mår bra.

Rafflan
1

#13 jo men som jag skrev i slutet finns det ingen anledning att blanda arbets hundar och sällskapos hundarna! för det blir bara det samma som dem renrasiga.

Dessutom krävs det en lång plan för att få denna egenskap fast i linjen man avlar på. Hittintills har jag aldrig stött på en hund som är avlad på det sättet.
Cockerpo (stavning?) är en sån blandras där många avlat seriöst för att få ner egenskaperna.

Då kan få fram sociala hundar även på renrasigt, så tycker man tex Chihuahua har dåligt mentalitet så då blandar man in en annan ras för att få bättre mentalitet? det är ju bara dumt, då är det bättre att lägga ner riktigt med tid för att hitta bra chihuahor och avla renrasigt istället.

Var inte din blandras typ amstaff/whippet och amstaff/dobberman/golden? tycker du verkligen dessa 2 korningar är bra? Vad för posetivt fick man ut av denna kosrning och hur stor är inte chansen att det skulle gå fel?
den ena är arbetshund/spring hund. Den andre är arbetshund/vakthund/apporthund?

Det är mer vanligt att man blandras avlar och säljer renrasigt utan stamtavla, det är inte lika vanligt med massavel med stamtavla, även om det förkommer är det sällsynt. Blandras aveln, sök på Chihuahua på blocket så får du mängder med träffar…

Jag är inte emot blandraser, men dem ska korsas syfte, träffade förut en jakt hund dem blandade 2 speciella raser för att förhoppningvis få fram rätt egenskaper, alla förutom 2 valpar blev som man ville. Även cockerpoo är en lyckad blandras verkar det som.

Men dessa blocker blandisar är bara idiotiskt. Fick hand om en misstänkt amstaff/rottis från polisen, världen underbaraste hund, ville ta med dem hem. Så det är inge fel på HUNDEN, det är fel på dem som avlar på dessa idiotiska korsningar, hur fel kan det inte gå när man avlar två såna raser och vad finns det ens för garanti att föräldrarna är trevliga? Fick även in en schäfer/rottis, den hade problem. Det var en arbetande vakthund? den visste inte riktigt hur den skulle bete sig och behövde massa träning. Det ÄR ingen bra korsning! Även om båda dessa hundar fick bra liv, så betyder det inte att alla som är av den korsningen kommer bli bra…

Belethien
3

#13 "ALLA renrasiga hunder har korsats med andra raser från början, och man har fått fram deras egenskaper genom att blanda andra hundar."

Nej. Det har de inte. Det vore som att säga att människor härstammar från apkorsningar.

Vissa raser som Eurasier och dobermann kommer från noga utarbetade korsningar. Däremot ex. collie, border collie, rottweiler, schäfer etc. kom från specifika hundtyper som senare "föräldades" till renraser.

Att blandraser dessutom skulle vara friskare än renraser, nja. De är i Agrias medium premiegrupp (nr 4) bland schäfer, golden etc. och det finns flertalet renraser som är friskare än dem. Men de är klart friskare än ex. bulldogg. Att klumpa ihop blandraser som en grupp - som kan innefatta allt från schäferkorsningar till bulldoggkorsningar - är ganska orättvis statistik. När det dessutom reggas ca. 8000 blandraser och 60 000 renraser per år så blir det självklart lite missvisande att jämföra dem.

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

Wand
0

#15 "Vissa raser som Eurasiet och Dobermann kommer från noga utarbetade korsningar" - Visst, men det är korsningar. Hade man inte sysslat med blandrasavel så hade vi inte haft många olika raser idag. Det är det som är grejen. 

Och återigen så verkar du inte hörsamma det jag säger. Jag har inte sagt att all blandrasavel är okej, och noga utarbetade korsningar kan ske mellan olika raser även idag.

Har inte heller sett att alla blandraser är det. Blandar man utan sunt förnuft så blir det knappast bra. Återigen till det jag hela tiden har sagt.

Rafflan
0

#16 100.000 blandras kullarna som födds är det bara 1 som är genom planerad avel för att få fram en ny ras, där uppfödaren avlar på generationer för att få ner egenskaperna.

Cockerpoo är den enda sån ras jag mött hittintills.

Så att säga att "det finns dem som avlar seriöst" när det är så få av det stora antalet är ju lite missvisande ;)

sarae
0

Jag är själv ägare till en blandras, och jag var medvetet på jakt efter en blandras och ägnade lång tid åt att gå igenom annons efter annons för att hitta den för mig "perfekta" rasblandningen. Vilket inte var lätt.

Jag gillar blandraser MEN definitivt inte alla, snarare tvärtom. De flesta korsningar är tyvärr som nämnt ovan korsningar mellan raser jag inte anser vara kompatibla med varandra. Under min "blandras" jakt hade jag en lång lista på hundraser jag inte ville ha i blandningen, både av mentalitetsskäl samt hälsoskäl. En blandras är definitivt inte alltid sundare än en renrasig, snarare tvärtom. Det man får är ju ofta de samlade rasernas potentiella rasbundna hälsoproblem, och man har i blandras aveln oftast ingen som helst aning om hur det faller ut. Otursamma korsningar där man lyckas korsa 2 eller flera raser som bär på samma recessiva sjukdomar förekommer allt som ofta och vad man får då är ofta inte mycket annat än pankaka. Självfallet kan även oerhört sunda valpar trilla ut ur samma kombination, men förutsägbarheten känns betydligt lägre än inom renrasaveln.

En sundare blandras fås genom korsningeffekten som uppstår i första generationen när man korsar två individer ur helt olika genpooler, sannolikheten att de då bär på samma recessiva sjukdomar är då mycket lägre (förutsatt att man nu håller sig till raser som inte bär på samma hälsoproblem). Det många däremot glömmer är att när man gör "flervägskorsningar" ökar sannolikheten för att avkomman bär på samma defekt, och man förlorar många gånger den korsningesffekt man "vann" i första generationen. Ytterst får blandrasuppfödare arbetar mot en klar målsättning där man nogrant selekterar för en sundare linje.

Av flera månaders letande, i stort sett dagligen av blandraser fann jag EN kull som uppfyllde mina krav. En kombination av raser jag ansåg vara relativt kompatibla med varandra, utan alltför starkt utpräglade jakt/vakt/vall/apport/drag etc. egenskaper, samt en hälsostatus hos raserna jag ansåg vara aceptabel, eftersom de så vitt jag kunnat utreda inte bär på samma specifika rasbundna sjukdomar. Förutom att jag då ansåg att de olika raserna skulle kunna komplettera varandra och ge just den typ av hund jag sökte. Och att jag ville ha en god kontakt med uppfödaren samt möhjlighet att träffa och få information om så många individer i släkten som möjligt. Dessutom En uppfödare som använde uppfostringsmetoder som stämde överens med mina egna principer.

Sedan jag fick hem min lilla loppa har jag fortsatt leta igenom hundannonser för skojsskull, och jag har ännu inte hittat någon mer blandraskull som jag hade velat ha valp ifrån.

Tyvärr förekommer "åååh de är så söta" - avel inom alla djurslag, och så länge det finns en marknad och möjlighet att tjäna pengar för dem så kommer den att fortsätta. Tyvärr är det köparen som styr produktionen av den här typen av djur, och så länge köparna inte tänker längre än "ååh så söt" eller "åh så billig" så kommer den att fortsätta. Tror det är ytterst få hundköpae som tänker igenom köpet när det kommer till hur valpen kommer att utvecklas mentalt, vilket behov den kommer att ha eller ens har en tanke på att den söta lilla valpen på bilden kan komma att drabbas av en salig blandning av rasbundna sjukdomar i framtiden. Inom renrasaveln så hoppas jag att de flesta uppfödare är noga med att informera sina potentiella köpare exakt om vad man kan förvänta sig av rasen gällande behov och hälsostatus. Men jag tror tyvärr att den informationen sällan ges i samband med blandrasköp.

Jag är definitivt inte emot blandraser (uppenbarligen :D ), men jag skulle vilja se en mer riktad avel där även blandrasuppfödarna tar ansvar för de avkommor de sätter till världen samt strävar efter att få fram hundar som "fungerar" genom kombinationer av raser som är att betrakta som mer kompatibla än många av de kombinationer man ser idag.

Belethien
2

Du sa att ALLA renraser kommer från blandraser. Det stämmer inte.

Och du skrev att "Det är ju faktiskt så att blandrashundar oftast är friskare än renrasiga" och det stämmer inte heller. De ligger i medium premiegrupp och är lika sjuka/friska som golden/schäfer/tax etc. Det finns flera hundar som finsk lapphund, JRT, Norsk Älghund, drever, border collie, border terrier, isländsk fårhund, bichon havanaise, sibirian husky, finsk spets, chinese crested etc. som är friskare. Och bara de raser jag listat (som är långt ifrån alla i premiegrupp 1-3) reggas över 6500 st per år. Så om 8000 st blandraser reggas per år så kan man inte säga att blandraser är "oftast" friskare, oddsen att du hittar en friskare hund ligger hos renrasen.

Så visst ser jag vad du skriver. Att man tycker att blandrasavel är ok är en sak men man får också vara ärlig med hur läget faktiskt ser ut.

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

[Forest]
0

19 ne det stämmer detta med friskhet o att alla hundraser kommer från blandras stämmer förvisso en del på väldigt många raser kommer via blandning på raser. Men inte "alla" :)

sofiek90
0

#9 Jag har inte hängt ut någon, då det inte var personen som föder upp hundarna som är dålig utan just att jag kommer ihåg att den rasen finns. Eftersom jag inte vill ha en hund därifrån. Som det redan sagts hade det vart bättre å komma ihåg anndra saker, som läkarbesök (eller att ringa till vårdcentralen..) eller när jag börjar i skolan på mornarna. Hon som föder upp dessa hundar är säkert en bra människa som vill väl.

schäfer/labrador blandningen är väl en ras också? som med Cockerpoo?

MVH

Sofie

KvirrZ
1

#21 Det är inte en ras, inte cockerpoo heller. Det är populära korsningar.

- Mvh Emma

Rafflan
0

Cockerpoo försöker dem få till en ras men är ännu en blandras :)

[Forest]
1

21, de fanns ju en tråd här för ett tag sen om Lolitahundar (?) som ju ar blandraser med en rasstandard som dennna uppfödare hittatpå själv då hon var den som "kommit på" denna rasen. Kanske dom joinar henne? 

Vad menar du med detta? att vem som helst som avlar blandraser dessutom oseriös blandrasuppfödare som TS tar upp ska gå med en som verkligen kräver rastypiska tester o mer än det tillomed ska få gå med hennes "ras" ? Man får kalla blandrasen till vad man vill, hon valde ett fint namn med.

sofiek90
0

#24 Du får ta det med lite ironi. läs inlägget jag svarade på Flört Och hon hade ju en egen rasstandard till dom.Som hon kommit på. Men det var inte något elakt mot henne. dom tjejerna som parade sina små hundar kanske är inne på samma spår.. Vad vet ni om det? ^^

visst får man kalla blandraser vad man vill, har ja agt något annnat?

MVH

Sofie

[Forest]
0

25 tycker du inte svarar på det jag skrev  o jag anser inte man änds drar upp henne alls i detta ämne eftersom jag inte hänger ut 1 uppfödare, pungt slut. (sen att 6 nämner det du tar upp hör väl inte till vad du skrev i ditt inlägg 5?!!!)  Och ne, TS drar väl upp typist vad jag anser blandrasuppfödare som inte läst på rassjukdomar eller vet änds hur krävande det är att ha en kull valpar utan ser bara "summan" per valp. Anser dom som seriösa para pga valparna blir så söta Skrikandes Så tror knappast att de är inne på samma spår som hon som föder Lunniahundarna iaf.

Rafflan
2

#26 Om man avlar utan ett syfte, och för söta valpar är det ju oseriöst ;)

[Doglovers]
1

Hmmm, brukar inte hite hundar vara kastreradeObestämd

Jag har ganska starka åsikter om det där med  medvetna blandningar. Det är så enormt oansvarigt gentimot hunden och de eventuelle valparna och dess köpare.

Hur mycket tror ni dom ställer upp om det visar sej att valpen har klåda till exempel. Växer fel… eller annat. Tror ni att köparen får hjälp med eventuella ersättningar då…? Nja, tror inte det.

När jag var liten var blandisarna friskare, men så fanns det inte så många heller. Men nu har dom väldigt många sjukdomar. Läste statistik från Strömsholm och ett annat stort djursjukhus. Och där var blandisarna sjukare tyvärr.

Rafflan
0

#28 saken är nog den att haltar din fina champion hund, eller din älskade bästa vän verkar inte må bra åker man omgående till veterinären.

Verkar din p*nis förlängare/status höjare/"för att barnen tjata" vara sjuk så väntar man nog och ser hur det går, och först när hunden är riktigt sjuk åker man in för att upptäcka att hunden kanske inte ens går att rädda…

[Doglovers]
0

#29 Men brukar inte "hittehundar" vara kastrerade…?

[Forest]
0

30 jo om det är hittehund från utlandet brukar de vara det.

Rafflan
0

#30-31 nu tycker jag ni ser för enformigt på ordet "hittehundar"?

Dessa hundar ni snackar om är ju igentligen importerade hittehundar.

Vi har massor med hittehundar i sverige, som folk hittar ensama, övergivna, vanvårdade som polisen får ta hand om och då ingen hör av sig får polisen ta beslut om omplacering :P
Och polisen lägger inge pengar på att kastrera sina hundar ;)

Vet även om att "hundar utan hem" tog hem en oksterad tik från irland och omplacerade, och omplacerade 1 okastrerad hane.

MaaariaS
0

#29 Det finns människor med blandraser som älskar sina hundar och ringer vet  direkt när något händer(jag är en av dom)

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

MaaariaS
0

#29 Såg nu att du skrev "din älskade bästa vän" så åker du till vet.

Ber om ursäkt för att jag inte läste inlägget rätt innan jag kommenteradeSkäms

Medarbetare på Chinese crested ifokus.