Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2751 ggr
DeniceP
0

Vilka ben vid färskfoder?

Ni som ger era hundar färskfoder, vad ger ni för tillägg?

Som ben och liknande som behövs för tänderna.

Räcker tuggben från djuraffären, eller måste man köpa råa märgben i mataffären?

Har en Chihuahua och en dv Pudel så dom kan inte äta alltför stora ben, för tillfället har dom fri tillgång till vita tuggknutsben som är ca 5-7 cm långa, väldigt små alltså. Dessa ben ligger hundarna och gnager på flera gånger om dagen.

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

russin
0

Råhudsben ger inte direkt någon slipeffekt och gör inte speciellt mycket nytta för tandhälsan (fast det gör inte torrfoder heller…).

Råa märgben att gnaga på lite då och då. Mina gnager märgben och dom är inte speciellt stora - man får se till att skrapa ut en hel del märg bara, för små hundar får lätt i sig fär stora mängder annars vilket kan skapa problem. Mina har gnagt märgben sedan dom kom hem till mig som valpar och vägde runt 1,8 kg och mycket mindre än så är väl inte dina hundar.

Men självklart kan även en Chihuahua gnaga på märgben. Det finns ofta lite smalare varianter beroende på vilken del av lårbenet det är på kossan/kalven.

Det finns även en annan typ av ben som mina hundar är lyriska över och det finns i 3 olika storlekar - nämligen lufttorkade skinkben (kallas för parmaskinkben). Kanon för tänderna och otroligt goda enligt mina hundar (luktar gott enligt mig - skinka).Här finns dom i grizzlybutikerna. Mina får mellanvarianten, för jag tycker dom minsta är för små - men skulle säkerligen passa utmärkt till en Chihuahua.

Revben går att ge och dom är ju smalare än märgben och hundarna äter mer av det.

Chanku
0

Jag brukar ge kycklingvingar, grisfötter, märgben etc. Förutom då hudben, torkade tjurmuskler etc.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

LLLINN
0

#2 vart kan man få tag på sådant (grisfötter, märgben m.m.)? Ges de råa? Glad

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

russin
0

City Gross är en guldgruva vad gäller olika typer av råa saker att ge till hundFlört

Lorita
0

man kan återfylla märgben med kalvsylta om man vill att dom ska gnaga mer på benet.

Storleken på märgben kan man beställa av handlaren, dom sågar efter kundens önskemål, köper du benen i affären så köper du säkert mer också = allt för kunden Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Cassii
0

Jag ger kycklingvingar, märgben, revben och vanliga vita tuggben :)

Chanku
0

#3 I mataffären. Speciellt kring jul är det lätt att hitta grisfötter. Allting med ben i sig ges självklart rått :)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

DeniceP
0

Kycklingvingar, ska man ge det rått då eller? Har hört att man inte ska ge kyckling till hundar, men det gäller kanske bara tilagade då?

Samma med revben?

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Cassii
3

#8 Alla ben ska ges råa.

LLLINN
0

#9 Okej, jo jag visste ju det egentligen jag vet inte riktigt varför jag frågade Förvånad. För att vara på den säkra sidan antar jag Glad.

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Mischa
0

Min hund är så vansinnigt kräsen, jag varvar mellan torr och färskfoder beroende på frysutrymme.

Men när det kommer till tugg så funkar inga "hud-ben" utan enbart råa oftast märgben eller fläskben för det är vad som går att få tag på, och under jaktsäsong så blir det vilt.

Sedan gillar hon faktiskt sådana där hårda, tror dom kallas för "dentalben" vet inte vad skiten innehåller, men dom är oftast gröna/vita/oranga, förekommer i form av pinnar/figurer och ganska "plastiga" men hon gillar det :)

≧◔◡◔≦

Stormblomma
0

Mina hundar får färska märgben, ibland tinade ibland direkt från frysen. Eller kycklingvingar. Ibland tinade ibland direkt från frysen.
Hudben och liknande innehåller Mycket skit som hundarna egentligen inte skall ha i sig. Tror Anders Hallberg har skrivit en bra artikel om det. Skall se om jag hittar den!

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

faw
0

Dentastix? Det innehåller rätt mycket spannmål och skit. Ger det ibland som godis när jag tränar min hund.

Använder råa märgben för mina att tugga på, min valp som inte är stor alls (enligt mig) klarar av att bära och gnaga på ett stort märgben utan problem :)

Mischa
0

#13 Det var inte dentastix jag tänkte på även om dom också går ner…

Dom jag syftade på ser ut så här

≧◔◡◔≦

faw
0

#14 Jaha, okej :)