Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 1168 ggr
LostMySelf
0

Valp allergisk mot foder eller bara torr i huden?

Min 14v valp har kliat sig väldigt mycket de senaste veckorna, mest med bakbenen fram mot vecket innan frambenen, men han "biter" även i pälsen bak vid bakbensvecket.

Sen tar han även tassen (både v och h) mot nosen som om det kliar, men jag har fått intrycket att han gör så när han "inte vill". Och han slickar även på sina tassar lite då och då. Pigg och glad i övrigt, äter och dricker som han ska och får aktivering så det räcker och blir över.

Maja2
0

I och med att jag har en kvalsterallergisk hund, har jag av vet. fått lära mig att det är sällan hundarna är allergiska mot fodret.  Har du bytt foder från det uppfödaren gav?

LostMySelf
0

Nej, jag kör fortfarande med RC Mini Junior som uppfödaren också använde.

silverorm
0

Gå till vetten o kolla upp det där, vår hund har foderproteinallergi, det visar sig i att hunden får röd hud, bölder som klias upp till sår o allt detta över hela kroppen…även inuti öronen.

Hos vetten finns ett foder som heter Royal Canin Hypoallergenic, det tog bort vår hunds besvär, men råkar hon smacka i sig tex kattskit el rävskit så får hon snabbt utslag. Lycka till!Glad

Maja2
0

Ja, håller med #3 Gå till veterinären och kolla. Det kan vara svamp eller något annat åxå. Klåda kan bero på massor av olika saker.

Katti
0

Sannolikheten är stor att det beror på något annat än foderallergi. Fråga uppfödaren om dennes hundar kliar sig eller andra valpar i kullen. I så fall är det något smittsamt!

LostMySelf
0

Jag har fått massor av svar i chihuahuagruppen på facebook och folk tror mycket på mjällkvalster eller helt enkelt av valppälsen som lossnar. Men jag ska boka en tid hos veterinären imorgon så jag får ett hundraprocentigt svar.

LostMySelf
0

Kan också tillägga att han inte har någon röd hud, utslag eller så. Kollade noga i pälsen igår och han flagnar bara lite men tror inte det är enbart torr hud det handlar om iom att han kliar sig på nosen också.