Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 2275 ggr
TheUnknown
0

Min pitstaff verkar skämmas när vi ska gå ut?

Min 50/50 pitbull/amstaff flicka på snart 8 månader beter sig så konstigt när vi ska gå ut, även när vi säger till henne. Jag tycker det ser ut som om hon verkligen visar underläge (vilket hon gör i många situationer)… Men när vi går ut? Varför gör hon det?

Hon kissar ofta inne om hon blir för glad, om någon tex. kommer och hälsar på eller… när vi ska gå ut… så vi får "lura" henne varje gång vi ska gå ut. Om vi inte hinner lura henne så reagerar hon så fort hon ser kopplet, och ibland innan. Hon lixom hukar sig och kissar på sig för att sedan lägga huvudet på sne och kika på oss i ögonvrån och lägger sig sedan på rygg i kisset och visar magen samtidigt som hon hela tiden viftar på svansen, gärna i kisset så de flyger åt alla håll…

När hon de få gångerna är duktig och kommer utan att vi behöver lura henne så tar hon ner huvudet mot golvet istället för att "hoppa i kopplet" som min jack russel gör.

Why?
Vi har haft henne sen hon var ca. 4½ månad, mitten av dec.

Maja2
3

allt det där är starka tecken på underkastelse

russin
4

Hundar skäms inte, men din hund verkar visa stor obehag genom sitt beteende.

Detta behöver ändras så hunden förknippar koppel med något trevlig. Väl värt söka riktigt hundkunnig hjälp.

Stormblomma
10

Men jösses! Den hunden skall ALDRIG bannas! Hunden visar extrem underkastelse! En sådan hund måste man vara extremt mjuk med, uppmuntra mycket och ofta men på ett lugnt sätt. Se till att arbeta Mycket med självförtroendeövningar!! Hon kissar alltså troligtvis aldrig inne för att hon är glad utan för att hon är stressad, nedtryckt eller osäker - rädd. Se till att ni är riktigt lugna med henne, få in lugna rutiner i hur det skall gå till när ni skall gå ut så att hon blir trygg i det som händer. Träna med halsbandet, shaping, att hon skall stoppa in huvudet och då får hon godis - fast naturligtvis med mindre kriterier. Vet du hur shaping fungerar?

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

TheUnknown
0

#3 nej jag har faktiskt aldrig hört talas om shaping?

När det kommer folk är det ingen tvekan att hon kissar på sig av glädje, hela hon lyser av glädje och bus när det kommer någoin över, även när min andra vovve (som bor hos mamma) kommer, hon blir såååå glad. Hon är så himle ivrig så min jack russel får säga till henne ett flertal gånger innan hon lugnar ner sig.

Att hon är osäker är det ingen tvekan om, hon är väldigt underlägsen (vilket jag anser vara bra) men jag vill absolut inte ha en osäker hund, då det kan vända till aggression, dock har hon ALDRIG visat något tecken på aggressivitet, vilket även det är bra.

Hon har varit såhär osäker sedan vi hämtade henne, jag undrar många gånger om det hänt något tidigare, däremot så värkar förra ägarna väldigt måna om sina hundar och väldigt kärleksfulla…

Maja2
3

#4 Det är nära nog aldrig en hund kissar på sig av glädje, däremot stress eller osäkerhet. Detta förväxlas oerhört ofta med glädje.

Att hon är sådär vansinnigt underlägsen, låter inte helt sunt faktiskt. Vet du hur föräldrarna till henne är?

russin
0

Att en ung hund kissar på sig när det kommer folk är inte helt ovanligt och går att få bort - det är ofast mycket fjäskiga individer som gör så - veka.

Låt ingen hälsa på hunden när dom kommer in - utan få folk nonchalera henne tills hon är helt lugn och då först kan hon få hälsa försiktigt. Detta överdrivna beteende blir bara uppspelt och stressande samtidigt som hon ska visa sig liten och snäll och med det kissar på sig.

Låt folk vända henne ryggen tills hon är helt lugn - vilket kan ta lång tid i början, men är det bästa för att få bort detta. När hon sedan är lugn så hälsa snabbt och enkelt och låt sedan hunden vara. Då lär den sig snart att besökande (och även matte och husse om den kissar även då) kan komma och gå utan att hon behöver stissa upp sig.

Sen tycker jag fortfarande ni ska be om hjälp och gå en kurs där det används mjuka metoder. Gärna en klickerkurs om det finns sådana, så ni får hjälp att bygga upp hundens självförtroende. Där är klickerträning suverän eftersom man får hunden att börja tänka själv och inte bara agera huvudlöstGlad

Stormblomma
2

En glad hund kan vara "ångest-glad" som jag kallar det. Den är så glad att den känner sig tvingad till vissa beteenden och blir stressad av detta. Det är för invecklat för att skriva ned snabbt här men det är viktigt att hålla isär glädje och stress - dock inte alltid lätt!

Jag ser inget positivt till en underlägsen hund. Jag vill inte ha en underlägsen hund utan en hund som lyder av glädje och samarbetsvilja, inte underlägsenhet och rädsla.

Har ni jobbat någonting med klicker?

Shaping hör till operant inlärning.
Det innebär att du utan hjälper med belöning och beröm förstärker de beteenden hunden bjuder på spontant.

Med halsbandet gör ni alltså så (nu skriver jag i stora drag, för vissa hundar måste det brytas ner i mycket mindre kriterier. Små små steg är det som gäller i början!) att du sätter dig på golvet med halsbandet. Klappa om din hund och prata snällt med henne så att hon inte tycker att det är obehagligt att du sätter dig på golvet. Så kan du tex hålla upp halsbandet. Så fort hon tittar på det klickar du, eller om du inte använder klicker så säger du ert belöningsord, vad nu nu använder tex rätt, bra osv. och så ger du henne en godis. fortsätt så varje gång hon tittar mot halsbandet. När hon har förstått att hon får godis för att titta mot halsbandet (det kan ta tid, gå inte för fort fram) så väntar du ut henne, då får hon ingenting för att bara titta. Då måste hon kanske tex sträcka halsen mot det eller ta ett steg mot det. Och sedan jobbar man i Små Små steg hela vägen tills hunden spontant sätter näsan mot halsbandet. Och sedan tillslut skall hon kunna stoppa in huvudet helt själv medans du bara håller halsbandet stilla.

Det är första steget att börja lära henne associera "nu-skall-vi-gå-ut-situationen" till något positivt. Var Alltid lugna när ni tar ut henne och försök gå en rutin på era beteenden.

Finns kanske någon annan här inne som är bättre på att förklara shapingen genom text.

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

Stormblomma
0

Ni var snabba ;) Ni hann svara medan jag skrev

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

TheUnknown
0

#5 nej vi vet inte det, de tog inte med sig mamman när vi hämtad ehenne, vi möttes upp då vi inte kunde ta oss hela vägen till henne. Jag trodde de skulle ta med henne så vi fick se henne.

#6 ja en klickerkurs skulle jag vilja gå, de verkar väldigt smidigt att lära hunden den metoden, även för den som "för". :) Ska kolla upp det.
Att nonchalera hunden när folk kommer säger jag redan till alla att göra och hon har blivit bättre på det, mycket bättre, men det händer ändå ibland att det sker en olycka. Men det är mest när vi går ut (hon HAR blivit mycket bättre sen vi fick henne, men det är fortfarande ett beteende som vi vill lösa :) )

#7 klart som tusan jag inte vill ha en rädd och osäker hund, det skrev jag. Jag vill ha en hund som lyder, det för mig är detsamma som underlägsenhet, jag ber om ursäkt om du missförstod mig. Nej jag har aldrig testat det men tänkt jag ska köpa mig en och läsa om de där för att börja i den änden. 
Ah,  tack för tipsen, en del har vi prövat (utan att veta att det fanns ett namn till det, hehe) men vi ska absolut jobba vidare på det, och köpa oss en klicker. :D

Stormblomma
1

Stort lycka till! Hoppas allt går bra och uppdatera oss gärna!

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

Mischa
0

Kan rekomendera boken "Bra relation" av Kenth svartberg om du känner att du vill ha något konkret att läsa.

Vidare tror även jag på nån typ av kurs där hunden kan få bygga lite självförtroende och ni kan utveckla eran relation, för det låter onekligen som en väl vek hund.

≧◔◡◔≦

Stormblomma
0

Håller med ovanstående på båda punkterna! Samtliga Svartbergs böcker är kanon. Även Kontaktkontraktet är verkligen att rekommendera!

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

[Ronon-m]
0

Måste bara säga en sak… Att hunden kissar ner sig beror inte alltid på rädsla, utan bara att hon vill visa er undergivenhet. Men hon verkar vara väldigt undergiven och låg i sitt psyke, så henne skulle jag köra massvis av uppmuntran och självförtroende övningar. Få henne att bli stolt över sig själv och känna sig duktig.

Lycka till Glad

TheUnknown
0

#10 tack :) Vi kämpar på som tusan, beställde nyligen hem en klicker med. Tränar med halsband osv :)
#12 jag har tre böcker av Fredrik Steen, något att rekomendera? Har böckerna Aktivering, lek och motion, trygg och säker hund samt valpskolan.
#13 tack :) Jag kämpar så gott jag kan, hon får massa beröm när hon gör rätt :) Jag fick precis hit min lilla jack russel hane, hon hukade sig ner och kissade på sig för att sedan lägga sig på rygg i pisset, som vanligt, direkt när han kom innanför dörren, så där tror jag också de handlar om att hon känner underläge.

Maja2
0

#14 En hund som visar sån otrolig underkastelse, är otroligt osäker och otrygg. Att huka sig, kissa och sedan lägga sig på rygg i kisset … är nog nära på det mest undergivna en hund kan göra. Jag hoppas verkligen att du finner en väg att stärka den här hundens självkänsla….

Jobba med att stärka henne, först och främst.

Tränar med halsband?  Vad menar du med det?

Jag tycker att Fredrik Steen har bra syn på hundar och träning, så de böckerna rekommenderar åtminstone Jag.

TheUnknown
0

#15 som jag skrivit tidigare så tar hon ner huvudet när jag ska ta på henne halsbandet bla. så kämpar me de nu :)

Okej, tack :)

Frida B
0

tittar in och säger lycka till!!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

russin
1

Vad har du för halsband ?

Jag gillar egentligen halvstryp då dom är enkla att dra på, men det fungerar inte med min 1-åring. Hon avskyr saker som dras över huvudet och blir oerhört låg då.

Halsband med snabbknäppe är det enda hon självmant stoppar fram huvudet till - men då du har en större hund skulle jag istället rekommendera ett läderhalsband med spänne, just så du slipper dra över huvudet som kan uppfattas jobbigt för "låga" hundar. Vanligt halsband med spänne kan sätta på underifrån, så man slipper hålla saker/dra saker över huvudet på dom.