"Droppa godis"
Försöker lära min valpis att fånga en godis i luften delvis för att det är kul och det skulle underlätta för oss när vi tränar så jag slipper böja mig ned hela tiden.
Någon som har ett bra tips på hur man lär in det här?
Tack på förhand!
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
Ingen aning faktiskt…. både mina stora kan det, men det har dom listat ut på egen hand :-)
Det enda jobbiga är att dom ibland inte har riktigt koll på om jag släpper eller ger. Dom vet ju att man måste ta försiktigt från handen och kan "hugga" när godis kommer i luften. men det händer ju ofta att dom glömmer bort sig och "hugger" även ifrån handen. Så minstingen kastar jag aldrig till ;-)
Jag tror att valpar inte är kapabla till att fånga i luften när dom är små. Ingen utav mina har kunnat det. Tror dom helt enkelt inte hinner med att uppfatta att det kommer en godis :)
Jag har för mig att min var närmare året innan han kunde det :p
Skade lärde sig att fånga snöbollar i slutet av förra vintern, då var hon ca 5 månader gammal. Dock kunde hon inte fånga godis än då. Jag kommer inte ihåg exakt när hon kunde fånga så små saker som godisbitar men kanske ett par månader senare.
Enda sättet som jag vet att man kan öva på är att fånga hundens uppmärksamhet och sedan kasta godisen till den. Det lättaste för hunden i början tror jag är om den sitter mitt emot dig. Du märker själv när hunden är tillräckligt gammal för att börja reagera på att godisen kommer flygande. När Skade var liten knep hon ihop ögonen, lät godisen studsa i ansiktet och tog den sedan från golvet 
Tills vidare kan du ju alltid släppa godisen på golvet/marken och låta valpen ta den därifrån, så slipper du böja dig ner. Valpen fattar att godisen kommer som belöning för tricket den utförde även om den får plocka upp godisen från marken.
Min schäfer är snart 4 år gammal och fattar fortfarande inte att hon kan ta godisen innan den landar på backen.. Hon bara tittar på den när den är i luften å när den landat så kollar hon efter den (inte nosar, utan tittar) och lyssnar vart den hamnade. Om hon lyckas hitta den så äter hon upp den, annars trampar hon på den flera gånger innan hon fattar att hon stått på den ^^
MVH
Sofie
Jag bara testade att kasta godis mot min yngsta och han fångade, inte varje gång i början men han blev bättre på det när jag flera gånger kastade mot honom. De gånger då han inte lyckades fånga godiset var jag snabb med att ta den innan honom. Nu kan han det väldigt bra faktiskt, väldigt smidigt ute på promenaderna (han är liten) att bara kasta en godis till honom istället för att böja sig ner. 
Min andra kan inte, tror inte att han skulle kunna det lika bra som den yngre heller för han är en sådan som blundar och vänder bort huvudet om något kommer farande mot honom.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
När båda mina var valpar så kunde dom inte fånga i luften. Deras ögon hann liksom inte med att följa med var godiset tog vägen.
Men varje gång jag kastade en godis så har jag sagt kommando "fånga". Även med leksaker :) De gör att dom är beredda på att de kommer något flygandes i luften. Efter ett tag har de bara blivit att dom kunnat fånga i luften :) Ingen speciell träning utan bara fortsatt så :)
Mvh Jenna
Det kommer med åldern OM man har en kvick hund
Min nu 1-åriga heelertös började med det runt 6-7 månaders ålder och fångar 95% av det jag kastar till henne i godisväg i luften. Fast det är lättare att fånga om man kastar framifrån än om man bara droppar neråt.
Valpen däremot missar ofta ens det som hamnar på marken än så länge - så det är en träningssak när motoriken fungerar bättre