Kombinationer - vilken är bäst? (utställning)
Om man är utställningsintresserad och ska skaffa valp, och det finns två kombinationer att välja på, vilken ska man ta ur utställningssyfte? (Vilken kombo kommer det troligast gå bäst för i utställningsväg?)
Kombination 1
u: 3 CERT, BIR o BIM-vinnare e: SEUCH, FIUCH
Kombination 2
u: SEUCH e: 2 cert + MH-testad
Jag har inte jättebra på detta med utställning men skulle nog säga kombo 1.
Sen är det väldigt svårt o säga att bara för att föräldrarna har gått bra så kommer valpen att gå bra. Mycket hänger på hur väl föräldrarana kompletterar varandra och så vidare.
Vilken ras är det?
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Titlar går ju inte i arv så egentligen kvittar det vad föräldrarna har för utställningsmeriter, det kan även bli fina valpar efter omeriterade föräldrar så länge de är rastypiska.
#2 Nej titlar går inte i arv, men har föräldrarna vunnit många priser är de ju rastypiska också.
Kombination 1 skulle jag säga!
Men nu blir jag nyfiken, ska du skaffa valp? 
Jag skulle ej gå efter titalar alls.
De kan bli "den fula ankungen" eller en ren skönhet. Ovasett föräldrar.
Skulle hellre bestämma mig när valparna är födda :)
titlar*
Jag skulle säga att (utefter informationen du ger här) är dom ungefär likvärdiga. Man skulle dock behöva gräva djupare i utsällningsresultaten för att kunna ge ett ordentligt svar. Är det en bruks/jaktras eftersom tiken i kull ett har 3 cert, men inget championat? Vet du i sådant fall varför tiken inte har en sådan merit? Att pappan i kull ett har två championat innebär egentligen bara att han har 4 cert. BIR och BIM vinsterna på tiken, var det i stor konkurrans? Jag har två BIR-titlar på min hund som jag inte med gott samvete kan säga att dom är värda något mer än att det blev två fina rosetter, eftersom han var ensam i sin ras vid dom två tillfällena.
Hur har hundarna gått i övrigt, har dom en jämn hög bedömning på utställningarna, eller har dom flest Very Good, men ändå "toppat" i några tillfällen och lyckats bli champions ändå?
Sedan är det självklart att man kan få dåliga/medeokra avkommor med bra föräldrar och bra avkommor med dåliga/medeokra föräldrar, men chansen att få bra avkommor känns som att den måste vara större med bra föräldrar.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Bra skrivet!
Det enda sättet att veta är att klämma på valparna själv! Och inte ens då kan man veta till 100 
Men att kombinationerna har cert hit och dit betyder faktiskt inget om inte du tar hänsyn till linjerna bakom. Det finns hundar som är väldigt vackra exteriört men som kommit från linjer som inte är starka - vad de då ärver ned till sina valpar är osäkert. Jag har sett jätte snygga tikar föda fram valpar som ingen skulle ens ta till en utställning för att det är lönlöst. Dels p.g.a. deras exteriör men också för att det blivit krypta hanar, felaktiga tänder etc. Jag har även sett "fula" tikar få supersnygga valpar som vinner cert efter cert för att de har en bra linje bakom sig.
Har du en stark linje med bra tikar och hanar så är det större chans att det fortsätter i nästa generation. Hanen ur kombination 2 har fortfarande fått cert och är därmed av championatkvalitet och skillanden i antal meriter kan också vara engagemang från uppfödarens sida.
Jag skulle kolla linjerna, höra med olika uppfödare vilka linjer som är "bäst" och ställa mig i kö hos båda och berätta för dem att du vill ha en lovande valp.
Visst, men även omeriterade kan vara rastypiska men kanske inte ställts lika flitigt som de andra och därför inte har x antal titlar. Det är en ren chansning, en valp som ser lovande ut som liten kan växa upp och bli en "ful anka" lika väl som en ful ankunge kan växa upp till en vacker svan inom rimliga gränser.
Beroende på ras så skulle jag iaf säga kombination 2 (utifrån den knapphändiga informationen) då mentalitet är minst lika viktigt för mig som utseendet. Men då vi inte har någon information om när hundarna fick sina cert, bir/bim-placeringar etc. så är det omöjligt att säga varken bu eller bä
Kan ju helt enkelt vara så att tiken har fått de 3 certen innan 2 års ålder bara och inte ställts något efter 2 års åldern eller ställts men inte fått certet som krävs.
#11 Just det, så långt tänkte inte jag…
Skulle även ur vinkeln som #9 nämner "Hanen ur kombination 2 har fortfarande fått cert och är därmed av championatkvalitet"(…) vara intressant och höra om någon av hundarna fått något CACIB, om det inte är en svensk ras vill säga.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Och faktiskt har jag sett riktigt "fula" hundar gått upp och vunnit! sk, snördommare finns idag med.
De som vunnit och varit "fula" har åkt ut DIREKT för andra dommare, men de vinner såklart för sina snördommare!
Ovasett vad standarden säger tar ändå inte alla dommare hänsyn till de, när de tar fram de "fula"