Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 19338 ggr
Maltisen
0

få hunden att sluta hoppa

Hejsan.
Jag har en valp på 7 månader som hoppar när vi får främmande, vilket inte alltid uppskattas då hon är rätt så stor, så är det någon som har något tips om hur jag kan få henne att sluta hoppa?

destroyed
7

har alltid hört att om det är en stor hund så ska man knäa i bröstet men en liten hund så ska man gå undan och inte möta hunden med blicken utan hela tiden vända ryggen till

[Hilo]
4

Be de hon hoppar på vända sig om och gå därifrån.
Vända ryggen till alltså.

-Oavsett storlek
Att knäa hunden tycker jag verkar onödigt.

mealily
0

Vända ryggen till, gå därifrån, inte ge ögonkontakt, ignorera. När hunden sedan blir lugn, då är det okej att hälsa.

Taci
4

#1, knäa hunden i bröstet!? Låter verkligen som övervåld..

Tina-A
0

Säg inte åt någon att knäa hunden.. :O Stackars hund..

Att vända sig om är ett jättebra tips. Belöna inte hunden genom att hälsa när den hoppar, utan ignorera (vänd ryggen till) och belöna hunden genom att hälsa när den har slutat hoppa.

Man kan också (om man inte är klickertränare, hehe) lyfta hundens framtassar lite till när hunden hoppar. Då tillför du hunden ett litet obehag, eftersom den kom högre upp än vad den tänkte. Håller du då kvar lite i tassarna så kommer hunden vilja gå ner och rycka åt sig tassarna, och då släpper man givetvis! Den ska inte få ont av att ha dragkamp om sina egna ben. Släpp tassarna så fort hunden vill ha dom. Hunden lär sig då att det är lite läskigt att hoppa.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[SusannaK]
0

Ignorera funkar bäst för mig. Men det gäller att få folk att inse det när dom kommer innanför dörren. Oftast blir det ju det där nämeeeeen heeeej o ssåååå fiiin…då blir ju Gustav HAAA HAAAAAAA va roligt o ännu mer uppspelt. Men aldrig han hoppar när jag går in…är man sval o ointresserad så brukar det inte vara så kul faktiskt ;)

Han är ju en liten klump om man säger även om han inte är så stor så är han sina kompakta 30 kg…o kan få en människa på svajning om det vill sig illa.

Fick besök av min brors tjej som har jättehundvana sedan många år. Gustav var exemplarisk emot henne när hon kom innanför dörren. Hon bemöte han helt rätt o då var där inga problem….hon utstrålade lugn o var ganska trist antagligen för Gustav o hälsa på *hi hi*

Är jag med när det kommer folk så går det ju bra men är jag inte på plats så kör han sitt race den busen. Husse kör Gustav lite extra med…;)….de är den här biten som vi måste jobba med med honom det vara i 2 minuter kanske men drygt ändå.

Dock har Gustav blivit bättre med åren :)

KitoBonito
0

Träning är alltid bästa lösningen.

Som andra här säger så be gästerna vända ryggen till och ignorera medan du/den ansvarige belönar när hunden har tassarna på marken.

Man kan också be gästerna be hunden hoppa ner från dem med bestämd röst och när hunden är nere får den beröm. Då ska hunden givetvis förstå att det är när den går NER den är duktig, och ingenting annat.

Vissa människor tycker det är kul med hoppande hundar, andra inte. Därför kan det vara trevligt för hunden att få den chansen, då hundar oftast hoppar för att de vill hälsa (slicka/nosa vid munnen).

Jag tycker det personligen är taskigt om man är sur och elak mot en hund som vill hälsa.

[Hilo]
0

#7 Då kan man också säga till gästerna att de som vill ha hunden i ansiktet kan huka sig/sätta sig - På så vis hoppar inte hunden på någon, men får hälsa som den vill ändå - på de som tillåter det.

[SusannaK]
0

#7 Fast då sänder man ut dubbla budskap om hunden får ibland o ibland inte? Jag brukar säga till gästerna att sätta sig ner i lugn o ro i soffan eller dylikt. Så kan Gustav hälsa utan att hoppa.

Min upplevelse är att många inte tycker om hoppandet alls.

Sur o elak ska man naturligtvis inte vara men sval o inte göra så stor affär av det hela. Det tror jag på. När hunden sedan lugnat sig då kan man ju faktiskt hälsa.

KitoBonito
0

#8 Absolut! Det är ännu bättre.

KitoBonito
0

#9 Men om hunden kan kommandot "gå ner" eller exempelvis "stanna nere" (hastiga kommando förslag) så blir det ju inte dubbla budskap.

Det är ju samma sak som att lära hunden sitta och stå. Ibland låter man den bara stå när den får godis. Ibland ska den alltid sitta när den får godis.

Idag är en sån dag då jag knappt orkar formulera mig, men jag hoppas folk förstår ändå.

[SusannaK]
0

#11 Ja det är klart om man tycker det är något bra så kan man ju givetvis lära sin hund det….Glad

KitoBonito
0

#12 Jag tycker det är jättebra. Blir mindre förbjuda och mer val för hunden.

Vattnadal
0

Lär in kommandor "hälsa fint" då hunden ska sitta ner och hälsa, få en klapp och kanske lite godis. Då kan man om man vill låta hunden hoppa, men när man säger hälsa fint, ska den sitta och hälsa lugnt och sansat.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

KitoBonito
0

#14 Jo, åt det hållet hade väl jag tänkt mig i min text. ;)

destroyed
0

2,4,5# så sa instruktörerna på min valpkurs att de har gjort på sina hundar. dock sa de att man aldrig ska göra det på små hundar då de inte klarar av det men stora gör det

KitoBonito
1

#16 Bara för att Kungen i Sverige är Kung betyder det inte att han följer alla lagar. :)

Nej men det finns så otroligt mycket "hundinstruktörer" som säger en massa som ofta låter heltokigt. ALLA människor påstår sig kunna. Vissa kan, andra inte.

[Hilo]
0

#16 Jag har lärt mig att alla instruktörer är inte bra och man ska inte lyssna på ALLT de säger.. -Haft 6 stycken till en hund - Alla olika.

Jag har aldrig behövt knäa någon hund som hoppat, varken mina stora, starka rottweilers eller min retrivierkille..

Att knäa hunden i bröstet, knäppa den på nosen, bita den i öronen..
Allt det är bara BS enligt mig.. Kommunikation kommer i första hand med tydliga kroppssignaler - Inte -enligt mig- överdrivet våld.

IdaT
3

#4 & #5 med flera. Sedan är det väl skillnad på att "sparka" hunden med knät, och att ge ett (lätt) tryck som ger ett obehag, ungefär samma tanke som #5 menar, när hon säger att man ska lyfta hunden lite extra.
Jag i alla fall tolkade det som om #1 menade att ge tryck, inte att man ska knäa hunden med full kraft i bröstet.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Tina-A
2

#16: Vissa hundtränare tränar ju med hårda straff så som att slå, knäa eller på andra sätt misshandla sina hundar. Men jag skulle personligen aldrig rekommendera det till någon, för jag tror att när man misshandlar sin hund så förstör man hela sin relation och sin tillit till varandra. Men bara för att dom valt att göra så, så betyder det ju inte att någon annan måste göra så ;)

Karizma
0

#16 det har jag med hört av kunningt folk. Min man var hundförare o fick allt lära sig det han med :S

Iaf vi har en hund som gärna hoppar på oss för att hälsa nu är hon smart o säger man neeee inte så gör hon förhoppningsvis inte det. Men iaf vända sig om kan vara bra, även kan man lära sin hund att gå å lägga sig i sin korg/plats när det ringer eller kommer någon genom då säga gå o lägg dig godis klappa osv för lära sig. Men jag hade någ satt koppel o be främande igronera i hunden tills man tagit av sig jackan o skor. sen kan man hälsa. De får säga ifrån inte hoppa starkt så hunden med förstår att oj det är inte så uppskattat att jag hoppar.

[Hilo]
0

#19 Just därför ska man aldrig be någon yrka någon form av sådan behandling. Tänk om någon då med full kraft sparkar sin hund eller lägger på lite för mycket tryck..
Nej - Kroppsspråk och ibland rösten duger, och har alltid funkat med de hundar jag haft och jobbat med..
Att skapa obehag för hunden är inte min kopp té.

Vill andra köra med rapp på ryggen, tryck på bröstet, knäpp på nosen så fine, men jag säger bara att jag tycker det är fullkomligt onödigt.

IdaT
0

#22 Då är det nog bara jag som försöker se att folk använder alla sina metoder för att förbättra för sig och hunden. Det är enligt mig skillnad på obehag och misshandel, det är jag säker på att det är för dig också, men jag tror att vi ser det på olika sätt.
Ett tillägg i #19 också är att trycket jag tänker på är med ett knä/ben i bröstkorgen, som ökar succsesivt och som hunden har möjlighet att flytta sig ifrån. När den flyttat, och är lugn, så blir det beröm, och hälsning (på huk). Hade nog kunnat uttrycka det tydligare.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard

Tina-A
0

#23: Att varsamt flytta undan hunden kan man lika gärna göra med händerna. Tror inte det var det som menades med "att knäa i bröstkorgen". Då skulle man väl skrivit "varsamt flytta undan hunden". ?

Maltisen
1

tack för alla svar, tror jag ska testa det med att vända ryggen till=)

Diesel101
0

Aldrig sett på C.Milan eller kollat upp med hundexpert? DU SKA INTE KNÄA MEN SÄTTA UPP KNÄET SÅ DEN FATTAR ATT DEN INTE FÅR HOPPA UPP. Det kan du ta och kolla upp. Det är sant att du ska sätta upp knäet. Genom att säga knäa hunden menar man sätta upp knäet. Kan du inte det här så kan du inget om hundar lilla du.

Diesel101
1

Men allvarligt. Som jag sa till #4, man knäar inte! Det är namnet på varianten, du sätter bara upp knäet som stopp. Du kan för helvete inte vända ryggen till en stor hund, då hoppar dom upp på ryggen så du ramlar framåt. Kan alla tänka längre än vad näsan räcker eller?

[Driva]
0

Jag har en liten hund, henne brukar jag ignorera och om hon inte slutar så säger jag "Nej" och ibland så sätter jag henne ner. Så får hon sitter/vänta tills jag har klätt av mig, och då sätter jag mig ned så får hon hälsa.

Tycker inte de är schysst mot hunden (om de är en mindre hund) att hälsa stående, då man får den att vilja hoppa upp mot en. Sätter man sig ned känner inte hunden att den måste hoppa.

tsset
0

Bäst resultat ger det om man belönar rätt beteende - inte straffar fel.

För att "knäa hunden" ska fungera MÅSTE det bli obehagligt. Hunden måste straffas för vad den gör, ooch det är inte vi som drar gränsen mellan obehag och belöning. Att knäa hunden kan faktiskt BELÖNA hunden!

Lättast är att börja arbeta redan innan hunden hunnit hoppa. När hunden ser de som kommer in, eller redan när dören öppnas, belöna tassarna i marken! Och fortsätt belöna så länge hunden har benen i marken. Lyfter den benen - vänd er om, eller stå bara rätt upp och ned = vissa hundar ser även vändandet som belönande då personen rör på sig. Eller ännu bättre - backa bakåt och gå ut! Hoppar hunden så försvinner de som kom. Men bäst av allt är om man börjar redan innan, så hunden aldrig hinner göra fel. Hoppar hunden så börja om och jobba ännu mer med vad hunden ska göra och belöna ännu mer!

Det SKA vara mest värt att ha benen i marken, helt enkelt. Och är inte skillnaden mellan belöning och ignorans stor så kommer inte resultatet komma så se till att besöket faktiskt hälsar när hunden gör rätt.

#11 (med flera) Har ett förslag som man kan använda sig av för att få ned hunden - men det är inte något som kommer få hunden att sluta hoppa. Det KAN till och med göra att hunden hoppar mer för att få höra det där "gå ner" - om det är tillräckligt mycket värt att göra "gå ner" så kommer hunden hoppa tills den får höra det!

#19 Ett lätt tryck kan göra lika ont som det du räknar som misshandel, det är nämligen inte vi som avgör vad någonting är utan individen själv! Utan tvekan kan en hund som får ett pet i sidan må lika dåligt av det som en hund som får en rak höger. Ett lätt tryck med knät kan alltså ge en hund som blir livrädd för människor!

#26 Ja, för CM vet ju precis vad han sysslar med… om du läser resten av mitt inlägg så ser du hur ett knä kan fungera - det finns INGET som säger att ett knä mot hunden får hunden att förstå att "sådär får du inte göra". Inget! Det är inget likamed-tecken mellan knä och förstå att sluta. Ett knä är ett knä helt enkelt och vad det betyder för hunden kan inte vi avgöra!
Kolla upp hur lärandet EGENTLIGEN fungerar och du, håll en lite trevligare ton tack!

[Driva]
0

Att sätta upp ett knä är ju också ett sätt att skapa utrymme mellan dig och hunden så du inte skadas eller/och kan korrigera hunden att göra rätt (tex att kunna vända dig om och ignoerera hunden).

Men att hunden skulle förstå att den inte ska hoppa för att man sätter upp knät är absolut ingen självklarhet….

Tangotime
0

En annan sak jag tänkt lite på är att man tydligen måste lära alla människor att man inte vill att hunden ska hoppa på dom. Här har mina försök till träning grusats när mormor kommer och uppmuntrar ville att hoppa för "-de gör inget på dom här byxorna" osv. Vad hon inte förstår är ju att han kommer hoppa på henne även om han är lerig och hon har finbyxorna på sig. Han kan heller inte koppla att han kan hoppa på henne men ingen annan. Så han hoppar u på alla nu igen…

Så var tydlig med att hunden inte får hoppa på någon eller lär hunden kommandot "hopp" eller nåt sånt för att den ska få hoppa upp på någon så den kan skilja på det.

[Driva]
0

Jag tror att hundar kan lära sig vilka de får hoppa på och inte. Ex min hund beter sig inte alls mot mig som med nya som kommer. Däremot så blir de svårt att lära de att de inte får hoppa på nya bekantskaper som kommer genom dörren om de har tillåtelse att hoppa på vissa männsikor. Då kommer hunden ju alltid pröva om den får hoppa först, för det är de som den tycker är roligast.

Wand
0

Vill putta upp en gammal tråd! 

Min förra hund var en hejdlös hoppare redan från första mötet med henne. Vi provade allt, inklusive folk som besökte oss. Att vända oss om och ignorera hjälpte inte, då hoppade hon bara ännu mer och ibland nafsade hon lite i håret på en gång.

Vi provade faktiskt även att sätta upp ett knä, men vi slutade snabbt då vi insåg att det inte fungerade och dessutom kändes det  som att hjärtat skulle brista varje gång. Var också rädd att knäcka bröstkorgen på henne…

Vi provade även att lugna ner henne, dvs sätta oss ner och lägga henne på sidan och belöna henne när hon låg helt och hållet stilla.
Men det håller ju inte i längden att göra så 15 gånger om dagen för resten av hennes liv.

Hon hoppade nämligen hela tiden; om vi kom ut ifrån toaletten, om vi varit borta 2 minuter och handlat, när vi klivit upp efter en natts sömn, när vi kom hem från skola och ibland när vi reste oss upp ur soffan för att hämta mat eller vad vi nu kunde tänkas göra. 

Hon var en extremt lycklig hund(och är fortfarande), och hon blev så lycklig av människor, oavsett vilka människor det var. Hon hoppade lika mycket på oss, om kanske inte lite mer, som på besökare. Och det gör hon ännu i sitt nya hem. I nästan 3 år jobbade vi med hennes hoppande men det var ingenting som fungerade. 

Hon var dessutom rätt "stor" (när hon ställde sig på bakbenen och hoppade så kom hon med nosen längst upp till huvudet på mig) och till hälften pitbull, så hon var hemskt stark och det var rätt obehagligt att få henne på en.

Det var hennes hoppande som fick människor att rent ut sagt avsky henne. Jag och min mor älskade henne och allt hon gjorde, vi lärde oss leva med hoppandet trots att vi självfallet fortfarande försökte att få bort det, och såg det helt enkelt som att hon älskade oss, haha.
Men andra kunde inte se det, slutade komma hem till oss, och vänner till mina småsystrar sade hemma att vi hade en galen mördarhund (lol) vilket skapade en del rykten som var allt annat än sanna.

Grejen är att den här hunden är väldigt speciell, och om någon har något tips som skulle kunna tänkas funka för henne så skulle jag glatt ta emot det. Jag kommer nämligen att bosätta mig med henne igen.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

sarae
0

Har ni provat att lära in ett "icke kompatibelt beteende" istället? Dvs att shapa in med klicker så att hon te.x lägger sig på en speciel filt s fort hon hör "komandot" av ringklockan som ringer eller en öppnande dörr, nån som knackar etc?

Fokusera inte så mycket på själva hoppandet, utan lär in att hon isället ska göra något annat. Det tar tid, men eftersom ni ändå haft tålamodet att jobba med henne så länge känns det inte som att ni har något emot att jobba med henne.

Börja med att använda en speciell filt/handuk som en target, belöna all kontakt med filten för att tillslut få henne att lägga sig på den. När hon kan utföra det beteendet så lägger ni på signalen, i det här fallet öppnande dörrringklocka etc (det går att ha flera signaler på samma beteende). Initialt kan ni såklart ha ett röst komando som te.x "plats" eller annat på beteendet. Träna på att hon ska hålla kvar beteendet och ligga fint på filten tils hon får en frisignal varpå ni ger henne mycket beröm och möjlighet att hälsa.

Be alla som ni vet ska hem till er att säga till innan de kommer, lägg då ut filten och be henne platsa på filten. Låt besökarna komma in. Se till så att hon håller sig på filten (te.x genom att be henne stanna och belöna) tills besökarna kommit innaför dörren, fått av sig skor, jacka etc. Sen får de sätta sig på golvet (troligtvis hoppar hon inte då?) och får frisignal och lov att hälsa. Hoppar hon, be henne platsa på filten igen.

Har en bekant som hade samma problem me den betydligt mindre hund, vi tränade in plats på filten, där han tillslut satt fint tills besökaren gav honom lov att hälsa. Ägaren kom aldrig så lång som att lägga signalen "ringklocka etc" på beteendet, eftersom det inte behövdes, så länge någon sa plats på filten åt honom gjorde han det, och stannade tills han fick lov att gå fram och hälsa lugnt och fint.

Man kan så klart lära in en massa andra icke kompatibla beteenden istället, som att hämta en specielleksak och ge till matte/husse när det ringer på dörren, springa in i ett annat rum och stanna där.. osv osv.

Wand
0

#34 Just det där har vi inte provat, så det tackar jag för och ska absolut jobba med själv! 

Det känns dock som att hennes hoppande kommer lite utan att hon själv menar det, ibland så kunde hon ligga i soffan och så kom det någon och hälsade på, och då brukade jag avleda henne genom att gosa och prata och distrahera henne, men hennes kropp liksom vibrerade och hon kunde knappt andas av upphetsning, tills hon flög upp.
Haha, lite svårt att förklara men…

Hoppar gör hon även när man sitter på golvet (då når hon ju mycket lättare…..!) men inte lika häftigt.

Tackar som sagt för ditt tips i alla fall, nu när hon är lite dygt 4 år så kanske hon kan börja få det liiite lättare att lugna ner sig också med lite tur… Oskyldig

sarae
0

#35 Förstår precis hur du menar :D Det låter lite som att hoppandet blir lite av en överslagshandling, altyernativt att det har blivit ett väldigt befäst inlärt beteende, och sådant kan vara svårt att bryta, men det är inte omöjligt. Ha tålamod och låt det ta tid helt enkelt. Förvänta er inga mirakel utan små små framsteg. Försök få henne att förstå att det lönar sig mer att vänta på en frisignal än at slänga sig fram och hoppa. Dvs. ge henne mycket beröm och godis (godis som hon älskar) och låt henne sedan alltid komma fram och hälsa efteråt, men ja.. helst utan att hoppa såklart ;) Klarar hon att hälsa i säg 5 sekunder innan hon börjar hoppa, beröm för de 5 sekunderna, straffa henne inte eller fya. Låt henne istället gå tillbaka till filten, platsa, få beröm och godis, för att sedan få göra ett nytt försök att hälsa. Och håll er lugna :D

Hur beteer hon sig om man lägger sig ner på golvet?

Wand
0

#36 Det ska jag göra, tack igen! Cool

När man lägger sig på golvet så "flyger hon på en" och hennes mål med det hela tycks vara att få in tungan så långt i munnen som hon bara kan…
Hon hoppar på en och slickar en över hela huvudet så man tvingas rynka ihop hela ansiktet till ett sviskon, och när man börjar skratta så blir hon ännu mer exalterad, haha. Förvånad

thilda-
0

Jag sätter handen framför ansiktet på akillez när han är påväg till att hoppa .. dvs. han gör sig redo för ett skutt… Vilket som har fungerat … Och står man och vrider o vänder på sig, det gör han bara mer intresserad = mer uppspelt

wixie
0

Nu har jag inte .läst alla kommentarer så jag vet inte  vilka tips du fått.

Men på valpkursen jag gick sa dom att man kunde kasta lite godis eller nått på marken, då får dom nått annat att tännka på.

Vet också vissa som har en blomspruta och sprayar på dom när dom hoppar.

Maja2
0

En av  mina hundar hoppade mycket på människor när han kom hit. Det handlade om osäkerhet, och inte glädje, som mina besökande gäster så gärna ville att det var.  Jag satsade på att lära mina hundar att inte komma till hallen när någon kom hit,  och det har gjort att han helt slutat hoppa.

När någon kommer nu, vare sig de ringer på dörren eller knackar, så springer ingen av hundarna till hallen. Är det någon som bara öppnar utan att ha ringt på eller knackat, kan de springa dit, men vänder när jag säger åt dem.

[Ronon-m]
0

Ta tag i halsbandet på hunden när den hoppar och håll den uppe så att den står på bakbenen i ca 5-10 sekunder, släpp sakta ner den på alla fyra igen. Säg ingenting, klappa sedan mjukt i mungiporna och prata tyst med den när den är lugn och gör rätt :)

Loveradio
0

Valle hoppar också på folk när jag får besök. Han blir så otroligt upphetsad och det går inte att få kontakt med honom. Han vibrerar i hela kroppen och blir som tokig. Det där med att vända ryggen till funkar inte för 5 öre på honom. Han hoppar och hoppar och ger sig aldrig. Jag tror det handlar mycket om stress och att hjärnan överbelastas av glädje och stress. Har också testat att hålla honom nere genom att hålla fast i halsbandet eller vänta på att han sätter sig vilket han gör efter en stund och då låta honom hälsa. Men då hoppar han igen. Han tror att hälsa = hoppa. Han hoppade aldrig som valp men sen började han och trots försök att få honom att sluta så har det bara fortsatt.. En sak som har fungerat lite halvt är att stå med armarna i kors och titta upp i taket. Han hoppar fortfarande några gånger men ger sig efter ett tag. Han blir galen när pappa kommer på besök, då hoppar han som värst. Att ignorera och gå in i lägenheten har inte heller funkat. Då följer han bara efter och hoppar och tycker det är jätteroligt.

Nu har jag börjat träna att sluta hoppa med klicker. Har hållt en godisbit över hans huvud och försökt locka honom att hoppa och när han hoppat några gånger och ger upp och sätter sig så har jag klickat och gett godisbiten. Lite omvänt lockande alltså. Och sen hållt godisbiten nära mig och lockat honom att hoppa på mig. Men då sätter han sig bara. Så han har nog fattat att det inte lönar sig att hoppa. Sen ska jag be pappa att göra likadant när han är på besök. Ignorera hoppandet och belöna när han har tassarna i marken. Återstår att se om det funkar.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Ronon-m]
0

#42 Måste säga att det lät riktigt smart! Hoppas det fungerar :)

IdaT
0

#41 På vilket sätt skulle det hjälpa en hund att sluta hoppa?

Wand
0

#42 Låter precis som min förra hund det då, bortsett från att hon som sagt hoppade redan från första gången jag träffade henne (då var hon 4 månader). 

Du får gärna avlägga rapport om huruvida det funkar eller ej när ni testat med din far också, det låter ju som att det funkat galant, och jag är beredd att testa allt både på henne och min nuvarande hund, som kanske inte är lika hoppig.

Loveradio
0

#43 Yes bara att hålla tummarna! :)

Loveradio
0

#45 Absolut :)

sarae
1

Man kan även träna in att hoppa på kommando. Och sedan när man har signal kontroll, så ger man helt enkelt aldrig signalen ;)

Så löste man ett problem man hade på Sea World. De hade en delfin som var aggressiv mot en annan delfin, vad de än gjorde så slutade han inte trakassera den andra delfinen. Därmed så gjorde de så att d ehelt enkelt tränade in att attackera den andra delfinen på kommando, eller ja, de lade signal på beteendet som han redan gjorde. Och när de väl hade signalkontroll så gav de helt enkelt aldrig komandot igen, och delfinen attackerade aldrig igen den andra delfinen.

Något som även går att applicera på hoppande hundar. Lägg på en signal på hundens hoppande, och sluta sedan att ge signalen.

[Ronon-m]
0

#44 Den tycker det är obehagligt.

IdaT
0

#49 Men finns det inte betydligt bättre sätt att lära hunden att inte hoppa, utan att skapa obehag? Jag tycker att många sådana exempel har kommit upp här i tråden.