Orkar han dra?
Hej!
Jag är så grymt sugen på att börja åka inlines med min hund till sommaren! Jag undrar bara om ni tror att han kommer orka "dra" mig när vi väl fått upp lite fart.
Han är ganska kraftigt bygg (som en stor tibetansk spaniel med längre ben) och väger ca 9-10kg. Musklad och pigg, fyllde 2 år oktober 2011.
Jag är ganska liten och kort, kommer väl väga kanske 50kg+ till sommaren.
Har även en till, kullbrodern, och jag undra även ifall dessa två skulle kunna tränas att orka dra en bebis i pulka till vinter haha? :)
Dra dig gör han inte. Men är han vuxen kan han ju springa medans du åker :)
Jag har en bedlington som jag åkte skidor med för första gången igår, hon drog på rätt bra faktist och tyckte det var väldigt roligt. Så det är nog inte alls omöjligt om han bara tycker att det är kul. Min hund väger 8kg och det kändes att hon drog men självklart får man jobba på själv också när man har en liten hund :)

Håller med #1. Att han kommer ju sälkert inte att dra dig men jag är ganska säker på att han kan springa med dig brevid. Skulle han orka så drar han dig säkert när ni få upp lite fart!

Vet folk med papillon som drar dem runt skidspåret på vintern, så nog tror jag han kan dra dig på rullskridskor i sommar, om inte annat så med lite hjälp av dig.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Du känner om han orkar dra eller inte, kanske han drar en bit och sen springer med, men det funkar ju fint att göra så.
Din andra fråga, om att dra en bebis i pulka. Nej, skulle jag säga. Ett barn däremot, ja. Så länge barnet är tillräckligt stort så att det tål att vältas ur pulkan. Självklart har man ju hunden i ganska kort koppel och går bredvid om den ska dra en pulka men alla hundar kan ju hoppa eller rycka till av någon anledning och då kan det ju hända att pulkan välter.
Om hunden ska dra pulka, oavsett vad som sitter/finns i pulkan så behöver du sätta skaklar på pulkan, så att inte pulkan åker på hundens ben när hunden stannar. Här finns en enkel beskrivning på hur man kan göra, första inlägget i tråden:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=84181.msg716601#msg716601
klart han kommer orka dra dig med inlines… en dvärgpudel drar mig på inlines och jag väger typ +20 kg ;P
Kanske inte från stillastående men när du väl har uppe farten så kommer hunden garanterat dra dig.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Tack för alla svar! Han är grymt stark så jag tvivlar nog inte på att han inte kommer orka dra mig haha, iallafall inte när vi väl fått upp fart! Han älskar att springa bredvid cykeln så han kommer nog älska inlines!
#5 Menade inte en liten bebis såklart, utan en som är stor nog att åka i barnpulka :).