Doggy puppy??
Sammansättning
Spannmål (ris 10%), kött och köttbiprodukter, fisk och fiskprodukter (lax 15%), oljor och fetter, vegetabiliska biprodukter, vegetabiliska proteinextrakt, grönsaker, ägg och äggprodukter (ägg 1,3%), mineraler, jäst.
Analytiska beståndsdelar
Protein 28 %, fettinnehåll 14 %, kolhydrater (NFE) 41 %, växttråd 2 %, mineraler (råaska) 7 % (kalcium 1,3 % och fosfor 1,0 %), vatten 8%. Omsättbar energi 1510 kJ/100g.
Råvaror
Fullkornsvete
Kycklingköttmjöl
Rismjöl
Färsk lax
Laxmjöl
Animaliskt fett
Potatisprotein
Kycklingbuljong
Betfiber
Morötter, torkade
Majsgroddar
Heläggspulver
Linfrökaka
Foderkalk
C-vitamin
Mineraler
Vitaminer
Detta innhehåller Doggy Puppy? Och min fråga är ju då vad är det som är dåligt att ha i hundmaten? Inte för att jag ska ha Doggy! Men jag är intresserad av vad som finns kanske i detta foder som exempel som man kanske inte ska ha i foder?? Vad man ska titta på mer?
41% kolhydrater låter ju inte sådär superduper. Spannmål är inte så nyttigt för hundar, såsom vete och majs.
Vet att du skrev att du inte ska använda det själv (bra!) men ett tips är ju att välja ett foder med så mycket protein som möjligt och helst inget spannmål alls, som Orijen eller Acana.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Jag tänkte först ha Acana men det verkade vara så stora bitar typ och verkade mer rekomenderas till stora raser? Så nu har jag försökt att titta mycket på Magnusson meat and biscuit junior?
Folk verkar ju tyckt det är riktigt bra?Men själv känner jag att jag inte riktigt vet så mycket om det?
Sammansättning (samtliga ingredienser är av svenskt ursprung):
Produkter av animaliskt ursprung 46% (färskt nöt- och fläskkött), grahamsmjöl, ägg, vegetabilisk olja och fett 5% (kallpressad rapsolja), kornmjöl, morötter, torkad potatispressmassa.
**Analytiska beståndsdelar
**Råprotein 26%, råolja och råfett 14%, växttråd 3%, kolhydrater (NFE) 41,8%, mineraler (råaska) 6,2%, (varav Kalcium 1,2% och Fosfor 0,9%), vatten 9%. Omsättbar energi 1493 kJ/100 g (enl. Jordbruksverket).
#1 Kolhydrater ger energi och omsätts till fett om det inte används.
MVH
Sofie
#2 Om du kollar Acanas hemsida så tror jag att det finns många olika varianter av fodret att prova. Det finns adult, adult large breed (för stora hundar), puppy junior och puppy large breed (återigen för stora hundar) så jag tror att det bara är att välja och vraka.
De har ju nästan inget spannmål i sitt foder, utan frukt, grönsaker och bär istället. Mycket mer skonsamt för en liten hundmage, och högt proteininnehåll.
#3 Jag uttryckte mig nog klumpigt.
Det var inte just kolhydrater jag menade utan kolhydrater från den typen av källa (majs, vete, råg osv)
#2 Vad får valpen hos uppfödaren? Om det inte är helt förskräckligt kan du ju fortsätta ge det. Jag ger Magnussons för vuxna hundar, och jag är nöjd.
Royal caine :S Och jag är ju inte helt förtjust i det…Då tror jag att Magnusson är bättre iaf?
#5 Ja, då är jag med på vad du menar.
MVH
Sofie
Föresten vad säger ni om Bozita Robur Performance?? Är det bra eller dåligt ?