Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2343 ggr
[Hotdoggy]
0

Behöver råd

Hej,

har nyligen fått hem en omplaceringshund, en jämthund/schäfer tik på 1,5 år. Hon ska användas till jakt och spår, men hon har aldrig blivit tränad inom något av detta. Så nu ska vi sätta igång. Har kollat runt på lite viltspårskurser nu till våren men till dess tänkte vi lägga spår själva och jag ska ta min jägarexamen till hösten förhoppningsvis.

Men - nu till problemet… hon skäller som F*N och drar mot andra hundar när vi är ute och går. Det GÅR att lugna ner henne , hon lyssnar när man säger sitt och så tittar hon på en och då får hon godis. Då blir hon alltid lite lugnare! Men alltså jag är OROLIG för att hon kommer bli alldeles till sig av alla hundar på kursen och att vi inte kommer kunna delta! Just eftersom det är FLER hundar…

Ni som har liknande problem, har ni något specifikt koppel/halsband som kan hjälpa till lite? Några andra tips?

Tacksam för alla tips jag kan få =)

[Hotdoggy]
0

Glömde säga att hon visat stort intresse av vilt, markerat på både älg och rådjur

Stormblomma
2

För det första bör du kanske börja med en grundkurs eller liknande eftersom att ni är ett så nytt ekipage. Även om man själv redan har kunskapen i det man går igenom på kursen är det en bra start att börja med kurser där man inte har så höga krav, i synnerhet om hunden är lättstressad runt andra hundar.

Jag tror att de flesta här inne, liksom jag, arbetar med skvallerträning när det kommer till hundmöten.
Du kan läsa mer om det HÄR.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

Maja2
0

Jag arbetar inte med skvallerträning vid hundmöten, utan jag har redan från början med hundarna visat dem att vi bryr oss inte om andra hundar. Mina hundar är alla omplaceringar och var 2 och 4 år gamla när de kom till mig.

Håller med om att du kanske skulle börja med en annan kurs först, tex vardagslydnad, så att ni får ut maximalt av viltspårskursen sen.

Mimmsis
3

Självklart vill man utgå från att ens hundar inte skall bry sig om andra hundar. Men det finns raser, individer och fall där situationen inte är så enkel.

Har man en hund som redan byggt upp en sådan enorm stress för andra hundar och som dessutom är ganska så stark och rejält byggd, gissar jag på? så håller jag med Stormblomma om att skvallerträning är ett utmärkt sätt att jobba med det på.

Jag håller med båda ovanstående om att börja med en grundläggande kurs innan ni går över på "temakurserna".

Maja2
0

#4 Fast som jag förstår beskrivningen så är inte problemet megastort, då hunden lyssnar och sätter sig ner vid hundmöten om man säger till

Stormblomma
4

"hon skäller som F*N och drar mot andra hundar när vi är ute och går. Det GÅR att lugna ner henne , hon lyssnar när man säger sitt och så tittar hon på en och då får hon godis. Då blir hon alltid lite lugnare!"

Med det uttryckt + en oro så stor att man är rädd att inte kunna delta alls på en kurs. Så skulle jag säga att problemet är ganska stort.
Finns många hundar som klarar av att sätta sig och ta en godis i ett hundmöte men inte klarar av situationen i stort. Att sätta hunden ner i varje hundmöte och ge den godis blir ju Verkligen att göra en grej av hundmötet. Då tycker jag att skvallerträning är ett bra mycket bättre alternativ.

Av min erfarenhet i instruktörsbranchen skulle jag vilja säga att det är en väldigt onödig risk att ignorera sådana beteenden och en sådan stress. Aldrig varit med om att skvallerträning påverkat situationen på något annat sätt än oerhört positivt, så jag vet inte varför man skulle låta bli det.

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

Glamgirl
0

#6: Kan inte annat än att hålla med!

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

[Doglovers]
0

Ring till en kursinstruktör och dela med dej av ditt problem. Dom finns ju för att hjälpa dej.

Att din hund skäller som bara den fick du på köpet eftersom det finns jämte i din hund. Och sätt inte på den antiskall eller liknande, då hunden behöver skallet i jakten. En jakthund är avlad att släppa skallet lättare än en "vanlig" hundSkrattande

Roligt att du ska använda hunden till jakt.  Den kommer ha mycket ställande egenskaper så den kommer nog bli bra på både älg och gris.

Lycka till nu med din nya hundSkrattande

Maja2
0

#6 Självklart, har aldrig sagt att man ska låta bli skvallerträning, bara att alla inte använder det.

JoannaLi
0

Mormor och morfar har tre jakthundar, (jämtar, verkar som ett stort 'problem' inom rasen) som alla tre stormskäller mot andra hundar (eller, hanarna är väl lugnare än tiken) men det går hur bra som helst med andra hundar på jakt osv.

Tiken markerar lite snabbt att hon bestämmer, och drar sedan iväg.

Yngste hanhunden stannar gärna för att leka, men jakthundarna är ju ofta väldigt fokuserade på det de gör, så när han inte får någon respens så drar han också iväg, och äldste hanen han bryr sig inte om någon annan, så fort han ser att husse tar på sig jaktkläderna, så jag tror att om hunden har tillräckligt stor jaktlust, så tror jag att det ska lösa sig.

Stormblomma
1

#10: Fast då är det ju löst Enbart i de situationerna där hunden är uppe i arbetsfokus. Man vill ju kunna gå vara vid andra hundar ute på vardagspromenader, vanliga kurser och dyl också? :)

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

[Hotdoggy]
0

#2 Tack så mycket för det smarta tipset. Är nog bäst att gå en grundkurs eller något liknande som du säger. En brukshundsklubb i närheten av oss anordnar en grundkurs som är till för hundar från 12 mån och uppåt. Det står att den handlar om att skapa en god relation mellan ägare och hund samt att hunden ska lära sig gå fint i koppel. Jag tycker ju hon går  bra i kopplet, men hon blir ju stark då hon ser andra hundar såklart. Sen hade de lite allmänlydnadskurser 1 och 2, har mejlat och frågat om vad dessa innebär mer specifikt… Så får jag se om jag ska gå grundkursen eller allmänlydnad.

#8 Tack så mycket! :) Ja jag ska nog höra med en vanlig instruktör på brukshundsklubben. Har mejlat och beskrivit mitt problem lite närmare samt att vi är så nya tillsammans jag och Jackie så att jag bad om tips för bästa kurs vi kunde gå hos dem.

#10 Ha ha ja då verkar man inte vara ensam om detta i alla fall :) Sen har jag fått veta att hon inte har fått träffa så mycket hundar heller! Men som sagt så visar hon stort intresse för vilt, markerat på både älg och rådjur. Dagarna innan jag köpte henne hade hon suttit och vaktat på gården eftersom hon kände av rådjur i trakten. Hon åt knappt dem dagarna.

#10 - Ja självklart, hon ska inte få skälla och hålla på när vi är ute på vardagspromenader. Även om hon skulle fungera bra på spårövningar och inom jakt så måste man försöka få bort beteendet så mycket som det går även på vanliga promenader.

Stormblomma
5

#12: Med risk för att få skit för att jag är fördomsfull vill jag bara säga att du får vara lite försiktig med brukshundsklubbarna. (Jag har själv jobbat på en sådan!) Vissa instruktörer är utbildade för Länge sedan och vissa klubbar lever mycket kvar i det gamla och använder sig av lite hårdare metoder. Detta skulle jag absolut ta avstånd ifrån!
Se till att du går för en välutbildad och erfaren instruktör som känns säker och hjälper er till en bra relation utan tvång eller hårdhänthet!

Stort lycka till!

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

[Hotdoggy]
0

#13 Ja du har nog rätt i det du säger, jag har också hört liknande om vissa brukshundsklubbar.

Tänker dock aldrig som helst acceptera att någon försöker lära mig att jag ska tvinga eller liksom vara elak mot min hund, då kommer jag säga emot direkt!

[Tess86]
0

#14 Bra tänk du har där. Vi gick på lydnadskurs genom jägareförbundet med vår jämte och där var det stryplänk med ryck i och kastande av påsar med tomburkar i för att skrämma hunden till lydnad. Sån behandling av min hund går jag inte med på. Skrämmande av hund leder bara till en nervös hund och att hantera en jämte hårdhänt leder troligtvis till att den till slut ger igen. En jämte är så pass "hårdhudad" så tillfogar du den obehag bryr den sig inte, du måste därför ta i ordentligt för att den ska reagera (dvs. om du vill arbeta med bestraffande metoder) och då finns risken att du får en massa negativa konsekvenser, t.ex. att hunden ger igen.

En jämte däremot är otroligt intresserad av världen och allt som händer omkring den. Därför måste man själv vara ännu mer engagerande för att få dens uppmärksamhet och är man så engagerande så får man en hund som lyssnar.

Vår jämte skäller också på alla andra hundar. Hon är uppväxt med att få leka med andra hundar när de är lösa, men bara hälsa på ett fåtal hundar i koppel. Hon skäller alltså inte för att hon är ovan med hundar utan helt enkelt för att hon vill hälsa och leka och hon vill göra det NU. Jag går med henne till Svenska hundklubben för träning och jag tycker att de är jätteduktiga. De förstod henne på en gång, hur man inte kan använda hårda metoder men heller inte dalta och låta henne komma undan med saker.

De använders kurslitteraturen Bra relation av Kenth Svartberg. Det är en otroligt bra bok, köp den och läs den! Det kanske inte löser alla ens problem men man får en jättebra syn på sin hund :)

dogg
0

Hej! Du kan hjälpa din hund att markera att nu är det íngen spår eller jaktträning utan nu är det en vardagspromenad och ingen idé att hetsa upp sig över vilt mm. Använd olika utrustning. Ett tips är att använda vgw bälte till vardags, underlättar att hålla hunden och ger dig kraften istället för hunden. Mycket bättre än anti drag selar och strypkedjor mm. Se bara till att växla med kopplet på hundens vänstra och högra sida eftersom kopplet fästs fram på bröstkorgen så kan vissa hundar gå lite snett i början. Sen när det är jakt och spårträning på gång så blir hunden antagligen mer ivrig och det kan ju vara ok, självklart aka hunden inte dra och skälla på andra hundar men man får kanske tillåta lite mer än i vardagen och då kanske du tar på ett brett halsband eller en vanlig y-sele om du orkar hålla hunden i den. Mvh Ulrika

[Doglovers]
0

Ska du enbart ha din hund till älgjakt? Den kommer nog passa bra till eftersök också. Gris också så klart. Annat vilt är den nog för stor för.

[dogownerAPT]
0

Jag tror att du först ska börja hemma och verkligen träna på det din hund är svag på. Man kommer ingenstans genom att ignorera problemet eller att undvika situationer. Tränatränaträna och gå sedan till en hundbruksklubb. Därifrån kan du sedan fortsätta din träning.

Jag tycker personligen att det är bättre att ta tag i ett grundproble först, innan man fortsätter att träna!