Lära valp att ligga
Försöker lära in detta på min 13v chi-valp. Jag ber han sitta, tar handen (oftast med godis i den) ner på golvet så han hamnar i liggpositionen sen klickar jag och ger godiset.
Grejen är att jag tränat detta med honom jättemycket men han kan fortfarande inte lägga sig utan att följa min hand ner på golvet. Säger jag sitt så stirrar han bara upp på mig och inte vet vad det är han ska göra.
Använd klicker eller ett inlärt belöningsord.
Belöna alla de gånger han spontant lägger sig ner i vardagen. Gör du detta varje gång han lägger sig kommer han börja bjuda på beteendet och tillslut kan du under träningspass vänta ut beteendet och belöna när han spontant bjuder på det. På det här sättet blir träningen trevligare, utan tjat och du får en väldigt mycket smartare hund som lär sig att tänka själv! :)
Shaping kallas det i hundvärlden :)
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/
Håller med #1. Det är ett bra sätt att lära in det på.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jag använder klicker, och det var ett bra tips med shaping. Då får jag börja ha med mig godis och klickern med andra ord :)
Han är lite mer av en "rulla ihop sig som en boll" när han ska ligga i säng och så, kanske är normalt för chihuahuor.
#4: Innan han blir en boll lägger han sig troligtvis mer "normalt". Belöna då detta. Och ta tillvara på alla de tillfällen då han lägger sig. Har du gott om tålamod så lägg en köttbulle i handen, håll den framför hunden och väääänta. Tillslut kommer han troligtvis lägga sig, antingen för att prova om det fungerar, eller för att han blir trött på att ingenting annat gör det ;)
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/
Jag vet inte hurdan vardag ni har som klarar av att i vardagen följa med när hunden lägger sig för att klicka och belöna det…
Jag är för metoden att ha godis i knuten hand på golvet. När hunden till slut lägger sig i sina fruktlösa försök att få godisen öppnar man handen. Första gången kan ta många minuter, men så fort hunden lyckats en gång så brukar det gå fortare sedan.
Om man tycker att hunden aldrig kommer på det så kan manstå på knä och sträcka ut benet och locka hunden under benet för att få den i liggande ställning. Detta trick har varit till hjälp för många, men man får ju inte fastna i "benhjälpen". Den skall användas baar 1-2 gånger. Helst bara en.
Det har börjat sätta sig nu, satt i sängen med honom och nu har han börjat fatta att han ska lägga sig när jag säger sitt. Hade ju problem med det innan då jag fick använda handen hela tiden, men nu gör han det självmant :)
#8 skrivetav LostMySelf
"nu har han börjat fatta att han ska lägga sig när jag säger sitt"
Inte spelar det någon roll vad man använder för ord, men blir det inte lite svårt för dig själv att hålla reda på vad du skall säga 
Nu verkar det som om ditt problem är att han inte lägger sig på enbart ordkommando, utan att du behöver använda en handsignal också. I så fall har du inget problem! För en del hundar tar det jättelänge att bli av med handsignalen.
En annan sak att tänka på om man använder kommando-orden "sitt" och "ligg" är att de kan låta rätt lika i hundens öron. Med förra hundarna sa jag "sitt" med hög, ljus röst ovh "ligg"" med basröst. Med nuvarande hundarna använder jag "deck" som ligg-kommando. På någon nordisk tävling hörde jag att norrmännen använde ett sådant kommando.