Raser okänd i min hund?
Hej! Tänkte kolla lite med vad ni har och säga, har funderat mycket på om min hund kan ha fler raser i sig än vad säljaren sa. Hon är Tax, Karelsk björnhund och Papillon. Tycker det fattas någon ras med tanke på hennes utseende. Hon är 42-44 cm i mankhöjd, ungefär lika stor som en mellan pincher. Ni får jätte gärna kommentera vad ni tycker! :)
Mvh Sandra!
Mvh Sandra, Chico, Chiquita & Lady (:

Jag skulle tippa på Pincher.
Väldigt lika, vilka raser är det i din hund? :)
#5 Hon är från Portugal, en podengoblandning :)
#3 på samma sätt som man kan korsa rotweiler med tibbe eller tax… hanen är den stora. vet ej varför man vill para en stor hund med liten hund, eller om det bara är olyckshändelse, men det finns hundar som te x är blandning mellan rottis och tibbe eller liknande, och i dettta fallet karaleisk björnhund med tax/papillon ;)
är väldigt dålig på att se raser i blandisar, för jag ser jrt i alla… vet inte varför… hehe ;) men håller med om pincher, eller dansk svensk gårdshund? väldigt fin hund iaf :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#4 Okej, så det går tydligen att korsa en karelsk björnhund med en papillon då :) Undra vad man ville uppnå för resultat när man korsar en jakthund med en liten sällskapshund, vill man ha in mer jakt i den lilla sällskapshunden? Det känns som att det finns otroligt mycket mer negativa aspekter till det än positiva.
#7 Jag tänker mig att valparna borde bli för stora för tiken, eller i alla fall att det finns en risk att de blir det, men de kanske växer efter mammans storlek.
#7 hennes mamma var tydligen papillon/karelsk björnhund, och att hon rymt under löp och lagt sig ner för en Tax hane. Kullen blev så lyckad att dom bestämde att planera en till, och där ifrån är min hund lady. Träffade ladys mamma och hon såg inte ut som papillon eller karelsk björnhund.. både jag och mina kompisar har spekulerat i detta. lady är mest lik Tax, men det räcker inte, hennes utseende stämmer inte in på någon ras! Tack, hon är jätte fin :)
#9 haha vet, men vi skrev det samtidigt ;) sry för det :P
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
När det är en korsning av så många olika raser så är det ju inte alltid att det syns vilka raser som finns i hunden, jag tycker den påminner till stor del om en korthårstax faktiskt, och karelartikar är runt 52 cm i mankh.
≧◔◡◔≦
Det är helt omöjligt att säga, för en blandras blir inte som ett mellanting mellan de raser som ingår. Det ser man ju inte minst på den variation i kullarna som blir när det är tre eller flera raser inblandade…
Som sagt så kan det uppstå helt andra utseenden och egenskaper när raser korsas i jämförelse när man avlar inom rasen, det är inget som måste "synas" i dom involverade raserna.
En blandras kan bli lite hur som hellst eftersom genvariationen blir större.
Att pälsen är "tickad" dvs mörkare täckhår förekommer ju även hos Tax,
≧◔◡◔≦