Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 2620 ggr
Mabrotnosh
0

fodervärd

Vi är halv fodervärd till en jack russell tik och har haft henne sedan hon var 11 månader. Nu ringde ägaren och frågade om vi vill köpa loss henne då de inte har tid att ta någon valp kull.

Vad är det för papper vi ska kräva av uppfödaren om vi beslutar att köpa loss henne?

myra82
3

Hur gammal är hon nu? För om hon närmar sig 5 års ålder går hon ju över helt till er utan några fler kostnader vare sig de har tagit någon valp kull eller ej. Hade jag varit er så hade jag inte köpt ut henne nu, det är upp till uppfödaren om de vill/kan ta en kull eller ej.

Royalz
0

#1 Tänkte skiva precis som dig innan jag såg att du precis skrivit det jag skulle :p

myra82
0

Glad ja så kan det va ibland

Mabrotnosh
0

Hon är två år och det skulle kännas skönt att hon blev våran men samtidigt är det bra att tikar får en valpkull med tanke på livmoderinflammationer. Eller har jag fått det om bakfoten?

Royalz
3

#4 Det är väll ändå bara en myt?

Mabrotnosh
1

Sen undrar jag lite om patella. När görs rötgen på hunden angående detta. Är det obligatoriskt eller är det valfritt att göra detta på hunden. Vad ska hon ha fått för vaccinationer och vad ska hon ha genomgått för undersökningar. Nu är ju inte frågan heller om vi köper loss henne eller inte. Utan vad som är bra att tänka på om vi nu skulle göra det. Vad krävs för papper? Veterinär undersökningar och allt annat matnyttigt. Kan inte så mycket om detta och behöver verkligen hjälp. För är det något som inte stämmer med vaccinationer kommer jag inte köpa loss hunden utan att detta är gjort.

Royalz
0

#6 Men eftersom du är halvfodervärd så är ju hunden din bara att uppfödaren har rätt till en kull med valpar, som en avbetalning typ. Så det är ju du som måste sköta vaccineringar och försäkringar osv.

Mabrotnosh
0

Nej uppfödaren har stått för detta. Varför skulle jag annars fråga

[Surina]
0

Patella skulle jag säga är en riktigt bra sak att kolla… för har den för hög grad så skulle ju inte den användas i avel i huvudtaget :P

Mabrotnosh
0

Är det verkligen ingen här inne som kan nämna några papper som jag skall kräva eller rätt ut säga vad jag behöver tänka och fråga. Eller ska ni bara kommentera det uppenbara. Jag vet att hög grad av patella ger avelsförbjud. Men kom igen nu.

[Surina]
1

Men jag förstår inte du har ju inget du kan kräva av henne :S… du får ju kolla på era avtall som ni skrev? För du äger ju hunden redan?

russin
3

och varför skulle du köpa loss hunden ?

Har inte ägaren tid för en valpkull så är det bara för denne att skriva över hunden på er utan kostnad. En fodervärdshund kan inte ägaren kräva betalt för,

Patellaundersökning är en enkelt undersöking där en veterinär med specialkunskap i katten och hundens sjukdomar känner igenom knät om knäskålen går att rubba ur läge. Kostar runt 500 kr.

Det blir inte minskad risk för livmoderinflammationom hunden får en kull.

Mabrotnosh
0

Okej så ett ägar byte behöver jag inte menar du, jag behöver inte stambok och jag behöver inte veta vad hon är vaccinerad mot eller några papper på det och jag behöver inte göra nånting annat än att sticka pengarna i näven på uppfödaren och sedan åka hem med min hund?

russin
0

För att hunden ska bli er, så ska köpeavtal (med summan noll kr) skrivas samt att ni ska ha stamtavlan. Försäkringen skrivs över till er direkt ifall det är nuvarande ägare som står för den.

myra82
2

Oftast när man tar en hund på så kallad "halvfoder" så skrivs hunden på er när ni hämtar er hund dvs redan när ni får den men i erat avtal (köpeavtal med bibehållen avelsrätt, jag förutser att ni har skk's avtal) så står det att uppfödaren har rätt till en valpkull med minst 1 levande valp. Dvs så står ni redan som ägare och skall även då inneha alla papper som rör hunden.

Labolina_73
1

Jo men nu verkar det ju inte som att det är så att hon fått med sej alla papper när hon fick hem hunden…

det hon då ska få av uppfödaren är ett köpeavtal med summan 0:- om det är vad som är sagt från början..

stamtavla,, med vaccinations stämplar eller vaccinationskort.

men om hunden nu är 2 år så bör den ju fått en vaccination under tiden hon varit hos fodervärden???? det borde ju fodervärden dvs TS veta om då…

ett ägarbyte behövs om du i dagsläget inte stårsom ägare på hunden….

//Linda

Labolina_73
0

en fråga?? vad betalade du för hunden när du fick hem henne?

hon var då 11 månader om jag förstått rätt?

vad skrev ni för papper då?

mvh Linda

Mabrotnosh
0

vaccination har hon fått sedan hon kom till oss men vad för något vet jag inte då uppfödaren glömde lämna tillbaka stamboken när vi fick tillbaka hunden, då hon skulle vaccineras och sticka på utställning.

4000kronor betalade vi för henne, de ska ha en valpkull alltså fick vi kontrakt för fodervärd med bihehållande avelsrätt. Hon är inte SKK reggad.

russin
0

Okej - jag tog för givet att det var en SKK registrerad hund med ett SKK fodervärdsavtal.

Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig, utan hänvisar till vad som står i det fodervärdskontrakt ni båda bör ha läst och godkänt samt skrivit under - och har ni inte skrivit något så har jag ingen aning om hur du ska gå vidare.

Labolina_73
0

men va?? var är hon reggad någonstans då? i vilket förbund? om hon har en stambok och varit på utställning menar jag?!?!?!

om hon inte har en stamtavla alls tycker jag absolut inte att ni ska betala något mera,, ej heller om det är dom som valt att inte ta kull på henne så kan dom inte kräva mera påengar av dej,, då du ju gick in i detta med vetskapen att ha henne på foder…

//L

Labolina_73
0

en oreggad tik på 11 månader,, hm nja jag har nog inte betalat ett öre till….

//L

Mabrotnosh
0

Hon är som sagt in oreggad hon är bara inte reggad i SKK, och SKK litar jag inte ett dugg på när det kommer till jackrussells för de har fula hundar med konstigt lynne. Hon är reggad i JRTC. Och självklart har hon stambok, jag har den bara inte hemma utan uppfödaren har det. Köper jag ut henne så kommer jag se till att få den. MEN HON ÄR INTE OREGGAD!!!

Mabrotnosh
0

utställning har hon varit på och vunnit många gånger, hon har iallafall kommit hem med pris varje gång. Får inte tävla i SKK men varför skulle hon när hon tävlar mot andra hundar som har uppfödare som vill bevara jack russell rasen som den var tänkt.

Mabrotnosh
0

Förstår också varför jag lämnade detta forum för ungefär 8 månader sedan då det är bra taskig attityd här.

myra82
8

Nu förstår jag inte - det är väl ingen nu som har taskig attityd? Att vi tog förgivet att hunden var skk reggad är väl inte så konstigt…

Labolina_73
1

jag förstår inte hellelr?? om det är mina inlägg du ser som stötande ber jag så jättemycket om ursäkt,, inte alls menat så…

Jag vet inte alls vad det är för kliubb,, kikade lite nu men förstår inte,,, måste vara nåt eget,

jag trodde att hunden var skk reggad iom att du skrev som du gjorde,, men tydligen så hade jag och dom andra fel som tog det för givet..

men vad är det för stamtavla man får av den klubben?

jag har inte hunnit läsa igenom hela deras sida så jag frågar dej..

men oavsett,,, om du har ett halvfoderavtal så har du ju betalat havla hundens värde mot att uppfödaren får ta en kull.. Vill sedan uppfödaren inte göra det så ska du ju inte som jag ser det "bli drabbad" av detta utan hunden bör övergå till dej utan kostnad..

//Linda

Labolina_73
0

vad jag kan förstå av sidan är att jag skulle kunna köpa en hund från denna klubb och föra över den till SKK om jag skulle vilja vara med där hellre och då få en stamtavla från dom istället?

/L

russin
0

är det mitt inkägg du syftar på så tycker jag inte det är så konstigt - jag vet inget om den organisation du nämner och du skriver inget om det i dina första inlägg - du skriver bara att hon inte är reggad, så vad ska man tro ??? Det stod inte ens vad för ras det gällde.

Jag kan bara SKK:s fodervärdsavtal -så därav anledningen till att jag inte kan hjälpa dig.

Mabrotnosh
0

Stamtavlan ser likadan ut som den gör på SKK och avtalen ser likadana ut. Enda skillnaden är att JRTC arbetar för att bevara rasen så mycket som möjligt mot vad det var tänkt från början. Många av SKK reggade jack russells är för stora och går inte att använda i gryt. Men James Russell skapade hundar som gick att använda i gryt. De SKK reggade kommer inte in i gryten eller så kommer de in men är tvungna att grävas ut då de fastnar.

JRTC's stamtavla är gul och innehåller vaccinations bevis och liknande precis som i SKK's.

Det är tänkt att vi ska träffa uppfödarna i helgen för att prata, jag ville bara veta vad det är för papper jag ska kräva för att kunna ta över hunden och faktiskt behålla värdet. Vet att våran hund har en väldigt lång stamtavla som sträcker sig långt tillbaka i tiden. Men vi får väl se vad de säger angående detta med priset. Tycker att det låter lite konstigt att köpa ut hunden för 4000:- när de är uppfödaren som inte vill ta kull på henne. Men å andra sidan som jag har förstått det kan jag köpa ut hunden när som helst då hunden faktiskt är min. Men tror bara att uppfödaren gav oss ett erbjudande då de har mycket hundar och mycket på gång.

Det skulle kännas skönt om hunden var våran och själv tycker jag att det är värt 4000. Mina föräldrar har varit fodervärd förut och där blev det inge bra. Hunden kom tillbaka helt förstörd efter två valpkullar, hon blev lite konstig att bolla från hem till hem och blev väldigt beskyddande och högg efter oss när vi dansade i köket, och en jack russell som ser saker allvarligt biter hårt, hon nafsade liksom inte. Hon blev också fanatisk i bollar och hatade andra hundar och ville ha ihjäl dem. Därför skulle de vara skönt att slippa det, eller riskera att få tillbaka en hund som är knäpp, hon är ju så gosig nu, dock inte på promenader då hon drar i kopplet, men det får vi leva med. Sen skulle det vara skönt att få betala försäkringen själv och veta med all säkerhet att hon är försäkrad utifall att något skulle hända.

Sen var hon väldigt avvaktande mot nya människor och tyckte heller inte om mina föräldrar hon drog sig liksom undan, hon morrade på min sambo, men jag gick bra och vi kom överens. Nu gillar hon sambon och mina föräldrar och brukar ligga med pappa och sova i sängen. Hon har blivit tryggare och kan numera komma och lägga sig bredvid en när man sitter i soffan, det gjorde hon inte förut. Hon har blivit en gladare ohc tryggare hon sen hon kom till oss och jag känner verklligen inte för att riskera något genom att skicka iväg henne till uppfödarna för en valp kull.

Därför frågade jag efter vad jag ska tänka på för papper. 4000 kronor är inte mycket heller. Men vi får väl se vad som händer i helgen och vad som sägs eller hur uppfödarna egentligen har tänkt det.

Mabrotnosh
0

#28 Vad är det för ras jag nämner i första inlägget som jag startade hela tråden med? Nej du vet säkert ingenting för du har aldrig ägt en jack russell och SKK ska ju vara så bra, men det är inte så alla gånger. Skriver bara att hon inte är reggad, har inte skrivit det någonstans, bara för att hon inte är reggad i SKK så betyder inte det att hon inte är reggad. Och vet du inget om organisationen kanske du ska läsa för att kanske lära dig något nytt.

Erika89
5

Vem är det som har taskig attityd egentligen? 

Förlåt, men de har ju bara skrivit ärligt om vad de trodde, se säger inget dåligt om rasen eller om den klubb du har hunden reggad i. De blev bara lite förvånade.

Labolina_73
0

#29 som jag ser det och som jag tycker,, är det skillnad på om du vill köpa loss hunden och då väljer detta att betala mellanskillnaden mot vad hunden skulle kostat från början,, eller om uppfödaren väljer att inte ta en kull…

men det är vad jag tycker.. och som jag tänker..

såklart är hunden värd alla pengar i världen,, det är ju en i familjen, men detta innebär inte att man ska betala mer än vad avtalet säger.

säga vad man vill om SKK, där tycker vi alla så himla olika,, men jag kan hålla med dej om att i vissa fall är det lite snurrigt men tankar kring vad som är bra/ vackert/ sunt etc… men för mej var det enda alternativet då jag vill ha en rasren hund med stamtavla..

/L

Rafflan
0

1 kull valparn mot livmoderinflamation är ren lögn! :P

En tik på 10 år måste ha haft mellan 10-15 kullar för att det ska stämma, och ingen hund mår bra av så många kullar ;)

Patella röntgen är inge krav, men ska ni tävla agillity rekomenderar jag det, annars behöver ni igentligen bara göra det om ni själva vill veta och för att uppfödaren ska veta hur avkommorna blev, men inget måste ;)

russin
0

Nej jag har inte haft Jack Russel och kommer aldrig ha då det inte är min typ av hund….

men som sagt jag slutar intressera mig för denna tråd du jag inte kunskap om "din" organisation och du vet ju bäst själv vad du vill göra.

Jag är inte inresserad av att få skit för att jag har kubskap om SKK och inte din organisation, så jag avslutar mitt intresse för denna tråd.

Belimas
3

Den enda som har haft taskig attityd i den här tråden är DU själv, de andra har bara ställt raka och konkreta frågor men bara blivit avsnästa av dig. Om du svarar trevligare så kanske du får de svar du vill ha också.

Angående vilka vaccinationer och dylikt som hon ska ha fått borde väl ändå ligga i ditt intresse att kolla upp med ex. uppfödaren, det är trots allt därifrån din hund kommer och har du köpt en hund från han/hon borde du väl också lita på att denne är ärlig mot dig när du frågar ? Hur som helst så borde hon vara vaccinerad mot parvo och valpsjuka, kanske även kennelhosta men det är frivilligt så det beror på vad uppfödaren valde.

Sedan angående JRT och SKK så är det inte SKK som har fött fram den typen av JRT, så du kan knappast skylla på dom att rasen har blivit uppdelad det är helt och hållet uppfödarnas "förtjänst".

[Forest]
0

4 vet inte om någon svarat på denna fråga. Nej, det där är en myt att tikar som fått valpar inte får livmoderinflamation. Tycker du fått bra svar du ska itne betala bara för att uppfödaren känner att dom inte har tid att ta valpar.