Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 10746 ggr
[memyselfandii]
4

Jästsvmapsinfektion?

Jag är 100% säker på att min tik han svamp under tassarna men idag såg jag något nytt. Hon slickar och naggar ovanligt mycket vid vulvan och vid analöppningen. Det är samma färg som under tassarna och det ser lite irriterat ut.

Kan det vara så att hon har svamp på de olika ställena? Hur behandlar jag svampen? Fungerar pevaryl pulver under tassarna eller behövs det något annat? Tacksam för svar Glad

[Forest]
1

Jag fick göra tassbad till Chanel för tassarna, tog jodopax-bad och torka lätt av o sen föna dom. Hon fick inte slicka på tassarna utan jag fick sätta på tratt. Fotbadet gjorde jag 2 gånger per dag o sen torka tassarna väl när vi hade vart ute. Skaffa sen skor o därav fick hon inte det igen. Pratade med vetrinären o det var detta tips jag fick jag kunde oxå ha på strumor+tratt och smörja med fotsvampsalva o låta henne ha det över natten. Men det räckte med fotbadet.

Ang vulvan vet jag inte jag hade någ kollat upp detta med vetrinären, så det inte är något annat än svampinfektion.

[memyselfandii]
0

Det är runt om vulvan och det är fuktigt/svettigt där.

Okej, jag fick tips av en utbilad djurskötare som pratat med veterinär ang.svamp, hon rekommenderade svamp i underlivet salva som används till oss.

Tack för svar!:)

[Forest]
1

2 Du jag kom ju på att även Chanel fick svamp efter löp, så även jag fick smörja musen på henne de 2 första löpen sen fick hon den inte mer. Men det är som du säger vanlig hedlig svampsalva, och du kan även ha samma salva för tassarna sa min vetrinär. Sen kan man även ta på potatismjöl för att ha det torrt smörja 2 gånger per dag. Löper din tik? För andvänd då inte tikskydd utan man får tänka lite som med oss håll det luftigt :) jag raka ner även pälsen lite runt om får att inte pälsen skulle bli blöt.

[memyselfandii]
0

#3 Hon har inte löpt på ett tag men ska däremot löpa så småningom. Vi har alltid använt skydd till henne i några dagar men hon äter bara upp bindan så det är liksom "kört".

Hon har typ ingen päls där, bara lite "könshår", om det nu heter så på hundar:) Jag ska kolla på apoteket imorgon och se vad jag hittar! Funderar på om skor skulle vara ett alternativ för att undvika att hon slickar bort salvan/potatismjölet? För då fixar jag allt imorgon :)

[Forest]
1

4 jag kan någ rek att du skaffar tratt annars om du inte har det så låter hon bli skor/strumpa det kliar rätt så mycket, eller hon kanske inte kliar så mycket på tassarna. Om inte kan du skaffa skor eller strumpr jag körde med strumpor först men när det vart kalt så fick hon sån himmla köldkramp redan vid -6 halta hon på alla 4a tassar, därav hade jag skor sen. men iaf på så vis slipper man oxå få fuktiga tassar o skitiga när det börjar bli vår, fick ha skor då annars hade hon rätt så snabbt svamp under tassarna igen.