Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 3631 ggr
Loveradio
0

Beteendestudie på hund

Har en rest i etologi och ska göra en beteendestudie på ett djur, och eftersom jag har hund så tänkte jag göra den på honom. Men jag har ingen som helst aning om vad för beteende jag ska studera. Förslag? :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

LinaK
0

Kanske hans beteende kring andra hundar eller främmande människor? När han ska få mat eller göra något han vet tycker är kul?  Äh jag vet inte Glad Låter intressant iaf det du ska göra.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Maja2
0

Men gud va intressant :)

Att studera sin hund är otroligt givande, vilken sorts situation man än väljer. Har du något som känns som ett bekymmer, skulle jag studera just det, se när, hur han reagerar tex, och hur han agerar därefter.

Loveradio
0

#1 Hmm det var ganska bra förslag, får fundera lite. När han ska få mat så dreglar han bara Flört Ja det är riktigt intressant :) hundars beteende intresserar mig.

#2 Ja verkligen :) Han har svårt för att vara ensam, så vore intressant att göra en studie på det, men då behöver man en filmkamera och det har jag tyvärr inte. Annars så funderar jag på problemlösning kanske? Men jag vet inte riktigt vad.

sarae
0

Det finns ju studier som te.x konstaterar att djur reagerar med intressa på nya enklare berikningsföremål under en kort initial period, för att sedan återgå till att visa större intresse för välbekanta men mer komplexa berikningsföremål.

Du skulle ju te.x kunna använda en aktiveringsleksak som är lite mer avancerad (som han är van vid från tidigare) och sedan introducera en enkel typ av foderberikning (te.x toarulle med godis), och se hur länge han visar intresse för den nya och hur lång tid det tar innan han går tillbaka till den gamla bekanta leksaken.

En annan enkel studie är att se hur intressant te.x ett föremål är som fått en annan lukt. Te.x låta ett främmande djur ligga på en filt/strumpa och sedan ge den till din hund och registrera varje kontakt med filten under en given tid. Du kan ju upprepa detta men med olika typer av lukter och se vad som generarar störts intresse. Tex en filt med katt lukt, samma filt (eller ja, en likadan)som fått nån krydda pudrad på sig, filten utan lukt (som kontroll), filten med lukt av något han tycker om att äta etc. Observera under en given tid och registrara antalet gånger han tar kontakt med filten och jämför sedan vilken doft som verkar generera störst intresse.

[Ronon-m]
0

Hur han tänker kring en problemlösning kanske? Hur beteer han sig då? Några likheter med varjarnas lösningar? Ger han upp?Det kan vara väldigt intressant!

Sen även hur han beter sig kring sin mat… är han nervösare, självsäkrare, mer uppsikt, som vanligt?

Det finns en massa saker :)

Loveradio
0

#4 Jättebra förslag! Tack :) den med lukter skulle vara intressant.

Loveradio
0

#5 Tack :)