Valp som inte äter!
Har fått hem min valp 9 veckor (finsk lapphund) nu i helgen och uppfödaren sa redan innan att de kan äta dåligt första dagarna, men våran äter jättedåligt. har daglig kontakt med uppfödaren, har även haft kontakt med veterinär men söker nu fler tips. han äter så lite att han har börjat kräkas på nätterna för att magen är så tom (kräks utan att det kommer upp något, slutar när han ätit något)
- Han äter ca 1.5-2 dl mat per DYGN som det är nu. det borde han äta per mål…
- lördag+söndag åt han maten blöt som han gjort hela livet innan, men på uppfödarens inrådan så fick han igår och idag äta torrt vilket har varit en förbättring. han äter någon matsked mer och lite ivrigare.
- vi testar nu även a-fil och keso på maten samt separat som extra mål vilket också förbättrat aptiten
- angående kräkningarna så började han vid halv 7 tiden på söndagsmorgonen (vi gick då upp och gav han frukosten, slutade kräkas), 4 på måndagsmorgonen (erbjöd mat, ville inte ha ville bara sova igen. handmatade några pulor. slutade kräkas) och i natt redan vid 1. då fick han en skål med fil sen var det lugnt resten av natten.
- han kräks ingenting utöver de här 3 gångerna och som sagt så kommer det inte upp någonting
- han är MYCKET pigg och terroriserar både oss och sin pappa och katterna när han inte sover. är som en typisk valp!
- självklart avmaskad och allt sådant. var hos veterinären för besiktning i torsdags, ua.
- störst i kullen, har alltid ätit bra.
- är inte ängslig eller orolig utan tvärt om framåt och nyfiken.
- har inte ätit något annat olämpligt.
- har ätit samma mat hos uppfödaren
- han gillar maten i övrigt. om man ger den i handen som t ex godis så kan han göra alla möjliga konster för att få en pula
- har testat att låta pappan äta sin mat bredvid för att skapa en känsla av "konkurrans" men då vill han hellre titta i pappas skål än sin egen
vi upplevet att han inte har tid att äta. han har inte tålamod att vara stilla så länge för att äta. vi har testat att stänga in oss i köket utan andra djur, för att ta det lugnt. är han trött så vill han bara gå och lägga sig, i annat fall så har han som sagt inte tid att vara vid skålen utan vill ut till de andra och härja.
vi har testat att ta med maten till andra rum för att se om det är bättre där, ingen respons.
Nya tips och infallsvinklar??
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Lek i honom maten är min första tanke! Vår valp åt också dåligt i början, men sedan blev det bättre.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

#1 hur menar du? beskriv lite utförligare :)
vi brukar använda matpulorna när vi lektränar kontakt/sitt/ligg/inkallning och då får han i sig en del. mer sådant eller vad tänker du på för lek? gömma mat?
Jag kanske missade det, men, hur många mål per dag äter han/vill ni att han skall äta/försöker ni få honom att äta?
;)
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/

4 mål är tanken men han håller inte med om det
vi har även bestämt att införa ett 5e nattmål när vi nattkissar honom vid 2-3 för att förebygga kräkningarna
Kan det inte vara så enkelt att han faktiskt inte gillar maten?
Jag fick byta valpfoder på min valp då han bestämde sig för att totalt matvägra.
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/

#5 jo visst kan det väl vara det men han har ju ätit den i flera veckor innan och äter den som sagt när man använder den som belöning och vill ha mer mer mer. han har inte fått något annat att äta än förutom tuggben så han har inget att jämföra med som skulle vara bättre heller

#6: Det brukar bli en tvärvändning när hundarna börjar matvägra - vuxen som valp. Och dom behöver inte ha något att jämföra med utan kan utan problem tycka illa om maten trots att dom aldrig smakat något annat. Vår yngsta hund matvägrade ofta och i långa perioder som valp. Han åt igen vid varje foderbyte. Nu har vi gått över till färskfoder och han äter som aldrig tidigare - äntligen!

ja egentligen är tanken att vi ska byta foder om 2 veckor. han åker tillbaka till uppfödaren om 1 vecka när vi åker till teneriffa och jag vill inte krångla med ett foderbyte mitt i det utan vill ta det i lugn och ro när vi kommer hem igen. jag har inte det nya fodret hemma ännu så kan inte byta nu heller för den delen
Hoppas det löser sig att han börjar äta. Jag har ingen aning om hur du kan göra, du har fler hundar så han borde inte sakna konkurens. Enja var exakt som din vägra äta man fick mata, slänga/rulla maten på golvet inget hjälpte :-C Vart skit trött på muta,balta med maten kasta mängder med mat då man blötlade det lite granna men ingen som åt den. Ändå hade vi en till hund men det hjälpte inte. Så när jag sluta dalta o gav henne 2 gånger per dag o lät henne bli hungrig då börja hon äta men så gav jag bara färskfoder o sluta helt med torrfoder. Idag är det hon som äter riktigt bra otroligt vinden har verkligen vänt
Idag äter hon torrfoder 1 mål och färskfoder 1 mål sen får dom vid 12 någon typ av råkost.
Har ni testat att sprida ut maten på golvet? Eller i en aktiveringsboll?
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
En valp äter sällan lika mycket när den flyttar som i sin syskonflock där den har konkurrens.
Dra ner till 3mål per dag och fördela upp den ranson han idag vill äta. Hundar är olika och behöver olika mycket mat och man ska aldrig försöka truga i en valp mat - då blir det värre senare.
Så länge den är pigg, har normalt hull (inte mager, inte tjock) så skulle jag inte vara det minsta orolig.
Vartefter den växer så kommer den säkert vilja ha lite mer mat så småningom - ifall den nu inte får massor med träningsgodis 
#2 Ja precis, eller bara att kasta ut en kula åt gången på golvet! Som någon annan skrev så kan foderbyte kanske vara bra. Vår vuxna hund är väldigt kräsen och går i perioder. Byter man så äter han med väldigt god aptit med en gång! Vår valp var dålig (diarré och kräktes) för ett par veckor sedan. Först fick han tarmvila ett tag och sedan började vi med kokt fisk och ris och han älskade det! Fortsatte äta med god aptit när vi började blanda i vanliga fodret och sen helt bara det vanliga.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

sedan jag skrev igår kväll så har han ätit hela 2 dl, halleluja.
jag sjönk faktiskt ner på mutnivå och blandade i minibitar med skinka i maten, tillsammans med lite fil och keso. då ät han upp nästan hela decilitern (vi ger bara en dl i taget nu eftersom han ändå inte äter mer). sen gjorde vi en likadan blandning och tog med in i sovrummet och den åt han upp när vi precis börjat slumra till lite. inga kräkningar inatt!
vi kommer vara lite hårdare på dagtid så då får han ingen skinka, men har han inte ätit vid 8-tiden på kvällen så åker skinkan fram så natten blir lugn iallafall. så ska vi testa idag iallafall!
har inte ätit något än nu på morgonen, har fullt upp med att försöka mosa lilla katten. hur gör man för att få honom till ett mellanläge? han går i full speed här och sen slocknar han och han äter inte i något av de tillstånden.
#13 Grattis, du har nu skapat en kräsen hund ;-)
Jag tror inte att en frisk valp skulle svälta sig själv så jag skulle väntat ut honom. Risken finns att du får en kräsen hund om du blandar nu. Min schäferkorsning blev kinkig och matvägrade som valp p.g.a. jag gjorde många foderbyten (hade allergi) och det höll i sig länge. Jag blev helt tokig, hon kräktes oxh var supersmal jämt. Men när jag helt sonika började vänta ut henne och strunta i att ge extra godis så vips åt hon bättre! Ibland kunde jag kasta ut maten på golvet så att hon fick söka efter kulorna - då blev hon mer taggad att äta. Men nu när vi bytt till färskfoder för ett år sedan så har hon ökat aptiten rejält! Nu kan hon äta allt, även torrfoder, för att hon fått vanan att äta och det är superskönt :)

#14 tack.
#15 hans pappa som jag också äger är även han svår med maten, vi får stå bredvid och peka och bestämt säga till honom att äta. honom har vi väntat ut hela livet och han äter ändå inte så jag tror inte att det alltid är så enkelt som att vänta ut dom. vet hur det är på mig själv, äter jag ingenting på några dagar så är jag inte ens hungrig sen, men när jag äter "normalt" så är jag hungrig konstant.
Varför väntar du inte bara? En frisk valp svälter ju inte sig själv! O då menar jag inte ett par timmar. Utan ge valpen mat vid frukost, den ska ha tillstånd till att äta maten i 15 min, sen tar du bort skålen även om den inte ätit upp, provar vid lunch igen, äter han inte då, ta bort skålen, samma till middag, sen väntar du till nästa frukost. Har du exakta klockslag så vet även valpen när det ska bli mat.
Jag hade en hund som inte åt torrfoder, Orijen, och jag gjorde så, hon spydde ett par gånger per dag, men åt ändå inte. Kanske ett par kulor, men oftast inte frukosten men alltid middagen. Gav upp då hon gick ner 1 kg tror jag det var och det är mycket på en hund som väger 4,5 - 5 kg. Då började jag ge Vom Og Hundemat med lax, hon har aldrig ätit bättre och är jätte matglad. Nu kan jag vid vissa tillfällen (ytterst sällan) träna med hennes gamla foder som blev över.

#17 varför rekomenderar du att jag ska vänta när det inte fungerade för dig att vänta med din hund?
Hon åt tillslut. De sista dagarna åt hon. Men en undan, ska han alltså äta 8 dl mat per dag?!

#19 nej 6 dl
1.5 x 4 = 6
tror inte det är så hälsosamt att svälta så man tappar 20-25% av sin kroppsvikt, när man istället borde växa och öka i vikt… jag har hellre en kräsen hund än en sjuk hund :) även om jag allra helst har en frisk hund som äter allt.
Vad mycket! Han kanske helt enkelt inte orkar mer foder eller inte gillar fodret. Vilket foder får han?

#28 han borde orka mer än 1.5-2 dl per dygn. finns nog knappast något foder som är gjort för att de ska äta så liten mängd.
6 dl tycker jag är normalt, beräknad vuxenvikt är 26-27 kg som sin pappa så det är ingen liten finsk lapphund, som bara brukar väga 20 (hane).
Jaha okej. Vilket foder äter han?

skulle han inte gilla fodret så skulle han väl inte hoppa omkring och göra alla möjliga konster han kan komma på bara för att få en pula från handen som belöning? så fort du tar en pula i handen så beter han sig som om det vore en bit oxfilé, men lägger man den i skålen så förvandlas den till något ointressant.
gillar inte sin matskål?

#23 varför vill du veta det? är det relevant eller vill du bara veta? 
han äter just nu royal canin junior, om 2 veckor kommer han börja äta av oliver's valpfoder istället
Nej, jag ville bara veta :) Men prova att byta matskål? :)
Jag har läst ett sådant här tips för att lära hunden att äta skålen tom (har inte behövt testa själv då mina hundar alltid varit matglada):
Ge så mycket ( eller snarare så lite) mat i skålen att du tror han äter det.
Om han äter allt, ge lite mera nästa gång.
Om han inte åter allt ge mindre nästa gång än vad han åt nu.
Fortsätt tills portionerna blivit så stora som du vill att han äter.
En liten tanke jag fick oxå men som jag inte om det kan vara en orsak eller inte är. Att hunden kanske känner av din stress kring maten och därför förknippar den med att det är en jobbig situation?
Som sagt bara en tanke och det gör väl varken bu eller bä för din situation tyvärr.
Men tipset som #27 gav tyckte jag lät vettigt.
En bakants hund matvägrade som valp och det var rejält oxå. Den togs in till vet för de trodde han var dödssjuk men han var frisk som en nötkärna o bara djävulskt envis. På honom tog de bort maten helt i cirka ett dygn eller så o sen ställde de ner hela dags ransonen på en gång o hunden gick dit o tittade, tog två kulor o gick därifrån. Skålen fick stå kvar o de sket fullständigt i hunden när han var o åt utan kontrollerade hur mkt eller lite han ätit när han gått därifrån. Till slut var det inga problem med maten och de kunde börja köra med mat två gånger om dagen utan problem. Nu är inte detta något optimalt sätt då det varken är bra o svälta en valp eller ge den massor av mat på en gång men tillslut måste man bli drastisk i åtgärderna och verkligen allt hade prövats!
Hoppas att det löser sig och jag tror inte du behöver vara jätte orolig så länge hunden är frisk så det inte är sjukdom som ligger bakom!
Lycka till! =)
(riktigt gullig valp du har!)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar

idag på morgonen åt han upp 1 dl direkt och tömde därmed skålen för första gången, utan något på alls. så någon kräsen hund verkar jag inte fått för att jag la på skinka iallafall och han verkar inte heller tycka maten är äcklig
och han såg ut att kunna tänka sig mer mat än det så jag hoppas att han äter förmiddagsmålet bra också