Stelkrampsspruta?
I eftermiddags blev gizmo biten av en annan hund. Vi var hemma hos dom och gizmo sprang in till en av deras hundar och tog en leksak, hunden vaktade då leksaken och flög på gizmo. Jag har aldrig hört gizmo skrika av panik så mycket, han skrek länge efter att jag burit upp honom också. Han tömde analsäckarna över hela golvet så rädd blev han.. Nu ikväll såg jag vad han hade ont av - han har sår både i örat och på örat, det är massor med torkat blod. Frågan är nu, behöver hundar stelkrampsspruta? Han verkar ha väldigt ont då han nästan högg mig när jag skulle ta av halsbandet över huvudet..
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Hundar får oerhört sällan stelkramp, så det behöver du inte vara orolig för - man ger inte hundar stelkrampsspruta.
Däremot så bör du spola rent såren med streilt koksalt och förvissa dig om att det inte är fickor under huden - vilket det ofta blir av hundbett. Läker det snabbt utifr dåån, så bildas ofta en infektion under huden.
Så kolla igenom pälsen ordentligt och känn efter så det inte finns minsta bula någponstans och håll rent. Bästa är en ren spruta och spola ordentligt igenom såren med sterilt koksalt så allt "skit" kommer ut.
Hundar behöver inte stelkrampsspruta, vad jag vet.
Men hur ser såren ut? De behöver kanske göras rent eller sys, så det är bra om hunden låter dig titta.
Stackarn, klart det gjorde ont att ta av halsbandet. Tur i oturen att han visade att det gjorde ont så att du upptäckte såren.
#1 jag har inget att göra rent såret med här hemma, men därimot ska jag ta hjälp av mina lärare direkt imorgon bitti så dom får göra det. Tyvärr är det väl så på hundar att såren läker utifrån och in? #3 såren är inte så djupa att dom behöver sys, iallafall inte alla utom ett, där är det klumpar av blod men jag kollade lite och där är det inte heller så djupt tror jag av det jag såg. Jag vill inte pilla för mycket så jag inte har desinfektionsmedel hemma att tvätta händerna med innan.
Att tvätta med vanligt vatten är bättre än att inte tvätta alls! Köp desinfektionsmedel imorgon. Det ska finnas i alla hem! På Apoteket kan du säkert få hjälp att plocka ihop vad som behövs hemma som ett litet första hjälpen-kit!
#4 det är klart jag gjorde rent lite grann med vatten, men inte en ordentlig rengöring. Jag har sårrengöring hemma, en mörk man blandar ut med vatten, kommer inte ihåg vad den heter just nu, men vi flyttade förra veckan och har inte hunnit få upp allt så jag hade ingen Aning om vart det var. Gick därimot in i vårat behandlingsrum direkt när vi kom till skolan idag så nu är det helt rengjort och en av lärarna hjälpte mig.
Inte spola med jodopax (för det är sådan du menar) inuti sår. Klart bättre med sterilt koksalt och det kan du göra själv om du inte har hemma. 1 liter vatten och 1-2 tsk salt - koka upp ordentligt.
#6 precis, så heter den. Det var min lärare som rekommenderade den en annan hög gizmo hade ett sår så jag köpte den då. Nu vet jag inte vad jag gjorde rent med, det var nämligen läraren som fixade i ordning det jag tvättade med. Men såren ser fina ut och det är ingen smuts kvar :)
Idag när jag skulle tvätta såret hade han En böld under ena såret, vad är det? Är det såna du menar #1?
#8 Tycker du ska åka till veterinären och låta dom titta på det.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#9 jag ringer och bokar en tid direkt imorgon bitti. Har du någon aning om vad det kan vara?
#10 Kan mycket väl vara en infektion på gång.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com