Motverka tandsten
Min lilla Norwichtik som jag "snott" från farmor är snart 8 år gammal, och har nu i höstas fått tänderna rengjorda hos veterinär. Problemet är att hon redan nu, kanske dryga 2 mån senare redan luktar illa i munnen igen och börjar få tandsten.
Hon äter just nu Magnusson Meat & Biscuit och har gjort det sen hon fick tänderna fixade. Hon får maten torrt, då hon kan vara lite petig ibland med att äta, det beror nog mest bara på att hon för det mesta hos mig är ensamhund men så fort det bor någon mer hund här ett par dagar så börjar hon äta igen. Så därför ställer jag fram det torrt så får hon äta när hon vill och så slipper jag slänga uppblött och förstörd mat.
Magnussson matbitar är ju ganska stora för en liten hund, och borde ju hjälpa till med tandstenen lite men det verkar inte så tyvärr.
Köpte även tandborste o tandkräm här för nån vecka sen och det var hon inte lycklig över, och dessutom så började hon blöda direkt när jag borstade lätt.
Har ni ngt bra tips för att motverka tandsten? Något bra foder? Dentastix? Plaque Off? Borsta tänderna? Annat?
Hon är ju liten hund och de får ju så mycket lättare tandsten och jag vill verkligen motverka det så mycket som möjligt!
Torrfoder motverkar inte tandsten. Hundar behover tugga i sidled for att torrfoder ska ha nagon effekt som mojligt mot tanderna vilket hundar inte kan gora och sedan ar det som att borsta tanderna med knackebrod som fastnar i tanderna.
Jag skulle ge hunden massvis av kottben och tuggben att tugga pa aven dentastix fran veterinaren har hjalpt mina foraldrars hund som har mycket tandsten. Plaque off finns det delade meningar om da det fungerar suverant for vissa medans andra har fatt mer tandsten av plaque off sa det ar upp till dig om du vill ta chansen och foder… ja barf ar ju det basta for hela kroppen, aven tandsten 
Medarbetare på matlust
Tuggben samt tandborstning skulle jag rekommendera.

Problemet är att hon är totalt ointresserad av tuggben, det har jag testat flera olika sorter redan. Grisöron är ju supergott så det brukar hon få på helgerna men då hon är så liten brukar jag dela ett grisöra i tre delar och så kan hon ju inte få grisöra varje kväll… då blir hon ju tvärfet. Köttben har jag inte testat, men det ska ju i sådan fall vara med färsk kött för annars lär hon inte vara intresserad.
säger som Maja2 och olika ben tror jag är bra med :)
Jag ser inga problem med att ge hunden hundtugg varje dag, eller iaf ofta. Jag ger mina hundar något tugg varje dag just för tändernas skull. Har du testat Dentastix eller andra "naturliga" hundtugg som gristryne eller div råhudsben? De flesta varianter av torkat naturligt hundtugg brukar uppskattas!
Har du testat att borsta tanderna på han? Torrt torrfoder är ju väsentligt mycket bättre än uppblött iaf.
#3 Nackdelen med köttben är ju att de oftast är lite grova… de tuggar då bara med framtänderna, vilket inte ger nåt resultat för de inre tänderna. Du kan doppa tuggbenen i buljong, ta såna där vridna smala tuggben och smeta in lite leverpastej, helt enkelt locka hunden till att börja tugga :)

Tror också att ben är det bästa precis som ni alla säger, men hon är ju inte ett dugg intresserad alls.
#5 Jag är inte så förtjust i att ge det varje dag, då hon förmodligen skulle bli väldigt tjock då. Och dessutom behöver jag minska såpass mycket på maten om hon skulle få extra grisöron, knorrar o annat gott varje dag och jag vill inte gärna ersätta hennes torrfoder med det.
#6 Ja där sa du ju nått, eller flera saker ;)
Köttben är ju ofta som du säger grova, o en liten vovve lär ju inte få så mycket ut av det. Doppa i buljong o leverpastej var ju en bra ide… men mycket salt då och dessutom blir det ju så väldigt kladdig och kletigt på golvet om man ska hålla på så. Tror nog att hon bara skulle slicka av det goda och lämna benet, men värt att testa kanske!
#7 Ja, att doppa i buljong var ett tips veterinären gav min dotter, då hennes chihuahua-blandis inte var ett dugg intresserad av tuggben…. och han fick dåliga tänder. Nu tuggar han hej vilt, samt att hon vant honom vid tandborstning :) Att det blir kladdigt och kletigt ett tag, det får man lixom ta :)
Jag har letat lite hundleksar till valpen (som ska hämtas den 5 december) och hittade då vissa som det var liksom taggar på som var mjuka som jag tror skulle massera tandkött och så om tänderna kliar. Att hunden överhuvudtaget biter på något stimulerar ju salivproduktion som skyddar tänderna.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se

#8 Ja jag har inga problem med att det blir kladdig o kletigt ;)
Men jag har en familj som defenitivt inte uppskattar sådant, och att börja möblera om i hemmet/ställa in bur för att hunden inte ska kladda ner mattor osv. funkar inte så bra. Jag är glad bara jag får ha hunden hemma!
Hade jag bott själv så får det vara hur kladdigt o kletigt som helst, men nu är det tyvärr inte så i dagsläget.
#9 Leksaker var hon knappt intresserad av som valp, så det funkar inte heller ;) Men absolut är det så att att saliven skyddar tänderna.
#10 ahaa…. ja då är det knivigare, men då rekommenderar jag dig att lära hunden att du får borsta tänderna på den. :)

Ge riktigt goda ben, strunta i oxhud, öron och så. Byt ut ett mål då och då mot kyckling, vingar tuill små hundar, lår eller srov till större. Kanske köpa hem revben, kamben eller tigga slaktrens från älgjakten. DET är ben, och de är goda. Oxhud ratar många hundar, inte alls så smarrigt.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Jag fick tipset att spola tuggben (de som är hårdpressade) i lite ljummet vatten till min hund som också var helt ointresserad. Det funkar jättebra på honom i varje fall. Då är benet lite mjukare o kletigare redan från början.

#11 Ja det var min plan till för ett par kvällar sen, när hon blödde så i munnen när jag borstade tänderna. Men det är i å andra sidan ett tecken på att det behövs!
#12 Jag är liye rädd för att ge kycklingvingar, tänker på ben o salmonella… men det ska väl ges rått o jag antar att hundar inte kan få salmonella som vi människor? Eller?
Revben o annat gott kan jag absolut köpa hem! Tack för tips!
#13 Också bra tips, men samma sak här… det blir så kladdigt och kletigt och det funkar inte riktigt i detta hem ;) Fast å andra sidan så är ju revben osv. rätt kladdig o kletigt det med.
Får se till att ta min hemifrån helt enkelt =)
#14 Ja, inte ska du sluta borsta för att det blöder, det är ju som du säger, ett tecken på att det behövs.
Hur tänker du själv annars att det ska lösa sig? Tuggben funkar inte, kladdigt och kletigt funkar inte, borsta funkar inte. Finns inte sådär jättemånga fler alternativ.
Nico, du kan inte ta ut henne och låta henne äta den kladdiga maten ute?(t.ex. kycklingvingar) Då spelar det ju ingen roll hur mycket hon grisar ner 
- Mvh Emma
Håller med #16.
Flera inlägg har gett dig bra, och tydliga, tips på saker du enkelt kan göra för att bättra på din hunds munhygien. Nu är det ju upp till dig att få det att fungera, hitta lösningar som funkar…! Annars blir det att regelbundet åka och skrapa tänderna hos veterinären och det är ju inte gratis, eller snällt mot hunden!
Kan inte resten av familjen/ hushållet låta det vara kladdigt en kort stund, för hunden bästa?
Om inte annat så borde väl den andra, äldre hunden som din farmor ägde som var ännu risigare i munnen, mana till eftertanke. Nu inte bara för dig, men även din övriga familj.
Borsta tänderna!!! Det tar håller definitift tandstenen undan. Tandstenen börjar växa på engång efetr att man tagit bort den!
Alla hundar tycker nog att tandborsten är obehaglig men det är en vanesak.
Det finns tandborstar som man sätter på fingret och borstar med. det kanske kan vara ett allternativ om tandköttet börjar blöda.

#15 Jag kommer att fortsätta att borsta tänderna och så se om jag kan få henne att tycka om tuggben eller ge annat gott oftare. Har ju köpt tandborste och tandkräm för att borsta hennes tänder, men ville ha mer bra tips!
#16 Jovisst, det kan jag absolut göra! =)
#17 och #18 Problemet är att det inte är min hund, och jag har redan sett till så att både hon och den andra hunden överhuvudtaget har fått tänderna rengjorda, annars hade de fortfarande gått med det. Det är jag som åker till min farmor varje dag för att mata, ge medicin och gå ut med hunden. Så jag kan lova er att jag gör allt för att dessa små hundar ska ha det bra. Och det är även jag som tidigare har gått till veterinär med min farmors gamla hund, det är jag som köper hem dyrt Hills Veterinärfoder som farmor inte ger trotts att jag skriver stora lappar, byter foder i tunnan osv. Jag har lagt mycket pengar på hundar som inte ens är mina egna, men jag gör det för deras skull och för att de ska ha det bra. Jag valde att lägga ut 4000:- för att gå till veterinär och göra iordning tänderna på den gamla vovven, på det än en gång köpa rätt mat till honom.
Och just nu så gör jag allt för att förebygga tänderna hos den hund jag har hemma nu, då jag inte vet hur länge hon kommer bli kvar här. Jag vill ju såklart behålla henne som min egen, men som sagt jag ägen ju inte henne så kan inte bestämma den saken. Men så länge hon bor här så tänker jag göra allt för att hon ska ha det bra!
#20 Rätta takter :)
Morätter hade vi till våran Schäfer ! Han fick jätte fina tänder ! :)
Han tyckte mer om morötter än tugbenen
Pratade med en tandläkare, han var innan vanlig tandläkare somskolat omoch nu jobbar med djur.
Han sa att Plaque off kan man gärna ge hundarna, fast det har ingen effekt på tandstenen. Detmedlet kom redan för några år sedan men då riktat till människor. Dock fungerade det inte och sålde inte heller så bra så nu profilerar man sig mot djur i stället.
Vissa tuggben kan hjälpa något om hunden tuggar på rätt sätt, men fungerar inte för alla. Annars gäller tandborstning för att förebygga.
Vissa hundar har väldigt lätt för att få tandsten, medan andranästan intefår något alls. Har man en hundsom får en del så gäller det att borsta, helst varje dag.
Om hunden inte gillar att få tänderna borstade så kan du börja vänja den genom att linda gasbinda runt fingret, funkar jättebra till att vänja hunden vid att man håller på i munnen på hunden. Fick det tipset av våran lärare i djursjukvård 
Vänj hunden vid att borsta tänderna och gör det varje dag!
Jag har borstat tänderna på min hund sedan hon var valp, men borstade bara ibland förut. Sedan berättade veterinären för en jag känner att hon måste borsta varje eller varannan dag för att det ska ha effekt (hennes hund hade inte så fina tänder och hon borstade aldrig), så det försöker jag att göra nu.
Min hund är visserligen bara tre år men hon har jättefina tänder, det går också ofta bra att skrapa bort lite beläggningar på tänderna med nageln eller använda gasbinda på fingret.
Jag hade tidigare en tandborste som man sätter på fingret men den var jättekrånglig så nu har jag en vanlig barntandborste.
Att hunden ofta får tuggben är också ett bra sätt men det funkar oftast inte som enda metoden då det inte alltid ger effekt på yttersidan av tanden där tandsten sätter sig.
Och glöm inte de tänderna allra längst bak när du borstar, det är lätt hänt att man gör det då man måste dra undan kinden lite får att kunna komma åt dem.
Dentalstix har jag hört ska hjälpa då det innehåller något enzym som ska motverka tandsten, vet dock inte hur bra det fungerar.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar

Hej alla!
Tack för alla svar o tips! =)
Igårkväll började vår "kamp" om att vänja henne vid tandborsten, inte en överförsjust hund direkt men det kommer nog gå bra till slut!
Just nu ligger hon o tuggar grisöra efter vår lunchprommenad = )

Jag föreslår som någon ovan att du ger kycklingvingar, kan räcke med en vinge i veckan om du borstar tänderna ofta. Hon kan ju äta det ute och vill du aktivera henne lite extra så släpar du kycklingvingen i gräset och gömmer den så får hon nosa upp den själv. Risken att få salmonella av svensk kyckling är så liten då det är bra kontroller på detta. Det är garanterat större risk att bli påkörd av brevbäraren eller nåt.
Skynda långsamt så går det fortare.
#27 ha ha, påkörd av brevbäraren :-D
- Tillräckligt bra är perfekt! -

Nu har frysta okryddade kycklingvingar inhandlats och första ligger på tining! Kan ni nu garantera mig att hon kan äta dem råa och med ben? Känner mig lätt nojjig….
1 kycklingvinge är dessutom som en hel måltid för henne, så funderar på att dela den i mitten och ge en halva vid måltiden ihop med hälften av torrfodret.
Köpte även märgben, får se vad hon tycker om dem!? Får nog kanske gröpa ur lite märg första gången så att hon inte blir dålig i magen.

min hund äter bara rått kött och råa kycklingklubbor så visst går det bra. Ibland kan man behöva skära loss köttet lite för att dom ska fatta att det går att äta.
Skynda långsamt så går det fortare.
Kan annars rekomendera dig att koka märgbenen innan då är risken mindre att hon blir dålig i magen men fyller fortfarande sin funktion som tuggben…
Svalda bitar av "råa" kyckling ben är ofarliga och passerar genom hunden utan problem. Det är när de är tillagade som de splittras och kan orsaka skada.
koka INTE märgbenen! Då är det bättre att gröpa ur dem lite.
Kokta ben splittras lätt, och hunden får i sig vassa stickor.
Kokta märgben splittras inte! Min kompis amstaff med mycket tryck i käkarna har iallafall inte lyckats tugga sönder eller splittrat ett kokt märgben än så det lär nog inte hända…!!
Hört flera som rekomenderar just kokta märgben ifall hunden är känsligare i magen…..

Ett halv kycklingvinge och halva mängden torrfoder till middag blev det, kan ju säga att hunden blev lyckling =) Hon smaska, tugga… o tugga lite till! Det kracha en massa också av benbitarna!
Tack för era råd! 
#33 Man ska aldrig ge tillagade ben! Små små vassa flisor kan lossna! Även om ni inte sett det. Dessa flisor kan ge förstoppning och skära i tarmarna/magen.
Om hundarna inte tål märgben ska man peta ut märgen eftersom det är fettet som sätter igång magarna. Man ska inte koka benen!!

Tror nog att jag håller mig till att skarpa ut lite av märgen och ge det rått…. känns som ett säkrare alternativ. =)
#36 Klokt beslut :)
Hade tålde aldrig märgen, så det var till att sitta och skrapa ur den. Ganska jobbigt när man hade ett stort ben :P Men det är det värt.
36, du har liten ras och jag kan tipsa dig om att man kan köpa mindre märgben eller be dom stycka dom mindre. Ofta är de för stora o man får gröpa ut mycket de kommer inte heller åt inuti pga för små munnar ;) Jag ger från kalv men oxå ger jag gris.

#38 Jag köpte de minsta jag kunde hitta på Coop. Men vore ju bättre om de var hälften så stora^^ Jag hittade bara frysta märgben, men finns det i i köttdisken då så att man kan be dem stycka mindre?
Härligt att hon förstod att man kan knapra på kycklingbenen också och inte bara gnaga av köttet 
- Mvh Emma

Haha, jodå det var då inga problem! Hon tugga i sig hela allt med glädje =)

Prova revben istället för märgben. De är inte lika hårda, villet ger mindre risk för att tänder ska skadas, och de är ändå hyfsat lagoma att tugga på.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Revben från vilka sortes djur? Bara köpa råa i mataffären och ge henne? När jag tänker på revben så är det ju de färdiglagade i köttdisken som kommer upp i min skalle.
Nu testar jag allt känns det som, funderar på att gå över till färskfoder också när jag ändå håller på! 
#43 Ta den storleken som du tycker passar bäst för henne att gnaga på och råa, japp 
Färskfoder eller barf? 
- Mvh Emma
43, jag ger reben,kycklingklubbor/vingar men märgben jag ger div rå med ben eftersom jag är som du vill motverka tandsten men oxå ge något mummsigt :) Färskfoder kan jag varmt rek finns flera olika jag har gett nordic men funderar starkt på börja med VoH hundarna tyckte om fodret då jag köpte en testkorv.
Barfa är ju ultimata men det tar lite tid att lära sig allt samt har jag svårt med inälver o muskler som hjärta .

Ja här går det framåt, Muffin är numera så gott som min hund!! =) Vi har varit hos veterinären och gjort en hälsokoll med blodprov och hela kittet. Allt såg bra ut förutom tänderna och att hon är lite öm på en punkt i ryggen, men lite inlammatoriskt och massage varje dag så hoppas jag att hon ska bli bra. Planerar att lämna in henne i vår/sommar igen för en tandfix av de inre kindtänderna och insidan av tänderna där jag inte kommer åt att skrapa själv.
För tänderna skrapar jag numera själv vid behov, funkar bättre än att borsta dem. Hon får också en halv dentastix varje/varannan dag samt aktiv mun i maten varje kväll. Lite kycklingvingar blir det också med jämna mellanrum och andra gottiben såklart ;) Så nu har har hon inte heller någon illaluktande andedräckt och mycket bättre tänder.
Har bytt foder också från Magnusson till Brit Care Light, då hon inte gillade maten och blev så tjock av Magnusson samt bajsade kopiösa mängder. Nu har hon börja gå ner i vikt, men bajsar fortfarande rätt mycket så funderar på att börja byta ut hälften av torrfodret mot VoH eller byta torrfoder igen, men är Brit Care är ett så bra foder och till bra pris. Vill inte helt köra på färskfoder då det är så simpelt att bara ta med en foderpåse om vi är borta på kvällen eller hon blir passad av någon. Mamma som har henne på dagarna vill inte heller hålla på med färskfoder på jobbet och krångla så det får blir färsk på kvällen hemma i så fall.
Men hur som så har vi äntligen fått ordning på de där bissingarna hon har =)
Riktiga ben - inte rådhudsben.
ge märgben (skrapa ur märgen om hunden är känslig/lätt går upp i vikt).
inget går upp mot att verkligen gnaga på riktiga ben när det gäller tandhälsan hos hundar och jag har faktiskt aldrig haft en hund med mer än pyttelite tandsten !!! Finns även mycket populära parmaskinkben i vissa djuraffärer som är kanonbra (lufttorkade fläskben). Mina hundar älskar dom och gnager i flera dagar på dom och dom benen tom luktar som skinka
Nu får ofta hundar med längre hår i ansiktet lättare tandproblem om hår kommer in i munne (samlar bakterier)n, så håll pälsen kort där. Annars är det tandborstning som gäller.