Skäller
Nu är jag lite arg och tänkte bara fråga här om ..ja saker.
Min hund skäller gärna på folk som beter sig konstigt, hon är 75%schäfer och 25% labrador så jag anklagar inte henne för att vakta, det är bara bra anser jag sålänge jag har makten att säga till när det inte är farligt egentligen. Jag har aldrig min hund lös, dock äger jag flexikoppel men hon kommer aldrig och har aldrig gjort närmare än 2meter emot en människa. En gång skällde hon ut en mamma och en pojke som bodde i mitt trapphus för att dom gömde sig bakom en vägg, jag såg dom inte förns min hund börjat skälla då drog jag bara närmare tag om henne och gick åt motsatta håll och försökte visa att det inte var någon fara, dagen där på kom dock vår hyresvärd å skällde ut mig för att jag enligt grannen hade kommit betydligt närmare och var för "liten" och hade inte kontroll över min hund.
Idag var min mamma ute med min hund och hon skällde på en man som gick iväg ifrån mamma och hunden sedan rakt emot hunden, Min hund anser detta som hotfullt men då hotade tydligen snubben med att polisanmäla min hund för att hon SKÄLLDE inget annat bara skällde emot honom. Sen hotade han tydligen med att anmäla vår dvärgpudel som inte gör en fluga illa för han tydligen attackerat människor?
Min hund har inget intresse av att bita någon och jag kommer aldrig någonsin visa att det är okej att bita någon.. Men jag undrar, är det fel att min hund skäller? hon skäller mer sällan nu, för jag tränar å tränar på det, men om någon beter sig konstigt tycker jag skall är okej, för hon är ju ändå osäker i människan å måste få visa det.

glömde tillägga att jag vet en annan hund som har samma problem, men bara för att det är en golden retriver så bryr sig inte allmänheten..

Det jag undrar är vad gör jag för fel, anser ni att det är fara om en hund skäller, vad ska jag ta mig till?
Alltså det är ju ingen fara i sig att hunden skäller. Skall kan ju även låta olika beroende på situation.
Personer som inte är hundvana kan jag tänka mig tycker att en hund är "hotfull" när den skäller, även om det är "glada" skall. Speciellt om hunden drar åt deras håll.
Min hund kan vara likadan ibland tex om någon/något kommer plötsligt, om någon går konstigt mm. Var dock värre förut..
Personligen skulle jag aldrig ha min hund i flexikoppel. Jag tycker inte att jag får samma kontroll på henne, om hon tex skulle börja skälla. Dock annorlunda på öppna platser, brukar dock ha långlina då.
Att du har henne i flexi kan ju göra att folk tycker att du inte har någon kontroll på henne, och om jag vore hundrädd skulle jag nog tycka att 2 meter är ganska nära.
Jag försöker att få min hund att fokusera mer på mig istället för alla andra, jag låter henne inte "dyng glo" på främmande människor då de gärna glor tillbaka och då känner hon sig osäker och morrar iaf om det är i trånga utrymmen så som hissar.
Om jag vore du skulle jag byta koppel och försöka få henne mer intresserad av dig. Om någon kommer rakt mot er, gå åt sidan och få henne att titta på dig, inte på den andra personen.
Jag har själv lite svårt för hur jag ska gå tillväga när hon väl börjat skälla, försöker att säga nej bestämt, vända mig ifrån orsaken till skällandet och avleda.
Kände att det blev lite flummigt, hoppas iaf att det kan vara ill någon hjälp..
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Hur är hennes kroppspråk när hon skäller? Visar hon tecken på osäkerhet?
Jag funderar lite på om ni kanske skulle kunan ha nytta av skvallerträning, så att hon söker kontakt med dig när hon får syn på andra.

Tack för tipsen. Men jag använder aldrig flexikopplet som ett flexikoppel på trånga utrymmen eller i områden bara utåt emot skogen eller på öppna platser, annars är den kortare än ett vanligt koppel. Dock har jag bara använt vanligt koppel när folk klagat, anledningen till att det är två meter är ju att man måste kunna gå förbi folk på andra sidan av cykelbanan och cykelbanor är inte så himla breda. :) är dom verkligen så rädda anser jag att det är dom som ska flytta sig, speciellt om dom står med ytterdörren öppen och är mitt ute på vägen å pratar i telefon.. min hund å jag går alltid på andra sidan vägen av alla andra och jag har alltid godis underhållning medans jag går med henne, nu vet jag inte hur min mamma gör, men det är hon som fått skäll på det här området, och jag som fått skäll på det andra området där min pappa bor pga att dom gömde sig bakom en vägg när jag inte var beredd (kom precis ut ur porten å då stod dom emot en vägg åt vänster)

#4 ja hennes kroppspråk är lite knasigt då hon inte använder "samma" kroppspråk som de flesta andra hundar gör, så folk skullöe uppfatta henne när hon skäller emot dom är osäker/rädd/aggressiv, men jag ser (eftersom att jag känner henne bäst) att hon oftast bara vill hälsa eller busa. Jag har försökt skvaller träna och har läst om det flera gånger, men det har aldrig någonsin funkat för hon har inte varit intresserad av belöning mer än vad hon varit intresserad av främlingar förns nu.

Sen det här med skvaller träning, jag skulle vilja börja simpelt, men vad jag läst av skvaller träning har det alltid låtit otroligt komplicerat å pang bom lära fem olika saker hela tiden.. Vilket jag uppfattat det som att det inte ska avra så..
#5 Bra med kopplet. Det kan man ju tycka, men hunden är ju din och då tycker jag att du ska se till att hunden inte går fram mot andra människor. Ta hunden fot och håll kopplet lite kortare när ni möter folk och som sagt, få henne att fokusera på dig.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.

#8 hon kommer aldrig fram till någon, hon kan ju skälla å börja hoppa emot dom, men då tar jag henne på andra sidan å fortsätter gå, när hon väl börjat skälla å hoppa är uppmärksamheten förstörd och jag kan inte få tillbaks den förns föremålet hon skäller på är borta, dock gör hon oftast bara så om det är någon hund hon blir super intresserad av..
Vet du, mitt bästa tips är att inte tänka så mycket och analysera och gräva ner dig i böcker du inte förstår. Känns det rätt- gå på det.
Skvallerträning är väldigt simpelt- ge en godis varje gång hon tittar på något som kan vara läskigt.
Efter några gånger kan du vänta nån sekund innan du ger godisen, sen kommer hunden börja kolla var tusan godiset är någonstans och då får hon sin belöning. :D
Det är lite som att lura fram det beteende man vill ha. Hemskt smidigt!
Och ge inte upp, du älskar din hund och när det känns som värst är mitt bästa råd att göra något helt annat. För att komma på andra tankar brukar jag kasta mig i en snödriva eller leka alldeles tossigt, eller sprida ut lite snask som hunden och jag söker tillsammans. Man är sin egen värsta fiende på sätt och vis. :)
Brukar du kanske strama åt kopplet lite mer när det kommer folk så att hunden känner av att det blir otäckt? Du har inte testat att ha hundförarbälte så hunden inte kan läsa av dina handrörelser? Kopplet går båda vägar, och även om du är duktig på att känna hundens rörelser i kopplet är hunden betydligt snabbare på att läsa av dig.
Lycka till i varje fall, glöm inte bort att ha roligt med hunden. :'D

Tack :)