Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1160 ggr
NathalieT
0

Hjälp med lydnaden!

Jag känner att på vissa ställen i fotgåendet och apporteringen så har vi fastnat!

Pelle sätter sig i en snygg position med ögonkontakt, problemet är när vi börjar gå, då håller han inte ögonkontakt!
Jag har testat en hel del olika grejer, jag klickar varje gång han ser upp på mig, jag har prövat att göra oväntande grejer, det har inte heller fungerat.
Så nu behöver jag något som verkligen fungerar, haha …

I apporteringen griper han jättesnyggt, probelmet är att han håller den i munnen i 1 sek som högst och sedan släpper.
Jag klickar och belönar varje gång han håller i den, men det går inte frammåt, om jag väntar liite längre med att klicka så släpper han den :s
Likaså här har jag testat en hel del olika metoder, sätta en hand under hakan, göra lätt motstånd och omvänt lockande. Inget resultat!

Jag har sökt runt på internet jättemycket, även frågat på olika hundforum utan att ha funnit något som fungerar för oss!

Så kom med era allra bästa tips så att vi får till det här någon gång! :)

NathalieT
1

Åh vad jag är glad!! :D

Verkar som att problemet med apporten är borta, jag kom nyss hem från en promenad där jag hade med mig apportbock, godis och klicker!
Tidigare har jag suttit framför honom och gett honom apporten men nu satte jag honom i fotpostion och gav honom den, han grep inte lika villigt som han gjort när jag suttit framför men han höll den i munnen desto längre :D Så jag är jättenöjd och glad :D

Men problemet med fotposition består, tips mottags gärna :)

Maja2
0

Har du provat med att ha en leksak istället för godis? Plus att dra på lite tempo. Ofta när det blir det där bekymret, har man gått kanske lite för långsamt….  prova öka takten och köra med en favoritleksak för att öka motivationen

NathalieT
0

Det där med tempot måste jag faktiskt tänka på, för när han inte tittar så inbillar jag mig att det ska gå bättre om jag går långsamt!

Får helt enkelt öka på tempot och använda boll som belöning, så får vi se om det går bättre! :)

thilda-
0

Har du prövat att ge kött som godis ?? Det bruka de flesta hundar kamma hem :)

NathalieT
0

Nej det har jag inte gjort, vad för sorts kött ska man använd då ? Tungan ute

thilda-
0

Vad som helst ;) akillez bruka få kotletter ;) dock skurna i små bitar :P

NathalieT
0

Jaha, får testa det :)

Maja2
0

Godis, mat, är dämpande, medans lek och kamp ökar tempot, så det gäller att tänka på vad det är man är ute efter :)

NathalieT
0

Ett problem jag får när jag belönar med leksak är att istället för att titta på mig så tittar han på handen som håller i leksaken :S

Jag ska istället prova att lägga leksaken på bordet och belöna därifrån istället, kanske går bättre då! :)

Stormblomma
0

Håller han ögonkontakt hela tiden i stillasittande fotposition?
Fortsätter han hålla ögonkontakten om du bara sätter fram ena benet?
Fortsätter han hålla ögonkontakten om du bara tar ett litet steg och sedan stannar?

För att det skall bli riktigt bra kvalité på fotgåendet krävs vanligtvis väldigt små kriterier och att man tränar varje del väl :)

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

Maja2
0

#9 Jag har gjort så att jag gömt leksaken under västen, och plockar fram den efter några steg, leker några sekunder och stoppar sedan undan den igen. Det handlar ju om att öka motivationen, dvs få hunden att tycka att det är kul, och få den att vilja samarbeta :)

NathalieT
0

Ja han håller ögonkontakt hela tiden i sittande postition. Han håller fortfarande ögonkontakten när jag sätter fram ett ben.

Men när jag tar ett steg fram då tittar han rakt fram. Jag vet att man ska ha små kriterier, men det är så svårt att veta hur man ska göra när han tittar fram direkt då man flyttar sig framåt :(

Stormblomma
0

#12:  Ja, då är det riktigt små kriterier som gäller.
Om han fortfarande tittar på dig när du sätter fram ena benet så klicka/säg bra precis samtidigt som du tar steget fram - innan han hinner titta framåt.
Första steget är alltså inte att han skall kunna gå och titta på dig utan att han skall kunna resa på sig från sittande och fortfarande titta på dig. Därefter tar ni liite liite i taget :)

Och som Maja2 säger. Träna med sådant som verkligen motiverar! :)
Låt gärna all belöning komma uppifrån - sätt gärna belöningen - godis som leksak - i munnen och belöna därifrån.

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

NathalieT
0

#13 Det låter bra, får helt enkelt göra så!

Tack för din hjälp :)