Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1024 ggr
[Driva]
0

Upphör aldrig att förvånas...

Jag upphör aldrig att förvånas. Hamnade brevid en mamma och hennes son på bussen, sonen var väl kansek…. 8-9 år? någonstans där i alla fall. Såg ut som de hade en större terrier typ wheaten.

Så hör jag hon säga till sonen att han måste ta tag i hunden, ta ordentligt i nackskinnet eller örat och ryta till. Efter ett tah förstår jag att det handlar oma tt de har en valp/unghund som leker för hårt med sonen när mammam är "för långt bort", och hon menar då att han måste ta tag i hunden för annars förstår hunden inte…

Att säga till en 8 åring att man måste ta tag i nackskinnet och höja rösten till en hund tycker jag bara är befängt. Ett barn kan inte bedöma situationer som en vuxen, tänk om han gör det vid fel tillfälle och hunden bestämmer sig för att trycka tillbaka? Nu kanske inte deras hund kommer göra de, men om han lärt sig att det är så man ska göra är det lätt att ett barn gör samma sak på en annan hund och då kan det sluta illa!

Plus att om nu ens hund leker för våldsamt med sitt barn när man inte är nära, så ska inte hunden leka med barnet. Eller inte lämnas ensam tills den lärt sig att man leker fint.
Om det nu verkligen bara är lekbetende kan man bara be ungen sluta tvärt, för är det bara lek så kommer ju hunden att sluta….

Jag bara satt och skakade på huvudet, tycker det var så himla absurt….