Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1220 ggr
sofiabruse
0

Apportbock!

Hej!

Jag vill gärna debutera i Lydnadsklass I nu till våren men har problem att få min hund att hålla fast apportocken i munnen. Några förslag eller tips på hur jag får henne att hålla kvar den?

Maja2
0

Jag har fått jobba mycket med just apportbocken, för till en början ville hon inte inte alls ha den i munnen. Jag lekte med bocken, drog den i marken, kastade den en liten bit….   om hon inte sprang dit, så sprang jag dit och tog den och lekte med den… efter bara ett par gånger blev hon jätteintresserad av den, och plockade upp den. KLICK-belöning. Så jobbade jag ett tag, tills hon förstod att hon skulle ha den i munnen. Nu sitter apport-delen perfekt :)

sofiabruse
0

Vi har kommit så långt att hon har den i munnen och så vidare. Kastar jag iväg den så hämtar hon den osv. Använder också klicker. Men vill få henna att kunna sitta stilla med den i munnen i några sekunder.

Maliiin
0

Jag gjorde så att när hon tagit apporten så la jag min hand under hakan på henne lite så att hon inte släppte den. Sen tog jag undan handen liten liten stund och till slut kunde jag ta bort handen helt och nu håller hon den tills jag säger loss..

Maja2
0

#2 ok :)  Jag gjorde så att jag ökade med enbart en gnuttas millisekund i taget innan jag belönade, tränade några grepp varje timme ett par dagar, mer behövdes inte. Ofta, en gång i timmen, men bara ca en minut varje gång.

SamanthaJones
0

O jag tränade in det med stadga :) Hade oxå jätteproblem med apporten i början men en dag så släppte det bara :)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

[floudie]
0

Jag lärde inte min hund med hjälp av tugg pinne :D

Lärde alla komande som håll loss apoort med den sedan bytte jag till aportbock när jag visste att han kunde alla komandon :D

De är juh mkt roligare och att bita i nå gott än en tråkig pinne :D och då får även aportbocken ett värde för hunden:D

sofiabruse
0

# 3 Ska prova det!