Låter konstig..?
Min valp har de senaste dagarna börjat..hur man nu ska förklara ljudet..typ dra in luft så han låter lite som en gris ibland och ibland låter det bara som att han andas lite "hårdare" det är inte så lätt att beskriva ljudet men han typ snörvlar lite.
Det har pågått några dagar men de första dagarna var det bara 1 gång om dagen ett par sekunder men nu tycker jag det har kommit mer och mer.
Han äter/dricker och är pigg precis som vanligt. Har normal avföring och visar inga andra symptom på att vara sjuk.
Har funderat på om han kan vara förkyld? eller noskvalster kanske?
Vad tror ni?
Det händer lite titt som tätt nu och jag börjar bli orolig.
Ska ringa till veterinären.
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
Lite grisljud som sakt brukar min sambos systers chihuahuaor låta när det är lite uppspelta eller överglada. Så det är nog trånga luftvägar som ovanstående skriver :)
Men du kan ju alltid ringa till en vetrinär och höra också, bara för att vara på den säkra sidan, men det är inget att vara orolig för om han i överigt mår bra.
Sen tipset som står ovanför brukar hon göra på sina Chihuahuaor också det funkar jätte bra :)
Det låter som noskvalster.
Fast jag tror inte att det är trånga luftvägar..han började ju först för ett några dagar sen och om det är trånga luftvägar borde det väl ha hållt på ett längre tag? För det föds dom väl med? Eller kommer det senare?
Ringde till veterinären och fick tid idag vid 14.30 skönt att få komma dit så snabbt. Hon tyckte det lät som noskvalster.
Kan ju tilllägga att han är lite över 5 månader.
Jo nu när du säger det så så låter det mer som noskvalster :( Hoppas det går bra hos vetrinären!! Hoppas det är något milt bara.
#6 Ja, det hoppas jag med blir riktigt orolig för min lilla älskling!
Tack så mycket!
Härligt att du fick veterinärtid så snabbt! :)
#8 Det är en Pomeranian borde jag kanske ha skrivit med. Ska höra om det kan vara trånga luftvägar men dem trodde som sagt noskvalster.
#9 Ja eller hur! Blev riktigt glad men de brukar vara rätt snabba med tider 
Du kan ge Interceptor-tabletter. De motverkar noskvalster, kan ges i föregyggande syfte också, och kan även användas som avmaskningsmedel, du förlorar inget på att ge dom till hunden. :)
Nu har vi i alla fall varit hos veterinären och dom trodde det var noskvalster så vi fick medicin (Interceptor-tabletter) Fick även till min andra hund så utifall att hon också skulle ha det. Hoppas det är det.
Dem sa som jag att om det var trånga luftvägar borde det visat sig tidigare men om behandlingen inte hjälper ska dem vidare utreda saken.
#12 Ja Interceptor var det jag föreslog. :)
#13 Såg det! Tack för tipset =) Ville höra hos veterinären ändå så att det inte var något annat. Säkra före det osäkra.
#14 Ja, det är klart! Fast Interceptor är receptfritt eftersom det ges i förebyggande syfte, så om du är osäker igen kan du spara dig besväret med veterinären och köpa tabletterna, nu vet du ju hur det är när den har noskvalster. :)
Hoppas det blir bättre nu då! 
Hoppas det går bra och att du får reslutat! 
Är Interceptor vet. receptfritt? Var kan man köpa det?
Börjar nämligen misstänka att min hund har det också, och om man kan ge det i förebyggande syfte så skadar det väl inte…
#18 Nej det skadar inte, många jägare ger sina jakthundar Interceptor för att om en hund får noskvalster kan det skada luktsinnet. Används också som avmaskningsmedel.
Hade visst fel ang. att det var receptfritt, men borde vara lätt att få utskrivet om du vill ge din hund det. :)
#16/17 Ja det få vi hoppas! Tack så mycket
#18 Nej jag fick det på recept i alla fall..provade alla apotek i stan (vi har några) men inga hade den styrka på lager så måste vänta 2 dagar.
Hoppas ni märker skillnaden snabbt det brukar man göra. annars trode jag det var förkyldning om det inte var noskvalster .
Bra att du kollade upp det. Man bör alltid kolla med veterinär när något förändras hos ens djur.
#21 Ja, det hoppas jag med. Misstänkte också förkylning men veterinären trodde noskvalster.
#22 Absolut, man vet ju inte vad det kan va. Åker alltid till veterinären om jag märker att något kan/är fel. =)

Noskvalster smittar ju jättelätt så umgås din hund med andra hundar eller delar sovplats med andra så är risken stor att även de har det.
Kan också vara jobbigt att bli av med om man bor i ett hundtätt område för smittan går runt från hund till hund.
#24 Ja, det gör ju det. Vi fick till våran andra hund också även om hon inte visat symptom på det. Det finns en del hundar där vi bor inte mycket att göra åt saken.
Men har pratat med alla mina kompisar som har egna hundar och sagt att han förmodeligen har det.
Har inte läst hela tråden, men hade en yorkie för några år sedan, hon lät så och det började plötsligt. Vi ttog henne til vet och det visade sig att hon hade fått ett grässtrå som fastnat i svalget, så de fick söva och ta ut det.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
#26 Usch då! Tur att ni kunde få ut det i alla fall.
Min hund har fått medicin mot noskvalster.

#25 Nackdelen med att bo hundtätt är ju att när ens egen hund har blivit frisk har någon annan hund blivit sjuk och så får man tillbaka det igen.
#28 Japp men som sagt inget jag kan göra åt saken. Har inte möjlighet att flytta ut till landet. Bara hoppas att han inte åker på det igen och gör han det får jag väl ge honom medicin igen då.
Någon som vet hur lång tid det tar innan medicinen gör någon effekt? Han fick sin första tablett (ska ta 3st under loppet av 3 veckor så 1 i veckan) igår och han låter fortfarande helt förskräckligt och har svårt att sova för att an nyser och fnyser sådant..
30, jag hade någ kollat upp hunden igen hos vetrinär. Min märkte jag stor skillnad på efter ett pra dagar. Men min vetrinär kollade oxå efter noskvalster din verkar bara gissat sig fram?! Enligt tidigare inlägg. Din hund kan ha allergi eller annat så jag hade kollat detta igen o tagit annan vetrinär som undersöker hela hunden. Lycka till
#31 Hans behandling är klar nu och han nyser eller fnyser inte alls längre det tog ca 3 dagar innan han sluta. Tack för svar =)
32 skönt o höra