Tips om skällande hund!
Hej! skulle vilja ha lite tips om hur jag ska få min hund att sluta skälla när det kommer någon genom dörren.. Hur gör ni? Någon som lyckas? Skriv gärna!
Det första man måste titta på är ju Varför hunden skäller.
Skäller den varje gång någon kommer in genom dörren? Skäller den bara på okända människor eller även på dem han/hon känner? Upplever du själv att hunden skäller för att den är glad, osäker, vaktande osv? Hur ser era rutiner ut när det kommer någon? Får hunden vara först till dörren eller skall den vänta/får vara i ett annat rum eller dyl?
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/
Hon skäller på alla som hon inte träffat och ibland på folk ute. Och hon vill gärna vara till dörren först och då skäller hon. Har haft henne i 3 veckor och försöker lära henne lydnad. Hon blir tyst när dom hälsar på henne.
Jag hade i alla fall gjort så att hon inte ens får komma in till hallen när någon kommer. Dvs, jag skulle hindra henne från att gå dit helt enkelt. När hon inser att det inte är hennes uppgift, hon behöver inte bry sig, då kommer nog skällandet att upphöra.
Ahh, okej.. Ska prove med de :) Tack!
3 tack för tipset ska testa det, en fråga jag funderar på skaffa en grind till hallen kan det vara något?
Skulle också vilja ha lite tips till skällande hund. Har bara haft min hund i några dagar, men vill börja i rätt ände.
Hon skäller så fort något händer, en okänd lukt eller ett plötsligt ljud, hon skäller även för att få min uppmärksamhet när jag äter, hon tigger nämligen och då ignorerar jag henne, och då skäller hon. Hon skäller även åt okända människor, och ibland åt pappa. Verkar vara så att hon är lite suspekt emot män i helhet…
Hittills har jag sagt ett skarpt nej, och ibland puttat försiktigt i sidan för att hon ska förstå.
Det bryr hon sig inte mycket om.
Jag läste någonstans att man ska börja med att lära hunden skälla på kommando, och sedan börja träna på att inte skälla genom att belöna när hon inte skäller. Men det låter hemskt onödigt att lära henne skälla och sedan lära om henne helt…
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#5: Jag har en barngrind till min hall. Det fungerar kanon! Mins hundar är nu så vana vid grinden att de lägger sig på andra sidan när det ringer på dörren :)
#6: Tycker Inte att du skall korrigera henne på det sättet när hon skäller. Hon skäller ju dels för att få uppmärksamhet - och det får hon ju när du säger nej och puffar på henne. Och dels för att hon verkar osäker - och då förstärker du ju den känslan när du använder dig av negativ korrigering. Jobba på självförtroendet hos hunden (finns flera bra trådar om det här på sajten men du hittar nog mycket bra om du googlar också) så skall du se att det kommer bli bättre med den saken.
Lycka till! :)
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/
#7 Förstår inte riktigt. Ska jag ignorera skällandet och låta henne hållas i sådana fall? Just nu har jag lätt hjärnskakning och det är inte så jätteskönt för huvudet, och det känns som att jag bara låter henne då, vilket jag inte gör.
När jag googlat så är det just att säga nej och att lära skälla/sluta skälla som jag hittat, det är därför jag frågar.
Har dock inte kollat på sajten, så ska leta lite.
Förra hunden vi hade skällde aldrig någonsin, det är därför en liten omställning nu med en vakthund som skäller på allt som verkar suspekt!
#6 att säga Nej i de lägena, blir fel. Jag håller med Storblomma här. När man nyss fått hem hunden, kan den skälla vid ljud den inte är van vid. Det handlar om osäkerhet. Om du då beter dig strängt och säger Nej, ökar osäkerheten. Låt det vara ett tag, låt hunden bo in sig och slappna av.
tycker 7 och 9 gav bra tips till 8 :) Jag har med kört med nya valpen/unghund på samma vis som Maja2 säger inget större väsen av det alls utan avleder mer för bryta skällandet. men detta med att hunden är osäker mot män det är vanligt fenomen oxå ;) men är hunden ny är det samma visa där hon känner inte din pappa eller känner sig helt trygg då morrar man o larmar att det är någon/t :)
7 tackar då ska barngrinden upp 
Tackar så mycket, då får jag göra det!
#10 När du avleder skällandet, vad gör du då istället? Är det typ gullegullhejhej eller blir det bus och lek? Eller något annat?
#11 När min kompis hade sin Eurasier här blev den konstig och skulle skälla på allt. Karlar, skumma ljud i hallen, katten etc.
Jag körde skvaller metoden! När hon skällde till så ropade jag "GODIS" och kastade till henne en godis. Då glömde hon bort skällandet och tystnade mycket snabbare + kände sig lite gladare och mindre spänd. Hon lärde sig senare att "skvallra" om när någon kom i hallen. Hon började göra ett behagligt dovt "boff" ljud och sen titta på mig för att hon kopplar ihop ljud i hallen med något positivt och inte längre något man ska vakta.
För oss var detta en superbra kompromiss eftersom hunden bara var hos mig i en vecka och kompisen vill gärna att hon ska fortsätta vakta lite. Hade hon kommit för att stanna hade jag engagerat mig mer och definitivt tränat bort det. :)
11 jag ger vad som helst behöver inte vara belöning utan Donna kom "bra" eller Donna här-ett ben/leksak mm inte just spelat upp henne mer utan bara gett henne något att sysselstätta sig med. Sen så är det vanligt att hundar larmar om man ligger ner i sängen/soffan att det är något som händer. De tar väl lite det jobbet men det gäller oxå att lära dom av från det. Hur man gör det vet jag itne eftersom ingen av mina tagit sig ann det jobbet
Men antar avleda även där, ute kör jag tack tack- jag tar över o ser vad det är.