Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 5403 ggr
[Kanelsocker]
0

Passiv rökning, är hunden skadad?

Hej

Det är så här att mina föräldrar har 2 hundar. Schi tzun har bott där sen han var 3 år gammal och jag flyttade hemifrån för ett år sedan cirka, var jag som tog hand om honom mest då, så jag känner ju honom och har bott med honom ett bra tag. Jag brukar åka ner och hämta honom ibland så han kan vara hos mig ett tag, vi bor nämligen i norra Sverige och mina föräldrar i södra.

Något jag märkt på senaste tiden sen i somras är att han nyser, hostar, verkar snorig osv väldigt ofta, alltså väldigt kroniskt verkar det vara. Spyr galla också. Han har tagit alla sina vaccinationer och allting.. Har sagt åt mina föräldrar att han borde gå till veterinären…. HUNDRA GÅNGER! Kan inte heller göra mkt mer känns det som efterseom jag bor så långt bort ! :(

Jag börjar måla upp ett skräckscenario känns det som… mina båda föräldrar röker inne!!! Något som jag HATAR!!! jag har bott där sen jag var liten och jag har ALDRIG ALDRIG ALDRIG ens TESTAT röka!! Och skulle aldrig få för mig det. Jag mådde INTE bra av att bo där. Gick inte att prata med dem heller om att det inte är bra att röka inomhus! Fyfan har blivit så förbannad på dem flera ggr! Så jag är riktigt glad jag flyttat därifrån men kom nu fasen på att tänka på hunden och hans besvär…. har googlat lite men hittat mest om att de kan utveckla cancer osv…  Men då bl.a. lymfkörtelcancer!! :( Alltså jag är orolig nu, tänk så är det här tidiga tecken på det?

Efter att ha läst om allt om passiv rökning och hur det skadar även djur  och inte bara människor så tycker jag fan det är djurplågeri :'(

Rumblebee
0

Tycker inte det finns någon ide med att försöka klura ut vad för slags sjukdom hunden kan ha, såvida det inte ska användas i någon form av skrämselsyfte så att föräldrarna tar hunden till en veterinär?

När jag var yngre och mina föräldrar bodde ihop, så rökte båda (inomhus). Och vare sig alla våra katter eller våran hund visade några sjukdoms symptom. Samma sak idag, ingen av de katterna vi har eller våran hund mår dåligt över att mamma röker inomhus.

Själv tycker inte jag att passiv rökning kan klassas som djurplågeri, såvida man inte håller fast djuret i fråga och blåser ut röken i deras ansikte, men däremot att inte ta ett djur till en veterinär när den visar tecken på besvär/sjukdom.

[Forest]
0

Visst är det inte bra med passivrökning, jag har med bott i ett hem där mamma satt i köksbordet o rökte med sitt kaffe Rynkar på näsan Hua så vidrigt. Men vi bode i hus o det stank inte rök konstigt nog, katterna o hunden var inte ofta i köket heller eftersom de inte hade någon "plats" i köket, sen var de mer ute än inne Flört Men Jasmine-katt nös ofta när mamma rökte o det fanns rök i luften. Det är väl som oss oxå att det kan skapa mer allergier o kanske denna hund fått pollenallergi?  

Jag hade någ kollat dette med vetrinären, och jag tycker att det är inte bra att vara rökare inhomhus tycker rökare kan vara bra lata, jag är själv en fd rökare men snusar nu mera vet inte mycket bättre men ingen mer än mig lider av mitt beroende iaf

[Kanelsocker]
0

Oj vad jag är dålig på att svara på inlägg märker jag.

#1 - Jag läste att för en katt kan cancerutveckling ske inom så tidigt som 12 månader pga passiv rökning! :O Jag ska se om jag hittar sidan igen så kan jag länka… Men hursomhelst, så tror jag att det är långt ifrån alla djur som drabbas av problem pga detta. Precis som människor. Vissa får ju betydliga men pga att ha levt ihop med föräldrar som rökt inne osv, jag har ju gjort det i 18 år men inte har jag fått några fysiska men, vilket jag är riktigt glad över. Sen läste jag också att hundar med LÅNG nos har lättare för att drabbas.

#2 Nej usch det är verkligen inte bra med passiv rökning :( När jag flyttade hemifrån så var det som en BEFRIELSE för mig! Luften i min egna lägenhet kändes fräsch och fri på något sätt.

Ja det låter ju troligt att han kan fått allergi :/ Hursomhelst så har jag pratat med min mamma nu och faktiskt förklarat läget. Hon har försökt prata bort det lite, men kommer snart upp med honom och då om det går så ska vi tillsammans ta honom till en veterinär här

[Driva]
0

Mina föräldrar rökte också inomhus och när jag bodde hemma så märket jag inte av cigarettrök. Jag förstod inte när folk sa att man kan känna direkt om någon har rökt. Jag gjorde det aldrig. Men så flyttade jag hemifrån och efter ett år började min näsa komma tillbaka igen. Och då började jag känna cigarettlukten om folk. Snacka om att mitt luktsinne förbättrades hur många gånger som helst efter jag flyttade hemifrån och inte bodde i ett inpyrt hem…

[Forest]
0

4 Det första jag märkte när jag sluta röka var att både lkten o smaken vart bättre nu tycker jag folk luktar gammal fimpvatten som röker :S Så väldigt glad att jag sluta röka för 10årsen, men som sagt snusar men det stör inte andra på så vis.