Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 3943 ggr
Adalissa
0

Upp i soffan?

Min lilla valp på 8 veckor vill gärna vara uppe i soffan med oss ibland. Detta har jag ingenting emot under förutsättning att hon inte gnäller, hoppar upp mot soffan eller skäller, när hon vill upp. Hon är ju ännu så liten att hon tar sig inte upp i soffan själv.

Så till mitt problem, eller kanske snarare en undran hur ni andra har löst det. Hur skall hon veta att hon får komma upp i soffan och hur kan hon visa att det är det hon vill?

Min tanke är att hon skall sätta sig nedanför mig och se på mig - varav jag antingen tar upp henne eller säger något (nej? Inte nu? annat?)

Undrar också hur jag skall få henne att sluta gnälla när hon vill upp, vad är bäst - säga åt henne eller ignorera?

Några andra tips?

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

Cocoscream
0

Det första enligt mig du behöver bestämma dig för är om det är ok att hon är i soffan när du inte är med, för får hon ibland kommer hon troligen vara där när hon inte har någon "att fråga" först.

Mina hundar får vara i soffan när dom vill, men dock inte hoppa upp hur som helst när det är folk hemma eller om vi är hemma hos någon annan. Då ställer dom sig och tittar på mig, antingen ignonerar jag dom eller säger till dom att gå o lägga sig om dom inte får komma. Eller säger kom upp om dom får.

Jag tränade det med dom när dom var för små för att hoppa upp i soffan själva, suttit i sen dess. (dock kan inte en valp komandot gå o lägg dig;)) :)

Med vänlig hälsning, Petra

Hundarna- www.paradisemittelspitz.n.nu

Hästarna- www.paradiserehab.weebly.com

LostMySelf
0

Jag brukar vänta tills min slytat gny, sen försöker jag få hans uppmärksamhet och låter honom komma upp i soffan/knät efter det.

ikapika
0

Våra hundar måste få ett "varsågod" innan de får komma upp i sängen. Och om de piper,gnäller eller tigger säger jag åt dem att gå på bädden, nu vet inte valpen vad det betyder så honom ignorerar jag tills han ger upp, han håller inte på så länge :P När de inte är fokuserade på att få komma upp i sängen så lockar jag på dem och ger dem ett varsågod :)

[Forest]
0

Enja visa själv med putta med nosen att hon ville upp så fort vi lämnade soffan så bar vi ner henne för slippa någon olycka. Donna fick vi visa genom klappa på soffan o säga hopp upp att det var okej, hon hade inte tidigare vart i soffan och var 5 mån gammal när vi fick henne. Därimot får de bara vara på filtar eftersom de gärna bäddar o har skinnsoffa. TS jag tror de lär sig väldigt snabbt att det är ok att vara i soffa/sängen. Jag kan annars varmt rek att lära dom sova på bädden när det gäller sängen detta pga mänskliga "aktiviteter" som kan ske i sängen Flört Alternativ är att gära som 3 lära in varsågod Glad

Hayley
0

när vi hämtade Gibson så var vi hos mamma i frankrike och sov på hennes skinnsoffa, där lärde han sig direkt att när soffan var bäddad till säng fick han vara där men när soffan var uppbäddad och sängkläderna var borta fick han inte vara där. Problemet kom när vi kom hem till sverige igen och det blev tvärtom (när våran soffa är nerbäddad till en säng får han inte vara där men annars får han vara där), fast det gick efter ett tag ;) dock får han inte ha leksaker eller godis i soffan, det var ganska enkelt, bara att kasta ner leksakerna på golvet när han hoppade upp med dem. =)