Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 13440 ggr
Jenna_Nord
1

Valp som juckar..

Hur förklarar man för någon som inte fattar något om hundträning, att det inte är bra när ens tik på 17v juckar på 2 äldre hundar (4år samt 1½) som bara ligger ner + som vid 6månaders ålder även juckat på flickvännens mamma?

Har försökt att förklara att han ska säga till sin hund, men han vill inte förstöra det beteendet om han vill ha valpar på henne någon gång…

Bara jag som tycker de är en dålig start för en valp att komma till sån ägare? :/

Mvh Jenna

[memyselfandii]
0

Vadå inte förstöra det om han ska skaffa valpar på henne? Det är väl ändå inte hon som ska "göra jobbet"? Sjukt tänkt.

Känner en tjej vars hund juckar på bara henne i familjen så dom kastrerade honom, nu är hon jätte fundersam på varför han fortsätter… Jag tycker det är ett riktigt dominant beteende och att man ska ta tag i det så det inte händer flera gånger.

Erika89
0

Oftast så tyder juckandet på stress, då föreslå att passivitetsträna valpen när den går upp i stress = juckar.

Maja2
1

Juckande handlar ofta om stress. Det är ofta en överslagshandling, och inte så ofta en dominanshandling. Avled är mitt tips.

Jenna_Nord
0

#1 Nä jag förstår inte hur han tänker! :S Han är inte direkt en hundmänniska, men hund ska han ha.. Låter som att de gäller den tjejen också :O

#2-3 Jo jag har misstänkt att de antingen är stress/dominans. Och eftersom hon inte är äldre så kan de väl knappast vara dominans.. Har sagt att han inte ska tillåta henne göra det, men han tycker ju bara det är bra :/ Vet inte hur jag ska förklara varför det inte är bra, och varför stress kan yttra sig i juckande. Han förstår överhuvudtaget inget om hundträning eller hur en hund fungerar..
Det som gjorde mig mest ledsen var att dom var på besök med valpen en hel kväll, och inte en enda gång fick den beröm.. Det var bara nej och förbud.. Tyckte så synd om valpen! :( När jag påpekade det så sa han bara, "Ja men så fort jag säger att hon är duktig så gör hon ju samma sak igen. Då berömmer jag ju henne för att hon gör det."

Gör ont i mitt hundhjärta :(

Mvh Jenna

Erika89
0

#4 Åj vad drygt sånt är :( Förstår att det är jobbigt för dig att få se.. :(

Maja2
0

Tyvärr så är det svårt att påverka människor som inte vill lära sig. Det gäller inte bara hundar, utan allt.

russin
1

En valp på 17 veckor visar inte dominans mot äldre hundar - det handlar om stress/övertrötthet.

Precis som övertrötta barn går upp i varv och blir hyperaktiva, så kan valpar visa det i form av att jucka på gosedjur mm.

Avled och lugna valpen istället genom att hålla den i famnen.

[Forest]
1

Enja jucka som liten valp det hade med stress o göra så jag fick lära in mer off knapp o inte leka så intensivt hon är rätt så lätt att få igång men numera flipper hon inte till bli stressad på så vis :) Hon hade en juckleksak som hon valde helst ut men dessa togs enkelt bort. Ser ingen domenas alls i juckande.