Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1073 ggr
Sussikaja
0

Luktar på apportbock under tävling

Hej!

Nu är jag uppe i klass 3 med min aussie. Men vi har stött på ett jobbigt problem som jag inte har en aning om hur vi kan få bort.

Han har börjat lukta på apportbocken(gäller nya som han aldrig tränat på förut) innan han plockar upp den. Detta har aldrig hänt förut på varken träning eller tävling. Han har alltid sprungit klippt den med tänderna fort som attan och sprungit tillbaka utan minsta eftertanke.

Men under våra senaste tävlingar har han fått för sig att springa ut, lukta på den, stirra på mig, jag ger dubbelkommando och först då plocka upp den och springa tillbaka. Han älskar vanligtvis detta moment och har aldrig brytt sig om det är våran eller andras apportbockar. Jag har provat att använda träningskompisars och de som ligger framme på klubbarnas apportbockar, men det är samma sak. Han måste sniffa på dem en gång innan han "släpper det" och kör på som vanligt igen. Jag skulle vilja att han plockar direkt utan sin lilla sniff.

OTROLIGT tacksam för svar och tips…

/Väldigt förvivlad matte

Maja2
0

Fråga även inne på tävlingshundar i fokus, om du inte gjort det :)

marinelady
0

Jag skulle börja göra skillnad på beröm och belöning beroende på hastigheten när han plockar upp apportbocken.. alltså hämtar han den direkt så belönar du som vanligt..

Stannar han och luktar väljer du att antingen tona ner berömmet och skicka iväg han igen på apporten eller att helt enkelt inte alls berömma, för det är ju inte att han ska lukta på den som du vill. Skickar du iväg han direkt på samma apport hur reagerar han då?

Jag har en terrier som kan ha lite dålig arbetsmotivation när det kommer till just apportbockar, men hon förstår absolut skillnaden mellan när hon susar och hämtar den direkt och när hon lullar iväg eller leker med den.. eller hon förstår skillnaden i berömmet som hon får från mig. För ofta om det inte är en riktigt så snabb hämtning på apporten som jag vill så skickar jag henne direkt igen. Då brukar det gå precis så snabbt som hon skulle ha gjort första gången, för belöningen är ju faktiskt värd att arbeta för :)

Alternativt jobba upp motivationen och energin till att hämta apporten så att han är helt inne i tanken att den ska med tillbaka när han hämtar den så att han inte hinner lukta på den.