Hundar iFokus

Hundar

Etikettbilder-och-filmer
Läst 2142 ggr
Wand
5

Min Renn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ett drygt år sedan fick min hund flytta härifrån pga att hon inte kunde bo ihop med barn. 
Igår blev jag hundägare igen, och min nya valp är fantastisk!

Hon heter Renn (hette Linnéa tills igår…) och är en schäfer/golden/amstaff på 4 månader.
Hon är ju såklart valpig och busig, men hon är också hemskt lugn för att vara så liten.
Tågresan hem ifrån Upplands Väsby tog över 5 timmar, och hon låg stilla på golvet och tuggade på sitt ben under hela resan. Hon skäller inte på andra hundar och är hemskt trevlig att hälsa på då hon inte hoppar!

Inte helt rumsren än, men det kommer hon nog att lära sig snart. 

Igår när jag tog henne i kopplet och gick med henne så kände jag direkt hur underbar hon var. 
Och 20 minuter efter bad jag min vän att hålla i kopplet medan jag gick för att se om tåget kommit än, och då följde Renn efter mig och gnällde. Kände mig så älskad. Kyss

Här hemma bestämde hon direkt att mitt sovrum är hennes sovrum, och det är skönt!

När vi skulle gå och lägga oss så var hon på rejält bushumör, men då jag släckt lampan och lagt mig i sängen så lade hon sig direkt på mina fötter och sov lugnt hela natten.

Nu är det full rulle igen, och hon är sur över att datorn får mer uppmärksamhet än hon…

Ville bara skriva ut lite lycka jag känner, det är ju trotsallt en hundsajt. Tyst

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Wand
0

Kyss

Wand
2

Tänkte bara dela med mig av en liten "rolig" bild… på första bilden är min förra hund, Mia, som är pitbull/whippet. Och på andra bilden är Renn. Liiite lika är de väl…? Cool

Jenna_Nord
0

Vilken charmtroll!Kyss

Vad roligt att hon redan är så duktig på att hälsa och ha tålamod! Något jag fortfarande kämpar med på min hund! ;)

Mvh Jenna

Wand
0

#3 Visst är hon väl det! Kyss

Ja, det är hemskt kul att hon är såpass duktig när hon är så liten! Min förra hund var omöjlig att få att sluta hoppa, omöjligt att få henne att hälsa på någon utan att hoppahoppahoppahoppa på personen och försöka slicka och nafsa dem i ansiktet… 
Men Renn håller sig på backen hon!

Fast ja, hon försöker komma upp på köksbordet istället, och är en hejdlös tiggare… Cool

Wand
0

Sötaste ansiktet i hela världen? Tror nästan det. Skrattande

Wand
0

Slöfock…

Wand
0

Kliar lite i valptänderna tror jag… Cool

Wand
0

Trött!

Anibaz
0

Hon är jättesöt Glad

Erika89
0

Underbart söt :)

Rafflan
0

Fin hon är :)

Av nyfickenhet, vad tänker du använda henne till? :)

Wand
0

#11 Använda till? Måste man ha ett djur av ett syfte för användning?

Jenniferri
0

Gud vilken underbar valp!

// Hannah

Wand
0

#13 Fantastiskt! Kyss

Wand
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min älskling "in action". 

Släppte henne i skogen idag, visste inte om jag vågade eller ej då jag bara haft henne i ett dygn och jag inte fått något svar från säljaren än om hon släppt henne förr.
Men jag tog med mig markies (hundkex) och provade, och det gick galant! Skrattande Hon lystrar redan till sitt namn, och hon kom ju i alla fall nästan varje gång jag ropade… 
Sedan höll hon sig hela tiden inom synhåll, så det var skönt.

Vi tog en promenad på ca 2 timmar, så nu är hon helt utslagen även 2-3 timmar efter att vi kommit hem!

Wand
0

Här kommer hon flygandes!

För övrigt så ger jag inte ut godis hit och dit bara för att hon är gullig, hon fick 4 kex idag bara för att jag skulle kunna locka henne till mig så hon vet att det lönar sig att komma tillbaka till mig när jag ropar… och varje gång hon skulle få godis så fick jag henne att sitta och vänta på att få äta godisen tills jag säger 'varsågod'.

Trots att jag bara tränat sedan igårkväll så har hon bättrat på sig massor! Hon kan vänta i några sekunder utan att försöka få tag på den, jag varsågodar rätt tidigt då hon inte är redo för att vänta med en godis 6 cm framför ansiktet någon längre stund ännu…

Wand
0

Här kan ni också se ordentligt hur hon ser ut. Man ser i öron och kropp att hon har schäfer i sig, det syns väldigt väl tycker jag t.o.m. Amstaff syns framförallt i päls och huvud. 

Det syns inte ett dugg att hon har golden, så det ska bli spännande att se om det smyger sig fram när hon blir äldre!

Hon har provisoriska matskålar, insåg till min förfäran att jag lämnat ut mina gamla hundskålar (ett ställ med två metallskålar, jättebraaa) som sandbad till chinchillorna som jag sålt, hrmf.

Wand
0

För övrigt så verkar Renn ha fäst sig vid mig något oerhört. Hon vägrar lämna min sida, så fort jag rör mig i rummet så kollar hon vart jag tar vägen, och går jag ut ur rummet så följer hon efter så tätt inpå fötterna att jag nästan snubblar. Går jag in till toaletten så sitter hon utanför och väntar haha. 

I och med det så känns det ju lite hemskt att jag inte kommer kunna vara med henne på flera timmar på måndag när jag skolar. Rynkar på näsan Får väl hoppas att pappa duger som sällskap… Cool

Rafflan
3

#12 en sån blandras bör nog jobba endel som vuxen för att vara nöjd ;) Vill även tipsa om att du inte bör gå 2 timmar promenader med en sån liten valp…

Loveradio
0

Man ska inte gå långpromenader med valpar. Fin hon är :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Wand
1

#19 Jag förstod bara inte vad du menade med syfte. Jag har inte köpt henne i syfte att träna henne till någon champion, mitt syfte är att ha en familjemedlem som jag älskar och som älskar mig. Det är väl självklart att jag kommer träna med henne, men det är inget som jag bestämt redan nu att "hon ska bli en vältränad agilityhund" eller "ska träna henne till en riktigt suverän jakthund". 
Jag kommer göra saker med henne som hon tycker är roligt, och det kan jag omöjligt veta när jag haft henne i ett dygn. Jag har ingen aning om ifall hon skulle älska agility eller inte, eller spår, eller vad det nu kan tänkas vara. Så jag har inget syfte med henne, för jag har ingen aning om vad hon vill, och just nu ska hon bara få vara valp.

Anledningen till att hon fick gå långpromenad idag var för att hon spenderade hela gårdagen på ett tåg, och jag ville låta henne nosa in sig i omgivningen.

Rafflan
0

#21 jo för får hon både mycket från alla raserna blir hon ju en arbets narkoman ;)

Ingen av dem där raserna är ju igentligen familj/sällskaps hundar, utan arbets hundar. Så jag känner ju lite att man kanske bör ha ett intresse av att träna lydnad, bruks, personspår eller nåt med hunden.

Hon behöver inte mycket motion varje dag när han är valp, utan får hon inge speciellt aktivering på 2 dagar kan hon få normal aktivering dag 3, hon behöver inge extre för att kompensera :)

NathalieT
0

Jättefin Kyss

Wand
0

Satte mig nyss i sängen då Renn låg där och jag ville goa' lite med henne. 
Då lade hon sig på rygg med huvudet i mitt knä och ville att jag skulle klia henne på magen, och hon njuter sååå mycket när jag gör det!

Men hon gör en grej lite då och då som är extremt gullig, men jag antar att hon menar något med det, och skulle vilja veta om någon kanske har någon aning?

Hon liksom drar med tassarna över nosen/lägger tassarna över nosen, ungefär som att hon skäms eller vill gömma sig.
Ibland ligger hon på mage när hon gör det, och ibland på rygg.
Just nu gjorde hon det fleraflera gånger på rad samtidigt som hon lät lite (som en busvalp, inte som något oroväckande) och då och då gäspade hon. 

Någon aning?

Erika89
0

Jag tror det bara är mys :)

NathalieT
0

Mn bushund brukar ockå göra så när han får sina busryck, han ligger på rygg och morrar medans han drar tassarna över nosen, haha Skrattande

Wand
0

Haha! Ah, då är det nog inget jag bör tolka något vidare då… det är i alla fall hemskt gulligt. Tyst

Nyss när jag sprang ner på macken lite snabbt (vår lägenhet ligger i samma byggnad som macken, så det är hemskt nära) så började hon krafsa på dörren när jag gick berättade Malva, och när jag kom tillbaka så flög hon på mig och överröste mig med pussar. Känner mig så älskad! Kyss

[memyselfandii]
0

En sak jag såg på en video var hennes öra, att det var ett hack, eller så såg det bara ut som det. Vet du vad som orsakat det?

Riktigt fin hund och jäklar vad lika din förra hund och din nuvarande hundar är! :D

Wand
0

#28 Jag har ingen aning, jag upptäckte det inte förrän efter att jag sagt adjö till säljaren. Väntar nu på svar via mailen. Jag misstänker dock att hon blivit biten, för det är ett sår i jacket och hon har även ett litet märke vid nosen.. 
Hon kan ju ha fastnad någonstans också, oavsett vad det är så bör det ha skett nyligen.

Tackar och bockar, och ja, det är de! Skillnaden är väl främst kroppen. Mia har en ren och skär whippetkropp (lite grövre än en ren dock såklart) så det är ju det.

[memyselfandii]
0

#29 Jaha okej, svårt att bara gissa sådär men hoppas du får svar på mailet!

Rafflan
0

#27 tänk på att göra rätt nu från början så hon inte får problem att lämnas ensam :)

Wand
0

#31 Jag är mycket väl medveten om det.

Wand
0

En sak jag märkt med Renn är att hon inte apporterar. Jag har provat med leksaker, pinnar, bollar och t.o.m godis, men hon rör sig inte ur fläcken! Aldrig någonsin stött på en hund som inte apporterar. Förvånad
Hon ställer sig där och viftar på svansen och ser ut att vilja ta grejen man har i handen, men när man slänger den så glor hon på en som om hon tänker typ "är du dum eller?" haha.

[Forest]
0

33 Grattis säger jag till jätte söt valp :) Missat denna tråd.

Väldig lika Renn o din fd hund coolt :) Ang apporterar så var Donna med bara ståg o tittade som din med vifsande svans jag fick helt enkelt leka mer o kampa o sånt. Det tog henne 1 mån sen fatta hon att man kan ju springa o hämnta saker som ligger ute (boll,lekvante,pinnar mm mm) sen sparka jag dom lite kanske 20cm o därefter fick hon väl mer jaktinstinkt. Nu kan jag kasta långt o hon kutar efter o hämntar dom, hon är inte snål utan fattar att det är roligt att lägga den vid mig o sen jag kastar igen. Enja får man säga tack tack åt än i dag håller hårt i sina saker men älskar oxå att bli jagad o vinna på så vis grejen Flört

Noa-Nisse
0

Hon är ju bara så söt!! Jag är verkligen svag för tigrerade hundar och nu är jag valpsugen :( haha!

Lycka till med henne, hon verkar vara underbar!

Medarbetare på Hundar.ifokus

Noa-Nisse
0

(ville bara säga också) Jag tror inte att Renn bryr sig om hon inte har nya fina matskålar. Jag hade ingen matskål till min hund i början utan hon åt ur en ugnsform tills jag hade köpt skål :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Wand
0

#34 Haha, skönt att höra att fler hundar inte alltid fattat meningen med apportering! 
För mig gör det verkligen ingenting att hon inte vill apportera, jag tycker bara att det är konstigt, för om jag inte missminner mig så är golden retrievers apporthundar, haha. Förvånad Får väl se om hon får smak för det senare! 

#35 Ja, brindle är såååå fint! Med tanke på mitt val av hundar hittills så kanske man förstår att jag gillar det visserligen… Cool

Näe, sålänge hon får maten serverad så spelar det nog ingen större roll för henne vad den serveras i ehehe, men det känns så "tacky" ändå, liksom, haha.