Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 9407 ggr
wolfskye
4

röda prickar

Hej! Idag när jag badade min Bichon Havanias tik så märkte jag när jag spolade vatten på henne att hon hade några röda prockar 5-8 st utspritt över framför allt överlinjen. Såg även att en var lite mer brun än röd.

Hon har under denna vecka som gått kliat sig mkt och ibland bitit i huden.

Nån som vet vad detta kan vara? Allergisk mot något eller är det bara ohyra? Kan det vara något smittsamnt så man bör undvika andra hundar?

Snälla hjälpt nån detta är min första hund och har bara haft ett problem med henne annars ingenting.

Nån som vet?

Cindy
0

Kan du försöka ta ett foto på prickarna?

Vänliga hälsningar
Cindy

wolfskye
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tog på den som är mest röd och en på de så de andra ser ut var inte det enklaste. prickarna såg rödare ut när hon badades Ne grej som jag har märkt nu när jag känner mer på dem är att de inte är helt platta utan som små bular.

wolfskye
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

de är som sagt inte stora men min oro är stor att det ska vara canser eller något allvarligt. hon är bara 3 år

myra82
0

Hur gammal är din hund? De kan få typ som små "finnar" när de är unghundar - inget farligt. Men det kan också vara något hon reagerar på tex i maten.

Cindy
0

Nu är det lite svårt att avgöra av en bild, men det ser inte ut som loppor eller löss, och inte heller som allergiutslag. Jag skulle gissa på helt vanliga och ofarliga blemmor, typ som finnar.

Cancer är det i alla fall inte.

Om de inte försvinner på någon vecka, eller om det blir fler eller växter, så prata med en veterinär.

Vänliga hälsningar
Cindy

wolfskye
0

jag skrev att hon var tre. Så ni menar att de bara kommer försvinna? Jag har annars inte märkt något på hennes allmäntillståd pigg och glad äter bra sover gott. Ja hon är som vanlig förutom kliandet. Varför kliar hon sig då?

tack för era svar!

Cindy
0

Är hon röd i huden i ljumskarna? Slickar hon sig mycket på tassarna? Är hon dålig i magen eller bajsar väldigt mycket? Det är klassiska tecken på allergi.

Hon kliar sig antagligen för att finnarna kliar, men det är inget farligt. Skulle hon klia sig så mycket att det blir irriterat kring dom så kan man stryka på en klådstillande salva, eller bada henne i klådstillande schampo.

Vänliga hälsningar
Cindy

wolfskye
0

hon är inte röd i ljumskarna fin hud som det ska vara lite ljusrosa fast det är hon ju över hela kroppen. Hon slickar sig mest på tassarna när hon har varit ute och är blöt eller badat men, ibland kan hon även slicka (inte ofta mot kliandet) Och nej det är inget fel på avföringen hon är inte hård eller lös.

Hon har varit lös i magen en gång och de var efter nån vaccination kommer ej ihåg nu då det var länge sedan.

Vad skönt att de bara verkar vara finnar men jag ska nog hålla dagligen koll så det inte blir fler.

Tack ännu en gång för era svar.