Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 8225 ggr
Alice_dvärgsnauzer
0

tips till att ha hund lös!

Hej jag har problem med att få min hund att gå lös jag undrar om någon har ett bra tips hur man kan träna domGlad

Becca-
0

Vad har du för problem? Lyssnar h*n inte vid inkallning, sticker h*n efter vilt, springer h*n fram till andra hundar/personer?

Rafflan
1

Flexi koppel, godis och träning :)

Släppa honom/henne inte förens du har 110% inkallning. Finns inge värre än bortsprugna hundar som skadat sig bara för ägaren envisas att ha dem lösa på icke inhägnat områda :/

vallhund
1

Långlina på tills hunden lyder till 110 %, du kan köpa en spårlina på 15 m i djuraffären.

Träna lös kan du göra i inhägnade områden.

Som tifigare skribenter påpekat, du kan bara få standardsvar om du inte specificerar problemet.

När/var/hur är det problem.

Ras/blandras, vilka?

Ålder7kön, vad/hur har ni tränat

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Maja2
6

När man har bekymret att hunden sticker när den är lös, skulle jag rekommendera att jobba mycket med kontakt. Lär hunden att det lönar sig att hålla kontakt med dig. Belöna när hunden tar kontakt, i alla situationer, både inomhus och ute.

Se till att det är DU som startar lekar och aktiviering, och DU avslutar, så att hunden lär sig att det är DU som håller taktpinnen.

Lek med hunden, men avbryt innan hunden blir less och går därifrån.

Umgås mycket, upptäck saker ihop, gå i skogen, låt hunden utforska världen, men DU styr vad som ska upptäckas och När. Lär hunden att DU är en resurs.

Ta med dig hundens mat när ni går ut. Ta tex morgonrundan. Ta med dig morgonransonen. När hunden tar kontakt- ge den lite mat. Sprid ut lite mat här och var och låt hunden leta.

Jobba MYCKET med kontakt innan du börjar träna inkallning.

LLLINN
2

När jag "löstränar" min hund, vilket jag gör dagligen, har jag honom i koppel! Jag berömmer när han tar kontakt, kallar in (fast han går 2 meter bort) och tränar på stopp! Efter en stund, när han är fokuserad, släpper jag kopplet i marken och går, som om han vore lös. Detta har fungerat jättebra! Mycket kontaktövningar alltså Glad

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Alice_dvärgsnauzer
0

svar till #1 jag har problem för ibland sticker han upp i skogen eller in till hästarna i hästhagen utanför vårt hus

Alice_dvärgsnauzer
0

svar till #3 problemet är när vi går på fälten där jag bor och när man är på tomten kan han få för sig att springa upp i skogen eller in i hästarnas hage!

Alice_dvärgsnauzer
0

svar återigen till #3 han är snart ett år och är en renrasig vit dvärgsnauzer.Vi har tränat stanna och inkalning fast det funkar inte ändå

Alice_dvärgsnauzer
0

tack för alla tips file://localhost/Users//Pictures/iPhoto%20Library/Originals/2011/20%20maj%202011/IMG_0073.JPG

thilda-
2

Tips med att han sticker in till hästarna.. Sätt en tråd ganska långt ner  runt hela hagen och ha ström på! det räcker med att dom får sig en kyss en gång sen behövs ingen ström för då lär dom sig att ajabajja inte gå in i hagen :) det hjälpte för mig då min hund gärna vill följa med in och se vad jag gjorde men med tanke på att min ponny är en liten en störing och inte vill ha några andra djur i sitt " lya " så är spark risken stor :)

LinaK
7

#10 Eller så får man en hund som blir livrädd för allt vad hästar/kor och stora djur heter. Våran border collie försökte en gång smita in till kossor och fick ström i sig, detta förstörde hela våran framtidsplan med honom då vi skulle valla med honom. Han var jätte rädd för allt som fanns innanför stängsel.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

LLLINN
7

#10 Usch och fy säger jag! Visst kanske "metoden" fungerar på vissa hundar, men det är ändå hemskt enligt mig! Jag förespråkar att man tränar genom att lära hunden vad den ska göra genom positiv förstärkning, inte genom att bestraffa den när den gör fel (i detta fall genom att hunden får en stark elektrisk stöt när den vill gå in i hagen). Visst får man korrigera sin hund, men jag är emot alla fysiska bestraffningar..

Bättre att bygga upp en bra relation till sin hund som gör att den vill komma på inkallning, eller helt enkelt hålla sig nära matte.

8/5-13 & 1/6-13

Maja2
4

"10 Det lät faktiskt inget bra alls. Hunden vill vara nära dig, följa dig… men får en elektrisk stöt. Hade varit bättre att inte ha med sig hunden överhuvudtaget tycker jag.

thilda-
0

Ta det inte så illa :) vi har inte så stark ström :P det blir en mycket liten kyss och min blev då varken rädd för hästar eller avstånds tagande.. inga psykiska men på honom
Och han är till och med mig när jag är ute och kör ponnyn och följer med i full fart så han tog då inte illa upp :) samma sak när hästarna är i sina boxar i stallet så kan han stå på bakbenen och slicka på deras mular.. Enda han inte gör är att gå in i hagen och vilket jag tycker är bra. Han sitter utanför och väntar på mig det ser jag 100000ggr bättre på än att han följer med ända in och riskerar att få sig en hejdundrans spark istället…

Maja2
0

#14 Men om det krävs så liten stöt… varför då inte hellre använda din röst? Istället för el?

thilda-
0

#15 för att det var inte meningen att han skulle få sig en stöt just då det hände mig.. Och jag har en liten B ponny och nedersta tråden gick så pass långt ner (ponnysafe hage) så han fick sin en liten kyss på väg in… tur i oturen ändå :) Gjort är gjort och jag kommer att förbli ha ström på hagen även vid nästa hund för den ska oxå vara hästsäker,.

Maja2
2

Det är olagligt med el till hundar i sverige, både olagligt och fullständigt omoraliskt enligt mig.

[Forest]
0

Jag anser det bästa är att träna sin hund som #4 Maja2 säger.

Jag har vart med om hundar som fått stötar då det har vart ganska kraftiga elstängselaggregat med, en hund tjöt långt efter o trassla in sig med sina ben i elstängslet kuta allt vad jag orkade för stänga av det. Den hunden höll sig borta o var livrädd för hästar sen, hon som annars inte gjorde ett smack med hästarna utan var kompis med ena fölet. Men visst ska man ha sina hästar instängde men hunden ska veta när matte är där o ger klartecken att hänga med ut i hagen. Det kan som sagt var gå mycket illa med elstängsel o hund. Dessutom anser jag att hundar som inte ägs av samma person som äger hästarna ska se till att sin hund inte går till hästarna det kan oxå sluta väldigt illa, har sett en hund vart ihjältrampad. Rynkar på näsan En spark är lätt sett det oxå ett par reben gick på en hund, jag är sån som inte har hund o häst ihop pga olyckorna händer så lätt. Sorry lite ot men ha hunden kopplad om den inte lyssnar på dig.

jippiiii
0

Min ena hund fick en stöt av ett häststängsel och var livrädd för hästar i över ett år framåt, alltså tog det ett år innan jag fick henne att vara ok med hästar. Och det tog mycket längre tid innan jag fick henne at gå i närheten av ett staket eller den platsen där hon fick stöten!

El är något som enligt mig (och svensk lag som tidigare nämts) inte har något att göra i närheten av djurträning.

#TS

Du har fått bra tips av de andra, Lycka till!

thilda-
1

Så klart att jag vet att el är olagligt.. Inte tror ni på fullaste allvar att jag stort sett tryckte han i mot stänglset?? jösses…

Går hunden i mot tråden så får dom så klart skylla sig själv dom lär sig av misstagen.. Jag, även stallägaren + flera har ström på hagen och allihop har hund och vissa driver även kennel. ingen av oss har mjäkat med hundarna när dom har fått sig en kyss dom lär sig att inte gå in eftersom det är ström på! och ingen har heller tagit skada eller blivit psykist instabil eftersom vi har då inte brytt oss om hunden har fått sig en stöt varför göra höna av en fjäder och fjäska med hunden?

Jag och många andra kommer iallafall ha ström på hagen :)

thilda-
0

Skit samma men nu har iaf ts fått många bra tips :)

jippiiii
0

Jag förstår självklart att du inte tryckte hunden mot staketet!

Men vadå skylla sig själva!? Hade du talat om för hunden att det var el i staketet och att det gör förb*nnat ont om du rör det?

När min hund fick en stöt så försökte jag avleda henne med lek mm. Men hon var HELT blockad, fick ingen kontakt, hon ville inte ha godis mm. Jag daltade inte med henne utan försökte göra det lite mer "positivt" än det var.

Det finns hundar som har fått en stöt och sprungit bort efteråt, varit helt blockade och bara sprungit.

Jag tycker att det är alla djurägares ansvar att se till att sitt djur inte gör sig illa på något sätt = stäng av strömmen eller håll hunden borta från staketen. Om man har problem med att hunden går in i hagarna är el i staketet inte lösningen utan då måste man träna mer lydnad. Sitt/ligg kvar till exempel!

thilda-
1

konstigt att jag inte har varit med om det då i alla mina år som häst och hundägare då :) har väl haft tur och har bra psyke på mina då

Frida B
0

#20 man gör inte höna av fjäder, för i så fall har väl du haft tur. en hund som nästan är min (lång historia) gick in i ett elstängsel på en djurpark där man fick ha hundar (han var valp och såklart kopplad med kort koppel). han ville nosa på grisar och det var barn som gick där och ingen skylt om elstängsel, men han gick in i det och föll ihop på marken skakandes som i kramper och tuggade fragda. det tog lååång tid innan han var bra med stängsel igen. det var "svag" ström som inte skadade grisarna, men som skadade hunden.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Chilli10
0

Vår första rottis gick emot elstängsel någon/några gånger när jag och min syster va ute med honom när vi var små. Efter det ville han inte följa med oss mer :(

Den andra fick en stöt en gång, men han undvek bara just det stället.

Känns bättre att lära hunden att den inte får vara vid staketet, eller träna lydnad och kommendera hunden att stanna en bit innan hagen.

LLLINN
4

#20 Nej, det tror vi självklart inte! Men vi vet att du rekommenderade metode med elstängsel till TS, alltså tycker du uppenbarligen att det är något bra. Och vadå skylla sig själv :O? Hur skulle hunden kunna veta att det var ström i staketet?

8/5-13 & 1/6-13

vallhund
0

Synliga elstaket är inte olagligt att förvara hundar bakom i Sverige, däremot osynliga, typ nergrävda elslingor där hunden har en mottagare i halsbandet.

Vissa hundar, speciellt valpar o unghundar kan skadas för livet om de går på elstängsel, andra kunde inte bry sig öht så länge de får komma in i hagen o valla.

Jenna_Nord
0

På stallet i skolan råkade "stallhunden" gå emot elstängslet och tjöt så de hördes i halva skåne. 10 min senare var han ändå tillbaka inne i hagen…
Så hade ju dock inte föreslagit de som en metod när de är stor chans att ge hunden men för livet eller att det inte funkar. Onödigt lidande för hunden alltså..

Mvh Jenna

Maja2
0

#27 Tänkte mer el som lydnadsmetod. Du får ha synligt elstängsel att hålla hunden inom, förutsatt att ytan är tillräckligt stor, men i det här fallet kändes det inte som att det var vad det handlar om.

Stephanie
1

Vilka stallhundar har inte fått sig en stöt från elstängslet? Skrikandes

#24 Tippar på att elstängsel till grisar har bra mycket starkare ström än vad man har till hästar etc. En vanlig stöt från ett sånt stängsel är bara obehaglig och gör ont, mer än så är det inte.

Säger jag åt våra hundar att stanna utanför hagen och de ändå försöker krypa under staketet och får sig en stöt, ja då får de skylla sig själva när de inte lyssnade på mig. Vet bara att ena hunden fått sig nån eller ett par stötar och hon är så hemskt ämlig av sig så hon håller sig på behörigt avstånd från trådarna.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Stephanie
0

Glömde svara på TS fråga insåg jag nu - när vi tränat våra hundar på att vara lösa har vi alltid gömt oss när man märker att de tappar fokus och inte tittat bakåt på ett tag. Då blir det hemskt jobbigt när matte helt plötsligt är borta Tungan ute Nu har dom stenkoll på oss när vi är ute, kommer man till en korsning (inte bilväg förstås, då får dom inte gå så långt bort själva) stannar dom och tittar på en för att se vilken väg vi ska ta.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

thilda-
0

#30 äntligen en person här som du som tycker som jag!

[MatildaTure]
2

Min lilla jrt trasslade in sig i tråden en gång för att något pucko hade slängt ner den på marken vid intag. Ture skulle äta lite smaskigt bajs och lyckades vira tråden runt ena bakbenet. På vår anläggning finns det en huvudströmbrytare innanför lås och nyckeln finns inne i stallet så jag fick trassla ut honom med händerna. Som tur är är strömmen väääldigt svag och tickar med jämna mellanrum så Ture brydde sig inte så mycket. När han var loss sprang han vidare och åt lite hästbajs.

thilda-
0

#33 sånt är hemskt! tur att det gick bra :)

SamanthaJones
0

Prins har sprungit in i el stängsel två gånger på mindre än fem mminuter, ett rejält pådraget fårstängsel som var uppdraget rejält i styrka för att försöka hålla vargen borta. (Prinsen skulle jaga fåren)
Han skrek som en galning men fattade aldrig varför han fick så in i bomben ont, trodde vi iaf.

Han lyssnar på mig till 99 % och även om man drar på något men just denna gången så var det fördömt o få in honom så när han var på väg andra gången mot fåren så skrek jag "Nej" hårt som bara den men han sket i mig o flög igenom stängslet och in i hagen. O då förstod jag varför han blec så besatt av att komma in! Det låg två döda får och färska vargspår i hagen som vi inte sett…

Efter denna gång så går han aldrig i närheten av staket utan vet precis att det gör jätte ont!

(en liten parentes sådär)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Maja2
0

Ok. var kanske överdrivet känslig i frågan….   :)   Mest av att hunden vill vara där man är, och man tycker att den får skylla sig själv när den får en stöt ….  men som sagt. Rent sakmässigt kanske jag var överdrivet känslig.

thilda-
0

Bra maja! :)

Cocoscream
1

En hund som inte "rusar" in i staketet kan oftast känna elen genom nosen redan på 20cm avstånd eftersom funkten i nosen gör att tickandet känns. Haft 5 hundar, alla någon gång under deras liv råkat komma emot stängslet och INGEN har blivit livrädd för staket eller hästar. Dock har 4 av de 5 förstått varför man kanske skulle lyssnat på matte när hon sa att man ska stanna på andra sidan. Ser hellre att dom fick lite ström i nosen än att det går som för en av mina som fick en spark på käken(knappt tuch av hästen som bara skulle varna) och fick operera bort 2 hörntänder och sy 5 stygn på kinden..

Sen förespråkar jag inte att man ska sträva efter att hunden ska gå in i staket eller att använda el i uppfostringssyfte, men anser lite som thilda- att hunden får skylla sig lite granna själv (beroende på hur situationen sett ut när den gick in i staketet).

Med vänlig hälsning, Petra

Hundarna- www.paradisemittelspitz.n.nu

Hästarna- www.paradiserehab.weebly.com

Maja2
2

#37 Man måste ju kunna erkänna när man är lite ute och cyklar, och eftersom jag vill att andra åxå ska göra det, ska jag även göra det själv :)

vallhund
0

# 31

Det funkar inte på alla hundar, speciellt inte självständiga hundar som tycker att världen är spännande.