olika raser
Hur tänker ni när det gäller hundar i de olika raserna? Tar ni för givet att alla små hundar kräver mindre motion/stimulering än större hundar? Jag tycker att det bör anpassas till individerna. Men tydligen tar folk för givet att hundar som är i grupp 9 bara behöver ligga i soffan eller värma sängen å inte behöver gå på promenader, medans en border collie SKA arbeta minst 5 timmar om dagen. Eller en schäfer, eller nån annan sån ras.
MVH
Sofie
ser på individ..
#1 samma som här då :)
MVH
Sofie
Både på ras och individuellt. Olika hundar/individeer är såklart olika, och kräve således olika mycket motion och stimulans.
Om man ska utgå från hur mkt motion man kan ge tex när man köper hund, är det ju främst hur rasen är över lag som man får tänka på och ofta stämmer det ju ganska bra, men självklart varierar det!
Jag tror absolut att tex en fransk bulldogg kan kräva mer än tex en amstaff.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Nej, jag tänker inte att alla små raser behöver lite motion, däremot tror jag att de flesta hundar/raser skulle älska att få MER motion än vad de generellt sett får.
Med BC och brukshundar är det väl rätt lugnt. Oftast köps de nog ändå av folk som vill vara riktigt aktiva med hund. Likadant är det väl att de flesta jakthundar köps av folk som gillar att vara ute i skogen och jaga.
Tittar man däremot på utställningsvarianterna av alla "arbetsraser" som inte har lika mycket arbetsmotor, hundarna i grupp 9 samt 10 så tror jag att de allra flesta oftast vill ha mer motion än vad de erbjuds. Man får ofta höra att vinthundar är glada bara de får springa lösa några gånger i veckan, att småhundar bara behöver några korta promenader och utställningshundarna blir glada för en promenad i kvarteret och lite hjärngympa. Jag tror att alla de hundarna vill ha bra långpromenader i varierande terräng varje dag samt lämplig annan aktivitet i alla fall någon gång i veckan för att verkligen vara lyckliga.
Visst, många hundar nöjer sig med mindre, men målet med hundägandet bör väl inte vara att hunden bara ska vara hyfsat nöjd utan att den faktiskt ska vara riktigt lycklig?
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Hehe - mina småhundar kräver 20 gånger mer aktivering än mina tidigare klart större hundar, men så har dom även helt olika användningsområden.
Mina större shar-pei är jakt-och vakthundar (mer betoning på vakt) och mina småttingar är vallhundar med stort aktiveringsbehov.
Fast mina småttingar tillhör grupp 1 och inte grupp 9…
#5 Omvänd ordning? :)
MVH
Sofie
Njae, men stora hundar kräver inte över lag mer aktivering fysiskt än små. Framför inte molosser som shar-pei tillhör
Vallhundar däremot kräver rätt mycket - även de som är riktigt små
#7 det är det som jag reagerade på igår, att så många verkar tro att små hundar = ingen motion å ingen träning, stora hu ndar = Massor av träning och massor av motion så ingenting annat hinns med.
MVH
Sofie
Nej!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar