Löpband?
Tänkte höra lite vad ni har för åsikter om att använda löpband till hunden som komplettering till den dagliga motionen :)
Jättebra komplement!
Men tycker inte att man ska köpa ett löpband bara för att "slippa" gå UT och motionera hunden.
Har själv funderat på det men inte kommit till skott än bara
jag skulle gärna kunna tänka mig att ha löpband som komplettering.. och även " Vatten band " men det kostar skjortan ;)
Har tänkt att köpa ett, men vet inte om det är bra :)
Orkar/ man inte gå ut så ska man inte ha hund. Man har ben av en anledning. tycker det är en jäkligt skum uppfinnig.
Kan förstå om man har det i regabiliterande syfte, efter en skada eller liknande, men att ha ett löpband som komplement förstår jag inte riktigt. Man kan promenera, jogga och klättra ute i naturen, i alla gångarter, så varför ett komplement skulle behövas förstår jag inte.
Okej om man är sjuk och blir sängliggande i flera veckor, men annars ser jag ingen mening.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#4 Jag går då inte ut och powerwalkar i 1h t.ex (som jag annars gör) med min Mogge om det skulle spöregna eller vara snöstorm.
Så då skulle jag gärna ha ett löpband hemma som han får motionera på vid katastrof-väder.
Självklart tar man sig ut och rastar och går kortare promenader även vid dåligt väder. Men tyvärr blir det inga långpromenader direkt.
Vår hund går/springer på löpband i vatten varannan vecka. Sjukgymnasten har sagt att vi kan komma mer sällan nu om vi vill, kanske var sjätte vecka, men vi tycker att det är så bra träning för henne så vi går dit ändå. Och så är det skönt att regelbundet kolla upp henne hos sjukgymnasten.
Jag har tänkt fråga vår sjukgymnast om hon tror att ett löpband hemma skulle tillföra någonting till träningen, t.ex. om man skaffar ett som man kan ställa in i upp- eller nedförsbacke. Jag vet inte om det kan vara positivt att man kan kontrollera lutning, hastighet och tid exakt så att man kan ändra successivt från gång till gång, eller om det inte ger så mycket mer än om man går ut och tränar istället. Jag får återkomma när jag har ett svar.
Nu var syftet bara som komplettering och inte att man gör det istället för att gå ut med hunden.
Som exempelvis nu när det är svinkallt ute så tycker inte min hund alls om att vara ute och det blir inga direkt långpromenader och han har massa överskottsenergi.. Vid såna tillfällen tycker iaf jag att ett löpband hade varit perfekt.
#7 i agree!
#7 Jag tycker också att det låter som en bra idé om man vill träna hunden lite hårdare och det är kallt ute. Om det är så kallt för hunden att musklerna blir nerkylda och stela så kan det ju vara mer skadligt än nyttigt att träna ute. Och även om mental träning gör hunden trött i huvudet så är det inte hälsosamt för en hund att inte röra på sig under en längre tid, t.ex. om man får ett par månader väldigt sträng vinter.
Hade gärna haft ett löpband här hemma som man hade kunnat komplettera med! Ser inget dåligt med de så länge man inte drar ner på den vanliga aktiveringen? :) Kan ju inte tillföra något dåligt??
Fast har inte råd med ett löpband.. Man kanske hade kunnat lära dom att använda en crosstrainern som står här hemma istället 
Mvh Jenna
#10 Haha, det hade varit en syn det! Vi har råd med ett löpband men vi har inte plats för det istället. Vi skulle behöva ett större boende, men det har vi inte råd till!
Jag har ett löpband men Klenod har aldrig använt det. Tror hon är för lång för att få plats att ta ut stegen. Men jag ser inget fel i att kompletera träning med löpband. Tycker det verkar rätt sunt :)
Medarbetare på Hundar.ifokus
Skulle helt klart kunna tänka mig det som komplement till övrig träning och promenader.
Någon som vet hur mycket det kostar?
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
#13 Om det duger med vilket löpband som helst brukar man kunna köpa ett bebagnat för några hundralappar om man kollar tidningsannonser. Ett nytt löpband kostar några tusenlappar, runt 3000-4000 tror jag. Om du vill ha ett löpband för hundar kostar ett mediumstort på hundgym.se 8300 kr. Det stora kostar 12900.
#14 OKej. :) sen finnns det ju sånna som inte är eldrivna. Carpet mill heter de, då får ju hunden springa själv och då blir det ju mer valbart hur snabbt hunden vill springa. Eller kanske inte alls ;) Vet en hund som bara springer och springer på dem också och då går det ju fortare och fortare hela tiden.. Så en mill passar väl inte för alla.
#15 Jaha, så det är så de funkar. Hörde om någon som inte var eldriven och tänkte "vad konstigt" men reflekterade inte mer över det. Vår hund skulle stå och glo på ett band som stod stilla, hon jobbar inte i onödan!
Jag tror inte löpband är speciellt bra för leder och ben för hunden. Att springa på hårt-platt underlag en längre tid är inte bra för någon.
Jag ser inte vitsen med ett löpband, om man inte har det som ex rehabilitering i vattengymnastik eller om man plötsligt blivit sjuk eller liknande och inte kan fysiskt ge hunden det den behöver under en kortare period. Alt har en hund som verkligen inte klarar kyla/värme och på så sätt inte kan motionera ute.
Annars tycker jag att har man har skaffat fel hund om man känner behovet av ett löpband.
#16 Haha, japp :) Ja, det är nog rätt många som gör det skulle jag tro. :P
Finns mkt begagnade löpband på blocket för övrigt :) Har faktiskt funderingar på att köpa ett då vi har ett extra rum här hemma :)
#19 Jag måste kika in på blocket nu och se på utbudet :)