Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1492 ggr
Ketang
0

Hjälp med galen hund!

Visste tyvärr inte hur jag skulle formulera rubriken. Men här är mitt problem i alla fall.

Min Whippet hane är nu 2år och har vid vissa tillfällen (oftast när vi ska lägga oss och min äldre hund ska hoppa upp i sängen) visat intresse för min 6år gamla kastrerade hane. I dag har jag varit hos veterinären och skrapat tandsten på den äldre hunden och när jag kom hem blev min Whippet HELT galet förtjust i den äldre och försökte hela tiden jucka på honom. När jag sen åkte iväg tog jag med mig den äldre hunden. Efter en timme ringer min man är säger att Whippeten sitter i sängen och ylar. Det har han aldrig tidigare gjort! Nu när jag kom hem kan han inte låta bli min äldre hund. Han vandrar fram och tillbaka och lägger han sig ner och slappnar av räcker det med att min äldre hund gör ett ljud så är Whippeten uppe och ska nosa och gärna jucka på honom igen! Har min äldre hund varit ute och kissat någonstans i trädgården kan min whippet stå och slicka där i evigheter!

Jag håller på att bli tokig! Vad tusan ska jag göra?

Maja2
0

Låter som stress/överslagshandling…. inte som galenskap eller intresse .

Frida B
0

Understimulans? eller så kanske han har fått för sig att han är en tik och löper… haha ;) nej men det kan ju vara så att han fått för sig att han är dominant och försöker visa vem som bestämmer, då rider dom ju på den andra hunden.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Maja2
0

Såg just att din andra var kastrerad… och då kan könsmogna hanar få för sig att det är en tik, eller åtminstone inte förstå att det är en hane.  Det jag skulle föreslå, är att direkt den unge hanen försöker jucka på den äldre, visa att det inte är ok, och ge honom nåt annat att pyssla med som sysselsätter hans tankar

Ketang
0

Jag är också inne på det #3 skriver. Vet ju att kastrater luktar annorlunda. Och min Whippet har i perioder visat lite intresse för honom men idag, efter att vi kom hem från veterinären blev det bara för mycket! Han har ALDRIG ylat tidigare och nu lät det som om hans enda kärlek hade lämnat honom och han var helt förtvivlad :-(