Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 1780 ggr
Maliceangel
5

Ang omplacering & annonser.

Jag blir as irriterad på folk som lägger ut sina hundar på bl.a blocket och skriver "Akut, måste ha ett hem nu annars avlivas hunden!"

Läste tex en typisk blocket annons nu där det stod: Han har redan flyttat 4 gånger så vi ser helst att han stannar hos dig/er livet ut. Vi behöver omplacera honom pga ändrade arbetstider. Avlivningstid redan bokad." Det är sånna texter som gör att folk på impuls hör av sig och tar över hunden. Oftast är ju den första reaktionen att man vill rädda hunden. Impuls = hunden förmodligen kommer omplaceras igen.

Hur kan man välja att avliva sin hund, sin familjemedlem pga ändrade arbetstider? Det handlar om prioritering. En prioritering som man redan gjorde samma dag då man skaffar hunden/djuret.

Jag hoppas att flera tänker efter. En omplacering blir sällan bra när man handlar på impuls.

Och jag hoppas att folk som är på det sättet att dom sätter sitt jobb framför sin hund aldrig skaffar hund. Och jag hoppas att dom aldrig skaffar barn heller för det är inte tillåtet att lägga ut sina barn på blocket.

sofiek90
2

Fast det är väl tillåtet att adoptera bort barnen i Sverige?

MVH

Sofie

Wand
1

Jag läste också den där annonsen tidigare idag. Först fick det mig att känna att "usch, vill rädda den stackaren" men samtidigt så kan man ju tyvärr inte rädda alla djur som far illa, hur gärna man än vill… 

Att skriva att det är akut är väl en sak, men att hota med avlivning är ju riktigt respektlöst, inte för oss som läser det utan för hunden.

Att avliva en hund bara för att man fått ändrade arbetstider dessutom, det är bara ren och skär idioti. Det låter snarare som att de vill ha en ursäkt till att bli av med den stackars hunden…

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

sofiek90
3

Det går väl å lösa det med hundvakt/hunddagis om arbetstiderna blir ändrade..

MVH

Sofie

Maliceangel
2

#3 Ja. Det finns flera lösningar på ändrade arbetstider. Och har man skaffat sig en hund så är man skyldig att ta sig tid att hitta en lösning som fungerar för hunden. Men väljer man ett jobb framför sin hunds liv… Ja, då är det nog bra att dom omplacerar den iallafall. Och vi får hoppas att dom aldrig skaffar hund någonsin igen.

Men jag vet inte mer än vad som står i annonsen. Det kan ligga 100 orsaker till bakom. Dom kanske har försökt omplacera hunden i 3 år utan att lyckats. Samt att dom verkligen måste ta det nya jobbet/nya tiderna för att dom varit arbetslösa innan, det finns inga andra jobb att få och deras sjuka dotter behöver ha svindyr läkar vård så det finns inga andra alternativ kvar än att avliva hunden.

[Sarahansson1]
0

Jag tycker de är ens skyldighet att vara beredd på sådana här saker och redan innan ha en pal ifall man helt plötsligt behövde jobba mer.

Det borde man ha vetat och planerat långt innan. De sakerna jag tycker är viktigast när man skaffar hund är:

• man ska ha tid (planera bra)
  • intresse
  • se till att hunden får ett toppen liv oss en
  • ha råd
  • och alltid kunna anpassa sig efter hunden om de skulle behövas.

Det är tråkigt när sådant här händer usch.. Och tyvärr lär det nog inte sluta på ett bra tag. Så länge människor köper djur från sådana sidor t.e.x blocket så kommer de fortsätta…

sofiek90
5

#5 jag köpte min schäfer från blocket - så jag tycker inte du ska dömma alla som handlar därifrån till å va idioter.

MVH

Sofie

sofiek90
0

#4 Sant, allt står ju inte i annonserna.

MVH

Sofie

[Sarahansson1]
0

skrev jag att nån var idiot? nej jag skrev vad ajg tyckte. jag tycker att de flesta är oseriösa på blocket och jag tycker även det finns bättre sidor att hitta en bra hund på.

Men visst det finns utantag. Jag skrev som sagt bara vad jag tyckte. Och jag själv skulle aldrig köpa en hund därifrån..

Maja2
2

Det är väl inte Blocket i sig det är fel på, det finns seriösa människor som säljer sina hundar där åxå.

Att det finns människor som har hund, som inte borde, är ju helt klart. På ett sätt är det ju bättre att de säljer hunden, än har kvar den, när de inte visar större engagemang och känsla tycker jag.

sofiek90
4

#8 Uppf. till min ena hund annonserade min hund + brorsan på blocket. Det var bara dom två från kullen kvar. Det var en ren slump att jag hittade annonsen. Nu har jag världens bästaste hund. Uppf. är inte ett dugg oseriös.

MVH

Sofie

Em_
2

Angående blocket har jag set flera seriösa uppfödare som annonserar där för att synas lite mer.

Håller med om att det är konstigt att de inte prioriterar hunden farmför jobbet, men det är orealstiskt att detaljplanera sitt liv i 15 år framåt när man skaffar hund. Sen kan man ju undra om det är en svårhanterlig hund eftersom den har blivit omplacerad så många gånger. Om inte ägarna hittar en bra köpare tycker jag faktiskt det är bättre för hunden om den får somna in, det är inte rätt mot hunden att låta den leva i stress och otrygghet. Att hota med avlivning fattar ju inte hunden, men det kanske lockar fler köpare som bara vill rädda hunden än någon som verkligen har tid och kunskap att rehabilitera hunden.

SmileyMalin
1

Dom riktigt seriösa uppfödarna avlar ju bara på så pass attraktiva och för rasen berikande linjer att det redan finns en kölista med valpköpare. Har man valpar kvar som måste annonseras på blocket var parning i mina ögon inte rillräckligt genomtänkt även om uppfödaren ifråga verkligen ville väl.

[Doglovers]
0

Är man med i en rasklubb och skk kan man annonsera där. Där finns oftast de seriösa uppfödarna. På köpahund,se

tror jag man ska vara godkänd uppfödare för att få in sin annons dit.

Tyvärr tycker jag blocket är en tragisk sida.

sofiek90
1

Alla är i alla fall inte oseriösa, och att dom inte har en kölista på valparna är väl bra, då det kan hända att alla valpar inte överlever eller att det blir väldigt få valpar. Min hund som är köpt via blocket annons är ju långhårig schäfer och för snart 4år sen va de inte attraktivt :P Hennes bror blev köpt en vecka senare, utan att dom ens kollat på valpen..

MVH

Sofie

[Forest]
2

Tyvärr har inte alla planerat in hunden så väl, de är slit o släng hejsvejs med dig. Mycket trist, man får bara hoppas på att alla hundar får ett bra hem där man anser hunden är lika viktig som alla andra familjemedlemar och att dom skaffar "livlina" om det uppstår ändrade arbetstider osv.

Chilli10
1

"Och jag hoppas att folk som är på det sättet att dom sätter sitt jobb framför sin hund aldrig skaffar hund."

TS, hur ska du försörja din hund utan jobb då?
Ett heltidsjobb är i dagens läge inte så enkelt att få, har man chansen att få ett tar man den.

Sen har jag ju själv löst det så att jag har hundvakt osv när vi jobbar. Min hund går såklart före allt (sambon? ;)), men utan jobb skulle jag inte ha råd att ha hund..

Håller såklart med om att ett hundköp inte ska vara ett impulsköp..

[Forest]
0

16 håller med dig där det gäller att jobba o planera in hur man ska ha sin hund över dagen ska man göra innan man skaffar hund :) . Vi har planerat in bästa sättet det vill säga min man jobbar natt jag dag/kväll hundarna är hemma då själva max 1 tim på morgonen. Det är ibland skiftbyte här o det är i sin tur inte jätte roligt men vi får njuta av våra lediga dagar.

Chilli10
0

#17 Ja precis, planering är nyckeln! Glad