Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3123 ggr
WornOut
0

Vilken ras?

Hejsan!

Jag och min sambo ska så småningom skaffa en hund. Detta kommer dock inte ske förrän vi flyttat ifrån lägenheten och köpt en egen gård. Vilket kan dröja några år, så jag har gott om tid på mig att fundera :)

Våra "krav" på hunden:

*Jag håller på med hästar så hunden ska gå att "ha med sig" i stallet och på ridturer dagligen.
*Vi har, och kommer att ha, katter. Så hunden ska funka med dessa.
*Min sambo håller på att ta jägarexamen och det vore väldigt roligt om han kan ha med sig hunden i skogen och ev även för eftersök eller liknande. Alltså ingen skotträdd hund.
*Jag vill ha en allert hund som "är med" hela tiden. Älskar att träna lydnad, trick mm.

*Jag ser framför mig en hund som är mellanstor.. Mellan 40-45 ca. och däromkring.

Så nu till frågan:
Vilken hundras tycker ni skulle passa oss?

Jag är JÄTESUGEN på Miniature Aussie! :D
(Funderade först på tollare…..men har blivit mer och mer intresserad av förstnämnda)

ahlbergaren
0

Kul att ni funderar på att skaffa hund Glad Tycker dock inte att någon av de nämda raserna låter rätt för er. Ang. att ha med hunden i skogen/ på jakt så får ni nog bestämma er antingen för att köpa en jakthund och faktiskt använda den i jakt eller helt enkelt sålla bort alla renodlade jaktraser och inte jaga med den. Antingen eller liksom. (Jag kan iofs ha missuppfattat något i texten du skrivit..)

Det finns många mindre raser som skulle passa…. Men i den storleksklassen som du nämner så tänker jag på storpudel! Ev. golden retriever? :)

SmileyMalin
0

Jack russell? lite mindre storlek men i övrigt känns det ju som om den passar in på det mesta… Du får en energisk och lättlärd kompis att träna trick, lydnad mm och din samob får en sjysst jaktkompis :-)

Om ni verkligen vill ha en hund att jobba med!!!

WornOut
0

Hunden ska inte jaga! Den ska kunna vara med ute i skogen och inte vara känslig om det skulle bli skott :)

Så det är ingen jakthund vi är ute efter.

En golden finns inte på kartan över raser jag skulle kunna tänka mig.. Jag vill som sagt ha en hund som är ganska aktiv och "med". Som jag kan träna mycket med osv.
Iaf inte en golden. Dom hundarna jag träffat har varit mer lugna och loja/disträ än vad jag eftersträvar.

SmileyMalin
0

Ja då går ju jack russell bort :-D

Becca-
2

Lagotto Romagnolo är en utmärkt hund för alla "sökuppgifter". Storleken passar perfekt in, och även alla andra krav ni hade. En mycket glad, pigg och arbetsvillig hund som hänger med på allt. Barnkär, kan umgås utan problem med andra hundar osv. En mycket enkel hund att ha och göra med.

Har krullig päls, därav ingen lukt. Fäller inte heller. Ännu ett plus enligt mig Flört 

PM:a om ni vill ha tips på bra uppfödare, eller om ni har mer frågor om rasen. Lycka till med hundvalet!

WornOut
0

Vill bara förtydliga att jag är förhållandevis "hundkunnig". Har växt upp med hund och alltid haft hundar omkring mig + brukar passa kompisars hundar när dom åker bort.

#2 Jack russel har aldrig fallit mig i smaken, tyvärr.. Har träffat många trevliga, men ingen hund jag skulle vilja ha själv.

#5 Verkar som en superbra hund! Verkligen! Tyvärr måste jag dock säga att denna ras inte tilltalar mig utseendemässigt :( Synd!

Ingen som tror att Australian Shepherd skulle passa?

Cazzos
0

Jag är inte så jättebra på att ge tips på just det här ämnet, men mina minikunskaper får väl duga ^^

Dalmatinen låter som en passande ras, eftersom att de är avlade för att springa bredvid hästvagnar, och funkar alldeles utmärkt med häst Skrattande
Men det gäller ju att träna hunden, vilket jag antar att ni är kapabla till med tanke på intresset för lydnadsträning och sånt Glad

Det är ingen mellanstor hund, men annars passar den in på din beskrivning, tycker jag. Glad

Becca-
0

#6 Vad synd! Welsh springer spaniel då? Går ut med en sådan någon gång i veckan, och det är verkligen en supertrevlig hund!

Frida B
2

#6 beror ju på hur mycket tid ni vill/kan/orkar lägga på motion, träning m.m. och en aussie ska helst valla vad jag anser eftersom den är avlad till att valla

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

WornOut
0

#9 Som jag redan skrivit som kommer hunden vara med mig i stallet + på ridturer dagligen så motionen är det inget att klaga på ;)
Jag tränar klickerträning med våran KATT för tillfället och även med min ena häst, så jag har absolut intressert för att träna trick och lydnad! Även sugen på att prova agillity!! :D

Förstår vad du menar med att den är gjord för vallning.. Men borde den inte bli "tillfredsställd" ändå ?

Tina
1

Först skriver du mini aussie och sedan australian shepherd, vilken av dem är det du menar?

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Becca-
3

#10 En aussie är avlad för att valla, och den behöver göra det, precis som en katt behöver jaga. Man kan inte ersätta det med något annat, och om man skulle försöka med det så skulle det i mina ögon vara grymt emot djuret.

Rikta in er på att hitta en hund som ni vet är avlad för att hänga med på allt och lite till, och inte har ett stort behov av att göra något som ni inte kan erbjuda.

Dessutom skrev ni att ni inte ville ha en jakt hund, och då är heller inte Tollare något att rekommendera.

Frida B
2

#10oj, missade det, mitt fel Skäms

en australien shepherd är avlad för vallning, och jag anser att man inte skaffar en vallhund som verkligen vill valla om man inte har börjlighet till att valla, men detta är min åsikt. det är klart den blir det men det finns över 400 raser till, kanske en dalmatiner skulle passa?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
1

#12 tollare är ingen jakthund, den tollar ;) eller är jag helt ute och cyklar?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Becca-
0

#14 Det är en jakt hund, jo. Flört

Tina
2

Jag tycker att det är jättebra att många talar för att bevara aussien som vallhund, men jag skulle inte säga att de flesta aussies är avlade för att valla. Visst kan många valla om man så önskar, men avlade för det… nja…

[Surina]
2

Finsk lapphund ?

WornOut
0

#11 Jag menar en mini.

#12 Tråkigt, vad jag har hört så går det bra ändå så länge man tillgodoser behoven av motion och tänkande..
Menar du då alltså att man inte kan ha en tollare utan att jaga med den, då är det grymt?
Min kompis har en tollare som mår alldelse utmärkt utan att "jaga".

#14 Tollaren är "till för" att hämta nedskjutna fåglar ute i vattnet. Så egentlgien är det väl en slags av jakthund.

Becca-
1

#16 Det är ursprungligen en vallhund, och jag tycker att man inte ska "göra om" hunden, och tro att den duger som något annat. Visst, den kanske funkar till agility osv - men har man skaffat en vallhund, så ska man valla enligt mig.

Det är samma sak som att skaffa katt, får den inte möjlighet att jaga, så tycker jag att det är grymt oansvarigt som ägare.

WornOut
0

#16 Du tycker alltså att man kan ha en aussie (mini) utan att valla med den ? :D

#17 Jättefina! Vet dock INGET om rasen! Ska läsa på lite :)

Tina
3

#18 Jag skulle inte rekommendera mini aussien till någon. 
Någon retriever, sheltie, finsk lapphund eller någon annan lapphund?

Tina
0

*dubbelt*

WornOut
2

#19 Våran katt är innekatt. Hon får inte jaga riktiga byten men har ändå tillfredsställelse nog (enligt mig) att "jaga" sina leksaker :)

Becca-
0

#21 Varför inte till någon alls? Är det en "dålig" hund, eller vad?

#23 Ja, då jagar hon ju ändå, fast sina leksaker. Man kan ju inte direkt låta hunden valla på möbler där hemma. Blir inte samma sak.

Alex
0

Skrev ett längre inlägg, men det verkade försvinna… Jaja, kort sammanfattning är i alla fall att aussies avlas i princip inte alls efter vallanlagen längre, många "kan" inte ens valla och de klarar sig utmärkt med annan aktivering. Dock krävs det mycket av den varan, och du får nog räkna med ett träningspass med hunden där den får en ordentligt uppgift att lösa, utöver stallvistelsen.

Några andra raser jag kan tipsa om som fyller dina krav: Isländsk fårhund, norsk buhund, finsk/svensk lapphund och lapsk vallhund.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[lisalll]
0

Shiba har en kompis som har en en väldigt fin hund pa av är han den är lättlärd men gillar gå sin egen väg också snäll och dem har kaniner hemma och den har lärt sig att vara snäll så katt borde gå bra! kolla denna hemsida! Dem är riktit fina också!

http://sutamuroku.com/index.php?page=standard

[lisalll]
0

Dessutom används vissa innom jakten! och inte förstor inte förliten mycket hund i fint format!

Tina
7

#24 Jag vill inte rekommendera någon att stödja en avel av den typen. En hund som härstammar från en brukshund och inte ens får tävla i bruks säger väl en del. Aveln på rasen har endast baserats på utseende då de avlat på små individer av australian shepherd. Hur mentaliteten blir på en ras som endast avlats på utseende kan nog många föreställa sig (titta bara på collien, som tur nog är på väg att förbättras nu).

ahlbergaren
0

Håller med #21

WornOut
0

Visst skulle jag också helst välja en aussie om hunden i fråga skulle vara en liten aussie. Men dom är väl oftast över 50 cm ? Känns på gränsen till för stort..

Frida B
0

#15 aha, då var jag helt ute och cyklade haha :P

håller oxå med #21 helt fullständigt!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

WornOut
0

Om vi bortser från det här med miniature då….(och tror att hunden inte MÅSTE ha vallningen)

Tror ni att en aussie skulle passa oss?

[lisalll]
0
Tina
0

#32 Vad är det hos aussien/mini-aussien som lockar dig? Utseendet? Det finns en hel del andra hundar som också är allerta och gillar trick.

ahlbergaren
3

#32 Nej, jag anser att en aussie kräver mer (i form av bruksarbete/mental stimulans) än ni verkar ha att erbjuda. Vill inte verka otrevlig, ger bara ett rakt svar Glad

Alex
0

#30 Mini aussie är ingen godkänd ras i Sverige, det är inte ens en godkänd ras i USA än..! Och det finns en hel del mentalitetsproblem bland vanliga australian shepherds, pga att de blivit så mycket utseendeavlade och vissa satsat mer på skönheten och utställningar än arbetet. Då kan du ju tänka dig hur det blir med en ras som avlats enbart efter utseendet, framför allt när de dessutom tagits fram så snabbt som de har…

Hur är det med sheltie, är det något intressant? De är ju i samma storlek som mini aussie.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

WornOut
0

#34 Framförallt verkar temperamentet på hunden som det jag söker. Sen är dom ju otroligt snygga! :)

Alexandra-S
5

Dom flesta kraven, såsom att den ska funka i stallet och med katter, är ju individuella. Men jag skulle inte ha en vallhund om ni ska rida med den då den kan börja valla hästarna.

Jag skulle rekommendera en hund som är avlad för sällskap, eftersom att det är det ni ska ha hunden till.

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Tina
4

#37 Aussien har bakgrund som vall- och vakthund. Jag tycker inte att det verkar vara en sån hund som du söker. Är man inte heller intresserad av någon typ av bruksarbete tycker jag absoult inte att man bör köpa en brukshund.
Nä, de som kommer fram till mig och säger att de också vill ha en aussie för att de är såååå söta brukar jag hänvisa till leksaksaffären - där finns många söta fluffiga hundar.

Aleeexandra
0

jag tycker också att du ska kolla lite mer på sheltien, den kommer vilja vara med dig vart du än är, och den anpassar sig väldigt bra till olika miljöer.

Sen angående dina "krav" katter, skott osv, så sålänge valpen/hunden blir van med det från dom är små så är det inga konstigheter, massa massa socialträning med sheltien så har du världens finaste lilla hund sen :)

Eywa
0

Jag skulle faktiskt rekommendera en DP-labrador, även om storleken är helt fel. Den har en utomordentlig nos, lagom med motor, skottfast och funkar kanon med både små och stora djur.

ahlbergaren
1

#41 Vad är en "DP-labrador"?

Eywa
0

#42 Dual-purpose. Labradoren är ju mer eller mindre uppdelad i 3 läger. Utställningslabbe, jaktlabbe och en labbe som är mitt imellan. Den ska gå bra på både prov och utställning. Finns dock bara en fåtal kennlar som jag verkligen kan säga att dom är DP, vissa påstår självklart det ändå, trots att hundarna aldrig har gjort ett jaktprov i sitt liv.

Jag vet iallafall två st bra kennlar som föder upp riktigt duktiga och fina DP-labradorer så om TS vill så kan jag gärna tipsa :)

ahlbergaren
0

Ahaa, ja att rasen var uppdelad vet jag men har aldrig hört det uttrycket Glad Då lärde man sig nåt nytt ikväll… hihi.

Fast det är ju lite svårt att säga att alla "DP-labbar" har lagom motor är skottfasta och funkar kanon med både små och stora djur, det är till stor del en träningssak.

Becca-
1

#37 Finns många andra hundar med samma temprament och liknande utseende. T.ex Sheltie. Välj inte hund efter endast utseende och temprament, välj hund efter vad ni kan erbjuda.

NathalieT
1

Kromfohrländer? :)

Eywa
0

#44 Labrador ska vara skottfasta (oberörda) annars kan de inte utföra sitt "yrke" så de flesta labradorer har en 3a eller (oftast) högre på skottet på alla de MH som jag har studerat. De har 1,5 i snitt som ras.

Fast nej, man kan inte säga att alla DP-labbar har lagom motor, men från vad jag har sett så tycker jag att dom är väldigt lagom som både utställningshund, lydnadshund och jakthund. Viltspåret brukar funkar galant.

Labradorer ska heller inte sticka efter vilt, då kan de inte heller utföra sitt jobb på ett bra sätt, dom ska apportera dött vilt, inte jaga levande vilt, då är det inte en bra jakthund. Så generellt sätt tror jag inte att en labbe som sticker på vilt får bra resultat på prov. Därför tycker jag att dom borde funka bra med smådjur (resten är en träningssak, dvs hur dom behandlar djuren, men att jaga dom för att döda brukar en labrador inte göra).

Men så tror och tycker jag, det finns säkert folk som har en annan åsikt! :)

WornOut
0

Är tyvärr inte intresserad av en labbe. Dom är framförallt för stora.

WornOut
0

#45 Men en sheltie är ju också "till för" att valla?!

Jag förstår verkligen hur ni tänker allihopa. Men jag kan ju inte köpa en hund som inte passar mig storleksmässigt, och jag kan faktiskt inte heller köpa en hund som inte tilltalar mig utseendemässigt..
Hunden jag ser framför mig att vi kommer ha i framtiden är en förhållandevis liten, halvlånghårig, pigg och allert hund.

Svårt att ändra på det där..
Jag trodde att det inte var rasen som hade största betydelsen egentligen. Utan mer individen, och vilka föräldrar och bakrund individen har?
Eller vallar ALLA som äger en aussie?
Eller jagar ALLA som äger en tollare?

Inte vad jag vet iaf. Och jag personligen tror ju att om man tillfredsställer hundens alla behov så klarar den sig utan det där..
Jag förstår att hundarna är framtagna för sitt ändamål från början, men är det verkligen lika inpräglat längre?

Kanske skulle se mig om efter en korsning då? Med både personlighet osv och utseende som jag söker?

Belethien
1

Rätt mankhöjd och som möjligen kan passa mentalt och motionsmässigt till vad du vill göra:

Isländsk fårhund, Keeshond, Pudel, Svensk Lapphund, Pumi, Lappsk Vallhund, Staffordshire Bullterrier och Welsh Springer Spaniel.

Dessa är lite mindre men de är ganska stora "till sättet":

Dvärgschnauzer, Norfolk Terrier, Shetland Sheepdog, Lancashire Heeler, Norsk Lundehund, Schipperke, Västgötaspets och Welsh Corgi (båda pembroke och cardigan)

Visst är utseende viktigt men låt inte dig styras av det helt. När det gäller mini aussie så är de inte reggade i SKK som du redan vet. När en hund är reggad i SKK så kan du ta del av föräldrarnas hälsoresultat, stamtavla, information och så har uppfödaren vissa krav på sig. Även om det inte är 100% seriöst inom SKK alla gånger så har du en större möjlighet att sortera bort de dåliga uppfödarna än om du väljer oreggat. Du har heller ingen aning om vilka sjukdomar som rasen kan dras med och vad uppfödarna borde testa för för det finns ingen statistik och ingen info.

Med den rasen tycker jag att man ska vänta med tills de fått lite mera mark under fötterna och blivit reggade hos SKK. Just nu har man ingen aning om vad man kan vänta sig från hundarna, både mentalt och sjukdomsmässigt.

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

Vovvie94
1

Svensk lapphund
Finsk lapphund
Keeshond
Kelpie (australian)
Boxer
Lapsk vallhund

många raser går att "skapa" till det man ska ha dem till så man behöver inte utesluta några direkt, men det finns ju vissa som är bättre än andra:D

Belethien
2

# 49

Varför jag skulle undvika Aussie är för att

a) det är ett osäkert kort gällande skotträdsla och mentalitet idag. Tyvärr händer det att man lägger ner sin själ på att hitta en bra hund och så visar det sig ändå att valpen blir inte som tänkt.

b) alla de aussies jag har träffat är "BALLLLAHAHLALALALAAA" till sättet ganska länge innan de lugnar ned sig. Det är mycket energi i en sådan hund. Och då ska man köpa den som brukshund först och främst och använda ridturerna som extra motion. Förstår du hur jag tänker? :)

Och nej. Det är inte jätte vanligt att valla med en aussie idag utan de avlas mycket mer på burksegenskaper. Det är en hund som behöver arbeta. Att de skulle vara superolyckliga om de inte fick valla håller jag inte med om. Men de behöver mer än ridturer och "prova på agility".

Rasen är absolut viktig. Det ger info om vilka sjukdomar du kan tänkas råka på. De är också hälsotestade i högre utsträckning och du kan ha fler krav på dem. För sanningen är att även blandrashundar blir sjuka. Och då känns det lite tryggare att ha en seriös uppfödare som hälsotestat sina djur mot rasbundna sjukdomar.

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

Alex
2

#51 Kelpie skulle jag rekommendera lika lite som aussie till någon som inte är ute efter en arbetande brukshund. Det är som bäddat för problem, plus att kelpien har helt andra behov än de övriga raserna du räknade upp.

Och nej, jag skulle inte påstå att många raser går att skapa till det man vill. I de flesta fall går det att få med hundar på mer aktiviteter än vad de "normalt" används till idag, åt andra hållet är det dock dömt att misslyckas.

TS: Har du kollat mer på de nordiska spetsarna? Det tror jag är ett betydligt bättre val för dig, eller någon aktiv sällskapshund, då du med en aussie eller annan hund med liknande behov kommer ge dig ett heltidsarbete utöver jobb och stallet, och då räknas inte trickträning, en sån hund behöver jobba på ett helt annat sätt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

WornOut
0

#52 Att jag skriver att jag vill prova på agillity är för att jag aldrig testat det förut. Jag är ju dock rätt säker på att det är bågot som jag vill hålla på med! :) Vem vet, jag kanske tycker det är skitkul med massa bruks-grejer också.. Typ vallning. Men det är svårt att veta eftersom detta kommer bli min första egna hund.

Sofie_90
1

Jag har försäkt hänga med i vad alla har sagt. Många har rätt, såklart! Men ska ändå tillägga min egna åsikt…

Om man ska börja från början med ex dalmatiner, tycker jag inte det är en bra hund, då den ofta är envis och kommer den i fel händer eller får fel träning, så kan den bli agressiv. Och visar man inte ledarskap, kommer hunden såklart att ta över, eftersom den anser att den är den "rätta" ledaren. Eftersom det inte finns någon annan. Den är även för stor för dem kriterierna som fanns. Heller ingen agilitystjärna.

Jack Russel är absolut inte min favoritras (ursäkta, men så är det..), eftersom den är en terrier och har mycket motor. Många kan heller inte hantera denna ras och då det händer att hundar kommer i bråk på banan eller blir lite osams, så är det mycket jack russel som är med i bråket. Den är även för liten för att passa.

En mini-aussie och en aussie är ju samma ras, fast man har avlat på dem minsta hundarna, för att tillslut få fram en liten hund. Samma sak finns även inom Border collien, iaf finns det tankar om att ta fram en liten border. Inte för att jag vet vad det skulle göra för gott, men ev för att tillfredsställa fler spekulanter. Aussien är med i gruppen "vallhundar" och har därför varit en vallhund, men för länge sedan. Idag har den inte avlats på samma sätt som förr. Och därför blivit en mer allroundhund. Den är en utomordentlig hund, även om den inte får valla. Det är absolut inte grymt för hunden att den inte får valla. Grymt för en hund är att den inte får jobba med hjärnan på ett eller annat sätt, få daglig motion vilket avger energi osv. Men att ge den stimulans för hjärnan samt för kroppen är inte grymt!

Att köpa en Border Collie, gör man för att man är intresserad av vallning och vill antingen valla, eller prova på vallning och kanske fortsätta med det. Samtidigt som man kan hålla på med andra inriktningar. Men en aussie köper man inte om man vill ha en renodlad vallhund, eftersom dessa inte alltid har kvar vallning i sig. Man kan, med mycket träning, träna dem till att valla. En del blir duktiga och en del har inte samma framgång inom vallning…

Då det kommer till tollare, så har ni helt rätt. Den ingår i gruppen "apporterande fågelhundar" och därför sägs den vara en jakthund, men inte i samma bemärkelse som en jack russel, som är en oerhört hårdhudad grythund och ska vara väldigt psykisk stark för att jaga upp en grävling ur sitt bo, som är mycket större än hunden själv!

Tollaren har dessutom ett eget "jakt-prov". I detta ingår inte att döda ett djur, vilket inte heller är dess uppgift. Utan denna hund ska skrämma upp (tolla") och sedan hämta in bytet = apporterande!

Finsk lapphund, var ett väldigt bra förslag! Den har bra framgångar i både lydnad och agility, samt spår - på lägre nivåer, men till en nivå där man känner att det går framåt! :)

Becca-
0

Dessutom kan ni ju inte ha en "vallhund" om den ska gå att ha med hästarna, då den kan börja valla hästarna osv.

En sheltie är en vallhund ja, men den aveln har kommit längre i sällskapslinjen, och har inte alls samma motions och mental-behov som en Aussie.

WornOut
0

Fast att valla hästarna… njae.
Är väldigt tveksam till att hunden helt plötsligt skulle börja göra det om den har fått vara med och lära sig hr man ska vara runt hästarna redan från början.

Frida B
0

#49 alltså det är klart det hänger på individen, men basen finns ju i vilken ras det är. om man jämför en BC med en tibetansk spaniel så är det klart att BC:n kräver mer än tibben (finns säkert undantag) eftersom det är deras natur. så man kan inte bara gå efter hur föräldrarnas temprament (men det är en stor del) är och hur valpen/hunden ser ut.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Becca-
2

#57 Instinkterna kan ta över, och det är inte så ovanligt. En sheltie som jag går ut med brukade bita mig i hälarna när jag gick, dock tränade dem bort det. Dock kan han fortfarande göra så vissa perioder.

Sofie_90
0

En aussie kommer inte bara utan vidare börja valla hästarna, skulle kanske hända en gång på miljonen med en VÄLDIGT dålig matte/husse. Jämförde med en BC för att dem har mycket vallning i sig, och är i samma grupp som Aussien iaf.

Men självklart behöver en BC mycket mer än en tibbe. Dem har ju olika anv.områden.

En sheltie som biter en i hälarna? Låter inte som en instinkt som skulle kunna slå till bara sådär.. Det måste vara något mer grundligt "problem"…?

Frida B
0

#60 det var ju det jag menade :P

_(f.d MelvinMimmiLufsen)