Vad för ben?
Hej!
Tänkte ge nåt smaskigt till min tjej, men! Vad för slags ben kan man ge? Råa revben? Eller vad är extra gott? Hon brukar få märgben, men vill ge nåt ännu mer, eller hur man säger 
Jag har gett frysta revben till Ture, går att köpa i vissa zooaffärer. Eller, de var ju upptinade när jag gav dem ;) Mycket mer uppskattade än vanliga märgben, dock har jag en rätt kräsen hund. Men jag upplever att det kan vara bättre för småhundar eftersom ialllafall Ture inte kan tugga riktigt på märgben, tror han tycker de som jag har gett honom är lite för stora. :)
#1 vet du om man kan ge de som går att köpa i mataffären? Vid disken? 
# 2
Ja det kan du, grisfötter, kycklongvingar o kycklinghalsar t ex.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Revben blir säkert uppskattat! Kycklinglår tycker Debbie om, hon tuggar ju lätt i sig benet men din lilla tjej kan ju ligga och tugga en stund antagligen 
- Mvh Emma
Tack! Kan man ge alla dessa ben råa? Eller måste de kokas? 
#5 Ge dem råa, ben splittras lätt när de är kokta :) Jag skulle satsa på revben :) Vad menar du med såna som säljs i disken? ;)
#6 Okej tack :) såna där matdiskar, där de har ost, fisk, kött osv :p
#7 Jaha haha, mitt ordförråd behöver nog förbättras :P Men de är väl tillagade? De man köper färdiglagade är dessutom ofta marinerade - inte bra för känsliga små hundmagar. :)
#8 Nää, det är rått kött, rå fisk (hela stora fiskar!) osv.. 
Tycker du kan ge henne lite tunna revben att gnaga på :) Råa då. Man ska aldrig ge tillagade ben.
Ja går till slackteriet här hemma i gävle och får massor gratis för dom ger mer än gärna bort märben revben osv slackavfall för att allt som blir kvar måste dom skatta för så dom blir gärna av med det bra tips om ni har vägarna för nå slackteri :D
Märgben köper jag iaf på Willys, finns i frysdisken. Kostar 40 kr för 1 kg!!! Och beroende på varje märgbens storlek så kan det bli kanska många i en påse… Passar utmärkt att ta fram och tina och ge. På sommaren när det är varmare brukar jag bara låta märgbenen tina ymmning innan jag ger vilket hundarna uppskattar…..
Revben var ett bra tips, det ska jag också leta efter..!! Men vart kan man få tag på kycklinghalsar?
# 11 floudie: Åh vilket slakteri, var ligger det i Gävle? Lät väldans intressant!
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress
11 lyckans ost :)
Jag ger allt möjligt kyckling är det som de verkligen älskar här hemma men det säger ju "poff" så är de uppätna. Jag ger mest klycklingklobbor men delar dom i leden kan man säga ena får klubban andra får låret. Råa reben är bra de gnager o håller längre. Grisfötter har jag gett men dessa gillade inte mina så mycket. Ge inget ben lagat eller kokt 
#13 det ligger i valbo vid änglaspelen. brevid bilverkstan där vet du vart jag menar?
Min älskar att få oxsvans. Det är iofs inget ben men gott om kött på:)
Jag vill inte ge hårda ben pga att min buse leker med allt och tror att det är bollar man kan kasta med och det räcker med ett jack i platt-tvskärmen när den endast var ett par timmar gammal 
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Lånar tråden lite bara och hoppas att det är ok.
Ser att ni bla ger revben och kycklingdelar råa till era hundar. Är inte fågel och fläsk farligt för dem så som det är för oss? Alltså att de kan bli sjuka?
Tack för lånet.
/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla
#17 Hundar (och andra karnivorer) har inte samma tarmsystem som vi har. Deras tarma är kortare och har en helt annan bakterieflora - vilket innebär att det utmärkt kan äta både fläskoch fågel rått. Det som gör att rått fläck och fågel är farligt för oss människor är salmonella & Trikiner . men dels så gör rovdjurens korta tarmsystem så att bakterier & parasiter ha mindre risk att stanna kvar i systemet, de är inte heller speciellt känsliga för vare sig salmonella elle trikiner. Håller man sig dessutom till svenskt kött har vi i princip ingen salmonella i sverige, och allt kött som ska till konsument testas för trikiner.
Och som en parantes kan ju nämnas att i skogen finns vare sig triangiakök eller mikrovågsugnar - dvs att karnivorer äter sitt kött rått. Vad de däremot är mindre bra på är att smälta tillagat eller extruderade råvaror samt spannmål (så som torrfoder te.x). Om man hettar upp kött så försvinner dessutom en stor mängd viktiga vitaminer & mineraler, och ben blir fllständigt livsfarliga för dem att äta då eftersom de splittras så lätt.
# 18 Tack så mycket för svaret!
Det är ju faktiskt logiskt :)
/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla
Men KAN man inte ge tillagat då? Det verkar som att det vore farligt :)
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
#20 Ger man ben som är tillagat så flisar benet sig väldigt lätt och benflisor är ju inte speciellt bra att få i magen.
#20 tillagat ben är ett stort NO NO - det är en sak att hunden själv krossar rått ben och äter, eftersom det då blir i lagom storlek och oftast genomtuggat. Men tillagat ben kan själv splittra sig i magsäck och tarm, och har man otur kan det perforera både tarm och magsäck längsvägen.
Tillagat (okryddat) muskelkött kan man såklart ge, men ja, det tillför inte så mycket näringsmässigt för dem. Men som "skämmabort" godis ibland kan man såklart ge det, men man bör inte basera hela kosten på det.
Min mammas hund har levt på sönderkokt nöt, lamm och kycklingkött blandat med ris och pasta nästan hela sitt liv - vilket 1. resulterat i att han knappt har några tänder kvar (han hade t.om mögelliknande ansamlingar runt tänderna innan de trillade ut ), dessutom har bristen på vitaminer och mineraler fullständigt förstört hans mag och tarmsystem, vilket resulterade i mer eller mindre kronisk diaree i senare år. I somras lyckades jag efter många år äntligen att få min mor till att förstå olämpligheten i det hela och ge lite vettigare foder - och helt plötsligt blev han fin i magen igen (med hjälp av tabletter med bland annat probiotika vid sidan om). Orsaken till den katastrofala kosten är att han när vi fick honom blev allergisk mot percis alt och fick genomgå en hyposensbehandling - under den perioden var kökt kött och ris det enda han fick lova att äta och fungera på. Efter behandlingen blev det bara så att mamma fortsatte ge honom samma sak. Mycket för att hon hängde kvar vid detta att rått kött är farligt för människor, dessutom tyckte hon att torrfoder verkade så "tråkigt" för dem att äta osv osv.
Enda anledningen att han hållt sig vid liv så länge på denna katstrofala diet är enligt min gissning att han är en gammal gatuhund, van att peta i sig allt från tomburkar till chips, och gå utan mat i flera daga för att överleva, och verkar därmed tåla denna katastrofala diet bättre än vad jag tror att en normal, frisk hund gör helt enkelt.
#21 jaha :) det tänkte jag inte på. Jag tänkte mest på köttet, för det är ju ingen fara att ge. Men benet förstås :)
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
#15 Ja då tror jag att jag vet var det ligger - tack!
Lena A
#15 Ska kolla om någon kan åka dit åt mig. Jag har nämligen väldigt svårt med slakteri. Är vegan men hundarna ska inte stoppas från att få det dom behöver.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
17 inne på baft kan du läsa lite till om just F-ben det är gammalt skroll, menar hur klarar sig då rävar o vargar med sitt f ätande
Därimot ger inte jag fisk, men fågel o fläsk 
#25 haha ja e inte heller så stort kött fan :D
tog ett bra tag innan ja satte min fot därinne och det luktar inte gott så du gör nog bra i att be någon anna göra det åt dig :D
#26 allt som börjar på bikstaven F bör inte djuren äta rävar och vargar äter väl inte tillagad mat som någon skrev där uppe så länge det är rått och inte tilllagat på nå vis så är det inte farligt men när det varit i ung eller blivit kokat så blir benen skörare och lättare och del/flisa sig i magen vilket kan bli en massa vassa bitar så har hål på antingen magsäck eller tarmar. och fläsk får du ge utan problem för det djuret heter gris :D ;)
#27 Det stämmer inte. Man kan utan problem ge F ben. SÅ du kan ge både fläskben, fiskben och fågelben utan problem så länge dom är råa.
27 fast jag skrev i tidigare inlägg ge aldrig tillagade ben
Jag ger F ben råa men ger inte fisk eftersom mina hundar inte gillar fisk, de gillar inte allt
Är men intresserad av läsa mer så är dom bra på råkost till djur inne på barf.ifokus. Och jag kan säga att min uppfödare har gett valpar o vuxna f-ben men oxå mycket alltat fåkost med :)
#27 Har du något telefonnummer till slakteriet? :)
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
kl
Trikiner är knappast ett problem i Sverige: http://www.sva.se/Djurhalsa1/Gris1/Gris/Trikiner/ http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Zoonoser/Trikinos-som-zoonos/
Salmonella är ovanligt hos hund, bl a beroende på den korta magtarmkanalen o hundens bakterieflora.
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Hund/Infektionssjukdomar/Salmonella/ dock kan hundar som inte blir sjuka pussa på matte/husse o smitta dessa: http://www.sva.se/sv/Fokusomraden1/Salmonellaportal/Salmonellos-som-zoonos/
Campylobakter kan hundar med nedsatt försvar bli väldigt sjuka av, men det är ovanligt:
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Zoonoser/Campylobacterios-som-zoonos/
Mineraler förstörs inte av upphettning/tillagning.
Glömde, insjöfisk skall aldrig ges rå pga risken för parasiter, den skall tillagas o benas ur, innan den ges till hund.
mvh
Vill bara varna lite…min hund fick avlivas för några månader sen efter att ha ätit en köttbit med ett ben i (gris/fläsk). Vet dock inte om det var rått eller tillagat, men det avskräcker hur som helst mig från att ge mina hundar ben som inte kommer från djuraffären.
hunden jag hade före klarade dock av att äta vad som helst i princip, men han hade också växt upp på gatan och var mer "van" än den andra vovven. Så kanske är det olika från individ till individ hur känsliga de är.
Vill inte skrämma upp nån, men man borde va försiktig med vad man ger =)
#33 Beklagar.
Ja olyckor kan tyvärr hända när som helst.
En storpudel jag hade höll på att kvävas av just ett tuggben köpt i djuraffär.
Lite för glupsk hund och tuggbenet fastnade i svalget, … tur nog kunde jag *gräva* ut det tuggbenet och pudeln klarade sig.
Så nä inte tycker jag ben från djuraffärer är säkrare.
Tillagat kött men ben i ska man inte ge hund. Som andra sagt så har tillagade ben en helt annan struktur och flisas lätt.
Jag ger hellre råa naturliga ben.
Lena A
Mina hundar äter bara BARF, d v s Biologiskt Anpassad Rå Föda. I praktiken innebär det köttiga ben (av alla upptänkliga djurslag jag kan få tag på), inälvor och ägg (som dock ges löskokta). Jag har två ledord och dessa är variation och "heldjurstänk", d v s så många olika delar från djuren som möjligt. Jag får t ex resterna av en jägare, så en måltid för mina hundar kan ibland se ut såhär
.
# 35
Samma här.
Har aldrig sett råa ben i en djuraffär, de preparerade ben o tuggisar de säljer ger jag inte till mina hundar.
#27 ja skrev ju att så länge du ger rått så är de inte farligt
det är rått och inte tilllagat på nå vis så är det inte farligt men när det varit i ung eller blivit kokat så blir benen skörare
gris/fläsk är inte farligt tillagat eller rått för de börjar inte få F och har så tjockt skelett så de flisar sig inte alls lika lätt.
#30 har tyvär inte de men om du åker dit och pratar med dom så talar dom om när det är lämpligast att åka dit :D dom slacktar inte varje dag så ibland har dom tomt :D
#37 Inga ben ska ges tillagade. Oavsett vilken bokstav de börjar på. Alla ben ska ges råa.
#37, Fläsk börjar väl på F!? Här är en artikel från barf iFokus om just F-ben http://barf.ifokus.se/articles/4d713c54b9cb462233053559-de-4-fen?articles-1
37 gris/fläsk är inte farligt tillagat eller rått för de börjar inte få F och har så tjockt skelett så de flisar sig inte alls lika lätt.
och vilka är det som flisar sig lätt? Fågel ger jag kyckling. Har gett F ben ett bra tag men jag ger bara råa ben som man ska göra.
Dubbelpostar mig själv här från ett annat forum:
"Hund›Magsäck / tarm / analområde›Främmande kropp i magtarmkanalen.
Hej! Vår hund råkade komma över en kycklingklubba idag, denna smaskade han glatt i sig. Jag vet att denna typ av ben är farliga för hundar, vad ska jag göra?? MVH
Svar från veterinärenKycklingben är så sköra att de flesta hundar lätt tuggar sönder dem Dessutom brukar de smälta i magen UTAN att ge probelm. De brukar sällan ställa till problem. I de fall problem uppstår har hunden ätit allt för många ben på en gång. Hundar, som inte tål ben ska naturligtvis inte få ben oabvsett om de är från fägel, nöt eller får. Stora mängder ben kan ge allvarlig förstoppning. Kotlettben kan fastna i matstrupen och ska ej ges till hundar. Din hund kommer säkert att klara av kycklingklubban utan problem utan att Du gör något alls.!"
http://www.agria.se/Hund/fragaveteri…2577C2003D78ED
"De olika f:en.
Av gammal tradition har man avrått från att ge hundar ben som börjar på bokstaven f: fläsk, får, fisk och fågel. Liksom alla tumregler har den rekommendationen undantag. I vissa delar är den numera helt omodern. Beträffande fläskben, alltså ben från slaktsvin, och ben från får gäller regeln inte längre. Båda djurslagen slaktas som mycket unga, när skelettet är mjukt och broskigt. Med undantag för kotlettben (nedan) kan hundar med rejäla tänder och bra käkar mycket väl få gnaga på ben från både gris och lamm, till exempel ett skinkben eller benet från en lammstek. Det går snabbt för hunden att skava bort köttet och de broskiga benändarna. Man måste vara påpasslig och ta bort benet när det är rensat, innan hunden börjar knäcka rörbenen. De är svårsmälta och kan bilda vassa flisor."
http://www.hundsport.se/redaktionell…en_ge_ben.html
#wesdi, #floudie och # quepta: Måndag/tisdag nästa vecka styckas det i Valbo (saluhallen), fem djur tror jag det var…så då finns det ben i massor :) Ring och förboka på måndag så de inte hinner slänga nåt.
#42 Vad är det för nummer? Är det först till kvarn om man är många som ringer?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#43 De skulle stycka fem djur, tror nog att det räcker till flera om du inte tänkte fylla frysen själv ;) Men först till kvarn tror jag nog gäller… valbosaluhall.se
#44 Nej men vi är ett gäng som vill ha 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#42 Kanon!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Du kan ge alla sorters ben…men ALLTID råa!!! Aldrig kokta el stekta!
Reglen att aldrig ge ben som børjar på bokstaven F är utdaterad før lenge sen…tycker du ska gå inn å lesa på BARF ifokus:) Lycka till!!