Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 3090 ggr
[MissCaandy]
0

Understimulerad?

Hej! Jag har en fransk bulldogg tik på 8 månader (första egna hunden). När jag hade fest här för ett tag sen så hörde min bästa vän 2 andra hundägare snacka om att min hund skulle vara understimulerad.

Jag blev såklart lite orolig och vill absolut inte att det ska vara så.

Jag går ut i skogen en timme om dagen och låter hennes springa lös. Plus alla korta 15-minuters kiss och bajspromenader under dagen. Samt att jag lär henne tricks, eller bara trixar med gamla tricks och godis varje dag.
Förutom det så busar vi tillsammans flera gånger om dagen, myser framför tvn tillsammans osv.. Hon verkar verkligen älska mig och lyssnar otroligt bra på mig. Nej är nej, duktig är duktig och varsågod är varsågod liksom.

Jag märker att om jag inte går ut i skogen på dagen så blir hon lite rastlös och "jobbig" på kvällen. DÅ kanske hon är understimulerad.. Men annars, hur märker man om en hund är understimulerad?

Dom andra "skitsnackarna" har labradorer och dom kanske får gå ut i skogen/gå lösa en gång i veckan. Dessutom kan dom inte ens ligga på kommando och är 2 år gamla o.s.v..

Det har blivit väldigt mycket "hej, jag och min hund är bäst" i mitt umgänge. Men jag vill absolut inte att min hund ska må dåligt. Och jag tycker synd om labradorerna som knappt får motion och är överviktiga..

Åter till frågan. Hur märker man att en hund är understimulerad? Verkar det som jag ger min hund varje dag bra? Eller bör jag engagera mig mer?

MVH Candy

Aleeexandra
0

tycker det låter bra, din hund är ju trots allt inte ens 1 år än, sen att du lär henne trix är super, dom blir oftast mer trötta av att arbeta med hjärnan än att gå milslånga promenader. Sen kanske ni intresserar er för någon sport där hon kan aktiveras, eller göra ett "eget" lydnadsprogram, finns oändligt, men jag tror inte du behöver vara orolig så länge du märker att hon är nöjd och belåten.

[MissCaandy]
0

Vi är absolut inga sportmänniskor. Vi är mer för promenad då. :)

Hon verkar nöjd och belåten. Sen har jag två illrar också. Alla tre brukar busa tillsammans också.