Utställning?
Vad måste en hund på 4 resp 6 månader kunna på utställning?
Funderar på att åka på min första, har kollat men aldrig ställt ut själv så vet inte hur det går till, men borde väl inte vara så stora krav vid den åldern? Så kan ju jag lära mig ihop med valpen?
Valpen bör ju klara av att bli hanterad av en för den okänd person, utan att den får total panik. Dvs att domaren kan komma fram och känna på den. Fördel om den kan stå still mer än en millisekund också, så att domaren hinner se hur valpen ser ut.
I övrigt tror jag att det tas ganska stor hänsyn till att den är just valp, det är ju därför det finns valpklass. 
Nej det är inte jättestora krav. Åk på en inofficiel först. Bara valpen klarar av att stå stilla iaf en liten stund och inte bråkar eller försöker bita domaren och ja klarar av att gå hyfsat i ringen så brukar det funka. Finns väl ingen som tycker att en valp i den åldern ska klara att uppföra sig så bra.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Eftersom du har en kines så ska den kunna stå på bord. Sen kan det vara bra att lära valpen springa i ring och fram och tillbaka.
Jag trodde inte själv att det skulle vara svårt att ställa ut men så åkte jag på en ringträning och det var ju faktist endel saker som man lärde sig där som jag inte tänkt på tidigare.
Sen är ringträning super bra då det blir som en utställning med hundar över allt osv.
Jag komme åka på ringträning med min valp varje gång det är inom en radie på 10mil härifrån då det är super bra träning.
Jag ska själv på utställning den 11 feb.
Jag fick ett jätte bra mejl av ringtränings ledaren om hur det fungerar på en utställning. Jag kan skicka det till dig om du vill?
#4 gärna :)
Den bör kunna trava några steg i alla fall utan för mycket hopp och spring och lek och bus som de annars kan göra som valpar. Hunden ska alltid trava på din vänstra sida och man går alltid motsols i ringen =) Träna på att kolla tänderna också, även uppe på ett bord.
#5 PMa mig din mejl adress :)
#4 åh jag skulle jätte jätte gärna vilja läsa mailet också om jag får?
Ska ställa min valp 25/2 nu och är heeelt grön inom utställning :)
#8 Skicka ett PM med din mejladress :)
#8 vart ska du ställa?? :)
#8 undrar också vart du ska ställa nu i slutet av månaden :)
MVH
Sofie
#10, 11 i Vilsta, Eskilstuna, sheltiespecial :)
#12 Va roligt! Hoppas det går bra för er :)
MVH
Sofie
#13 tack snälla!! :)
MVH
Sofie