Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3145 ggr
Magrat
3

Valp

Nu känns det som det är säkert nog att faktiskt börja prata om det utanför vår egna lilla familj.

Förhoppningsvis så kommer vi i slutet av April få hem en liten tik, antingen en helt egen eller med köpesrätt med bibehållen avelsrätt. Vi har varit intresserade av den här kombinationen ända sedan vi fick reda på den och om allt går som planerat så föds en valpkull den 23 Februari.

Förutom vi så är det en till som vill ha en tik, och uppfödaren själv har inte bestämt om hon vill behålla en tik eller hane än, så håll tummarna för att det föds åtminstone tre tikar. Just nu är jag så otroligt spänd och glad, kände att jag behövde dela "nyheten" med någon. Håll tmmarna för oss nu Skrattande

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

JLNordin
0

Jag håller tummarna för er ;) vad för ras?

[Surina]
0

Jag håller tummarna för dig!!!!!

Cassii
0

Håller tummarna! Samma ras igen? Glad

Magrat
0

Tack! Och ja, det är samma ras igen. Vi har fastnat ordentligt för borzoien Tungan ute

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Cassii
0

#4 Åh vad roligt! Grattis, hoppas på uppdatering sen när valparna är födda (och bilder såklart hehe) Glad

Magrat
0

Det lär komma en hel drös. Så länge det bara blir tillräckligt många tikar Glad

Stormblomma
0

Vad roligt!! Grattis! :) Vi väntar också med spänning på valpbilder! ;)

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

Jenniferri
0

Spännande, Lycka till!

// Hannah

Magrat
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack så jättemycket verkligen.

Tänkte passa på att slänga in en snabb fråga nu när jag ändå skapat en tråd. Vår tik som vi har nu kommer vara ganska exakt 1 år och 9 månader när vi hämtar hem valpen om allt går planenligt. Egentligen var vårat mål att hon skulle vara två år innan nästa hund kom in i bilden, nu blev det som så att det här var en kombination, dessutom från min favoritkennel, som jag inte gärna tackar nej till.

Ni andra som har erfarenhet av att ha två ganska jämnåriga hundar, hur har det fungerat för er? Ivana är en otroligt trevlig och snäll tik, däremot kan hon lät bli osäker, vilket ändå förbättrats något enormt senaste halvåret. Det här vill jag självklart inte föra över på valpen och efter att ha pratat med uppfödaren och själv funderat så lär ju valpen få relativt mycket ensamtid ill att upptäcka saker så att Ivana inte ska påverka åt ett sämre håll (tack och lov att vi är två!)

Men kort sammanfattat; Hur har det fungerat för er som har skaffat en valp när den äldre hunden har varit lite osäker? Har det påverkat valpen mycket eller har det fungerat genom att låta valpen upptäcka nya saker utan att den äldre hunden varit med? Kan tillägga att det är hundmöten som är vårat största problem Ivana, men det har gått från utfall till morr nu så framsteg har skett.

Bifogar bild på våran, för tillfället enda tös =)

[Forest]
0

9 Mellan Enja o Donna är det ungefär 1.6 år det går bra nu de leker fint. Tränar dom en del ihop och även den biten funkar ser ingen konkurens alls.

Beckibus
0

Ooh vad roligt att du ska skaffa nr 2! :D

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Magrat
0

#10 Jag har funderat mycket på hur det skulle fungera med just Ivanas osäkerhet. Majoriteten av tiden har vi ju en hund som är lika lugn som en ko =P och oberörd av situationer, men sen får hon sina idéer och då främst när det rör sig om hundmöten. Får hon hälsa är hon glad och trygg, och hon leker ju på vinthundars vis med spring. Det som oroar mig mest är just att hennes osäkerhet i en del situationer ska smitta av sig på valpen. Har Enja haft beteenden som smittat av sig på Donna till exempel? Och hur undviker man det på bästa sätt, är det bara att se till att valpen får extra mycket egentid när det gäller att upptäcka nya saker? Exempelvis möta hundar som vi redan vet är lugna och trygga utan att Ivana är med.

Speciellt om det blir så att vi får köpeavtal med bibehållen avelsrätt. Det skulle ju kännas riktigt dumt om vi då misslyckades och gjorde hunden osäker för att hon tar efter Ivana i situationer som hon upplever som jobbiga Obestämd Och nu ser jag att det blivit en halv novell här, förmodligen är det mest nerverna som spökar och det blir nog bra. Känns betryggande att det i alla fall fungerar bra för dina med den åldersskillnaden, då borde det gå med vår tös också.

#11 Jo, vi är riktigt glada här hemma, nu hoppas vi som sagt på tillräckligt många tikar så vi kan få hem en liten Tesla Skrattande

[Forest]
0

12. Jag var oxå lite orolig då Enja är smått osäker men växte enormt när hon fick en lillasyster det är nästan som hon tog rollen att visa det är inget farlig o hälsar på okända hundar o folk med. Så den biten är stor skillnad på henne, vad som är mer negativ är väl att jag sett att dövörat kan funka mer när de är två, förut höll hon sig max 2 meter ifrån mig nu kan hon kuta längre ifrån då hon har lillsnurpan hack i häl. men detta är något vi tränar mycket på o har med mig mer godis idag i fickorna än jag hade för 2 v sen Flört

Beckibus
0

Naww vilket gulligt namn! :*

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

[Forest]
0

13 missa detta med smitta. Ne Donna har inte apat efter Enja tyvärr. Enja är en ickeskällande hund inomhus värre i lek men det är skojprat. Men Donna som bode på landet första 5 mån i sitt liv o inte alls vart med larmar för nästan allt o det är inte så himmla lågt hon larmar.  Phu detta är under träning då genom avledningträning utan att det ska upplevas som belöning.  Detta med ensam tid vi är flera i familjen så jag brukar gå ensampromenad med dom tar 1 ensampromenad med Enja o sen nästa dag Donna. jag brukar träna möte och gå med andra hundar på promenad. Det tar tid att skaffa en till det ska jag inte sticka under stolen. men å andra sidan så ger det mer att ha två, de får så mycket ut av varandra oxå. Jag ser bara fördelar med ha två hudar :) Donna sen är mer harig än Enja men i vår ska vi åka mer så hon får upptäcka lite mer, jag ska under tiden försöka bygga upp hennes självförtroende mer o få en trygg liten hund.

Magrat
0

Det låter betryggande då. När Ivana var liten var hon en riktig härmapa när det kom till en del beteenden, men det släppte rätt fort. Ine heller var det dåliga ovanor, mest att hon började peta på folk med tassen för att få uppmärksamhet, och om det inte fungerade så fick man ett borzoihuvud intryckt i magen.

Men det kommer nog gå bra, speciellt med tanke på att vi är två. Tror nog att det hade varit svårare om man var helt själv, men nu borde det gå ganska problemfritt att ge båda en del ensamtid. Synd bara att det är långt till April, får trösta mig med att vi bor så bra till att vi kan hälsa på ofta =)

JLNordin
0

Jag tror det kmr gå bra, jag har haft hundar med bara ett år mellan dem och ansåg inte att det var mkt som smittade av sig, det var säkert mer än vad man märkte men det gick bra. Det gick även bra när vi  hade hundar det var två år mellan ;)

[Forest]
0

16 åh vad jag gillar din ras de är så goa iaf de jag har träffat o de tycker ju att de kan kräva klappar för visst kommer främnade bara dit för hennes skull Flört Jag tror inte du behöver vara orolig.