Filmjölk?
Fick höra av en vän att det kunde vara bra att ge valpen filmjölk, att det var bra för magen. Eftersom jag inte har någon aning men har för mig att laktos inte är så bra så tänkte jag att jag skulle fråga er här inne 
Så hur är det med filmjölk och valpar?
/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla
Finns laktosfri filmjölk :)
Vet att farmor gav det ett tag till sin hund (gammal hund) till frukost.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det finns ju laktosfri filmjölk 
De gånger Falcon har fått lite filmjölk (han är 11 år), så har det blivit vanlig filmjölk, och det har fungerat på honom och lugnat ned hans mage när den varit orolig.
De flesta hundar, som många andra djur och människor, blir laktosintolleranta efter ca 6 månaders ålder. När de slutat dia har kroppen ingen anledning att producera enzymet som bryter ner laktosen. Fil kan vara mycket bra för att hjälpa hundarnas mag- och tarmflora på vägen men det brukar rekommenderas att man ger laktosfritt.
Det kan vara lite olika hur de reagerar, för vissa tar de goda bakterierna udden av de negativa effekterna av laktos men för vissa blir det kaos i magen ändå.
Här hemma är det inga problem eftersom matte och husse äter laktosfritt ändå :)
A-fil ska vara bra.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Min bichon havanais är uppvuxen på a-fil, han fick det hos uppfödaren. Så vi fortsatte ett tag med det hemma också, så istället för att blöta upp torrfodret fick det ligga och dra i a-filen. Det var smaskigt tyckte vovven
Det ska vara mycket skonsamt för magen.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Tack så mycket för alla svar!
/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla
Enja fick redan hos uppfödaren A-fil som LinaK så drog jag lite a-fil över torrfodret om hon åt lite dåligt. Jag har gett det lite då o då även nu, hon tycker det är gott. Även Donna har vi gett lite för att vänja magen o det har gått bra.

Min hund får en skvätt A-fil varje kväll med sitt glukosamin i. Hon älskar filen och är fin i magen :)

Mina hundar får ofta flimjölk för att hålla magen i balns. Då får då med smak för att ena cocken vill inte ha naturell :p Ni som säger att hundar är laktosintollerant hat ni länk till en trovärdig källa skulle jag bli jätte glad. Då jag tycker att det är intetsant men är mycket källkritiks på nätet :)
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
Både Hades och Max har fått lite a-fil då de varit dåliga i magen.
A fil :)
#9 Det är så det fungerar för de flesta djur, egnetligen också hos människor men genom fortsatt intag av laktos fortsätter kroppen i många fall producera laktasenzym.
Nu ska jag erkänna att jag inte har någon rent vetenskapligt förankrad källa till detta i minnet, ska se om jag kan hitta något.
Däremot skrivs det om laktos i Hundmatboken, som används som kurslitteratur i bla. SKK uppfödarutbildning och SLU avel- och utfodringskurs.
Av deras text får jag uppfattningen att det är ovanligt med fullständig intollerans hos hundar men eftersom de i låg utsträckning naturligt tillverkar laktasenzym och har kortare tarm och i vissa avseenden känsligare tarmflora än oss människor är det mycket olämpligt att ge stora mängder möjlkprodukter, mjölkprodukter till en hund som inte fått tillävnjas eller till sjuka hundar då tarmfloran vid sjukdom blir ännu mer känslig och då får det svårare att bryta ner kolhydrater, särskilt de de saknar enzym för.
A-fil innehåller såpass lite laktos och så mycket goda bakterier att de ofta kan vara ett bra tillskott för många hundar.
Vi fick rådet av våran uppfödare att ge valpen A-fil. Det funkade bra :)

#12 du skrev att vi meniskor inte tål egeligen men att vi fort sätter med latos och där för tål vi det :) är det inte samma ska med hund då? Om den äter de ända från valp så tål den det? Våra celler är ju uppbyggad på sammsätt :p
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
#14 Alla kan bli allergiska i högre ålder, även fast man ätit/druckit det sedan man var liten. Gäller alla djur (även människan)
#14 Fast intolerans och allergi är olika saker :)
#16 På vilket sätt då?
Är du laktosintolerant tål du ju inte laktos, och är man allergisk tål man inte det man är allergisk mot. Vad är skillnaden?
#17 Allergi har med immunförsvaret att göra, att det överreagerar, t.ex. mjölkallergi. Intolerans har med enzymer att göra. T.ex. laktosintolerans, då är det brist på enzymet laktas som bryter ner mjölksocker.
Allergier kan vara dödliga då det är kopplat till immunförsvaret.
- Mvh Emma
#18 aha okej då vet jag vad som skiljer. Tack :)
Jag ger mina 2 hundar en liten skvätt laktosfri filmjölk tillsammans med frukosten, och deras magar är alltid i topptrim. Och hundarna bara ÄLSKAR sin filmjölk