Springer Spaniel
Hej!
Jag och min flickvän funderar på att skaffa hund någon gång i framtiden :) Hon är betydligt mer hundvan än mig och har föreslagit Springer Spaniel som ras. Jag har kollat upp det lite på nätet och de verkar vara fina och trevliga hundar :) Tänkte höra om någon kan berätta eller ge tips om dem dock.
De är trevliga hundar i allmänhet!!!
Tyvärr får nästan alla öronproblem. Öronen är så långa och pälsiga att det lätt blir varmt och lite fuktigt i öronen. Detta kan leda till öroninflammationer.
Trevliga och snälla kräver dock väldigt mycket pälsvård speciellt den engelska och man måse ha tid för dem, de måste aktiveras mycket. Är ofta valpiga väldigt länge. Studsar ofta upp och ner som en fjäder (spring=fjäder) så de är ofta lite mer hoppiga hundar speciellt då de är unga men kan ju tränas bort fast det är inte alltid lika lätt som med andra hundar.
Welsh springer spaniel tycker jag är något lugnare fast det är ju en jakthundsras det med så den behöver ju aktiveras den med, inte riktigt lika mycket päls som hänger som den engelska springer spanieln + de är ju mindre i storlek.
Mina föräldrar har 1st engelsk springer spaniel och 2st welsh springer spaniel.
Tack för svar :) jo jag har hört att man måste lägga en del energi på pälsen på dem, speciellt insidan av öronen för att de inte ska bli dåliga… Själv har jag funderat lite på en labrador också, båda beskrivs som "stötande och apporterande" hundar, är de lika i övrigt? Villka är de stora skillnaderna? (förutom rent utseendemässigt alltså?
När det gäller labradorer finns det ju olika typer men de är mycket hungrigare än en spaniel. En spaniel tar gärna några kulor ur matskålen och kan sedan gå och göra något annat innan den återvänder och tar några kulor till. En labrador slukar allt på en gång.
Min syrra hade en labrador som var en sån där bred och satt sak med ganska stort brett huvud (finns olika rasstandarder i olika länder tror detta var brittisk rasstandard). Han var lika livlig som en uppstoppad hund han älskade mest och ligga i sin BIA-bädd han rörde sig knappt som valp heller, men var ju en trevlig hund ändå. Min kollega har en jaktlabrador som är smal och smärt med ganska smalt huvud, han används till jakt och trots han är gtanska gammal nu verkar det fortfarande vara fart i honom (han har dock hunger som en vanlig labrador så han får ju begränsad mat + godis för att hålla sig smal)
Underbara och trevliga hundar :)
Kräver en del pälsvård men inte varje dag direkt :)
Passar till de flesta aktiviteter:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Glada, trevliga och sociala hundar! Fäller en del, men inte som en labrador t.ex. De hänger på det ni vill göra och är ganska lättmotiverade till träning. Kräver inte ofantligt mycket utan typ 1,5-2 timmars promenad om dagen och lite hjärnaktivitet som godissök eller trixträning brukar räcka. Men de orkar såklart mycket mer!
De kan ha en del jakt i sig så man bör inte släppa de lösa i skogen vind för våg innan man är 100% säker på att ens hund inte stör de vilda djuren (det gäller iof vilken hund man än skaffar..)
Lycka till 
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13