Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 8923 ggr
Ronja06
0

"Ovanliga" färger?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad finns det för ovanliga färger inom er ras? Dvs. Vilka färger är mindre vanliga här i Sverige? Kanske ni till och med äger en hund vars färg är godkänd men väldigt ovanlig? (visa gärna bild!)

*nyfiken fråga*

Detta är min (reggade) BC Yim, med färgen blue merle. Givetvis efter vallande föräldrar.

Mvh Emelie Förlägen

russin
1

Min ras finns bara i två färger. Black and tan och liver and tan. Black and tan är otroligt mycket vanligare, men liver and tan är ändå synlig så att säga.

På en rasspecial med kanske 100 hundar så är nog bara ca 4-max 5 liver and tan.

Själv har jag en av varjeGlad

Enda "bra" bilden jag hittar på båda tillsammans där man ser färgvarianterna riktigt bra - taget av kompisen Linnéa Björk timm

Cassii
1

Här är bi blue och svartvit (sen black and tan, men den är i princip utdöd så den räknar jag inte) Glad

Har själv träffat 1 svartvit och ingen bi blue.

Jag har en shetland sheepdog.

Stormblomma
0

#1: Herregud så söta!!
Har du fler bilder man kan se någonstans?

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

fayefaye
0

Min lagotto är brun vilket inte är den vanligaste färgen men inte heller ovanlig. Den ovanligaste inom rasen är nog brun med tan-tecken som i #1. Det har precis blivit en godkänd färg inom rasen så det finns nog inte så många. Själv har jag bara sett den färgen på bild :)

myra82
0

Min tik är röd vilket är den vanligaste och ursprungsfärgen. Nyligen blev den första svarta tosan importerad till sverige men än så länge finns det ingen tigrerad här i landet.

Anibaz
0

Färgmutationer är ju vanligare än grundfärgen hos Aussie numera. Blue Merle och Red Merle med eller utan tan tecken är ju mycket vanligare än röd eller svart. Röd förekommer väl ändå rätt ofta men svart har jag bara sett två Aussies IRL, varav en är min egen. Ser sällan avelskombinationer där nån av föräldrarna är svart heller.

Tervueren kan ha två färger, röd eller grå med eller utan svart mask. Ingen är vanligare än den andra men röd är nog populärast.

Belimas
0

Inom min ras, tibetansk spaniel, så är liver and tan och ljusbrun samt vit de ovanligaste färgerna. Har hittills inte sett någon med egna ögon annat än på bild men drömmen är en egen liver and tan någon gång i livet =)

[Tess86]
0

Vår jämte är mörk för rasen. I rasstandarden står det så här:

"Färgen skall vara mörkare eller ljusare grå. Karakteristiskt för jämthunden är ljust grå eller gräddfärgade partier på nos, kinder och strupe. Samma färgteckning skall också förekomma på buk, ben och på
svansens undersida."

Om man googlar Jämthund kommer det upp ganska många mörka hundar också så det är inte så ovanligt kanske men vi får ofta kommentarer från hundfolk att hon ser så mörk ut för en jämte så de flesta vi träffar har nog bara sett ljusare hundar.

[Forest]
0

Får ofta beröm för Enja eftersom hon är en röd dv.pudel här vi bor finns alla färger men vi är den ända som har en röd, hon har behållt färgen bra med o inte bleknat av som röda kan göra ganska så snabbt.Cool Många tor att hon är brun Tungan ute

fayefaye
0

#9 Så söt hon är! Trodde den färgen hette aprikos, men aprikos är nog ljusare då? :)

[Forest]
0

10 Ja, den är ljusare ganska mycket ljusare med Flört Finns fler nyanser i röd men oxå i aprikos endel är nästan vita men har en aning cremefärgad päls. Hon tackar för komplemangen Flört googla snabbt o hitta denna sida där ser du flera st aprikosa pudlar http://www.123minsida.se/HAPPY_LIFE_Pudlar/16755204

Noa-Nisse
1

Klenod är Harlekin men jag vet inte vilken färg som är ovanligast. Ute i samhället är väl tigrerad den ovanligaste, men i utställningsringen är det nog helsvart?! men svart är vanligt att se ute. Ja det är nog ändå en blandad kompott bland färgerna helt enkelt ;)

Jag har sett en fawnekin = inte godkänd och inte så snygg heller men smaken är som baken ^^

Medarbetare på Hundar.ifokus

Maliiin
0

Vår boerboel har dragit många blickar till sig då hon har väldigt mörkt huvud. Och det var det jag föll för bland annat hos henne. Vår lilla sotskalle Flört

Vår jämte är precis som Skades jämte väldigt mörk. Men har också fått höra från många att dom tycker hon är väldigt mörk för att vara jämte.
Sen har hon väldigt tydliga tecken och det tycker jag att det är lite ovanigare att se. Hennes prickar vid ögonen syns väldigt väl. På endel syns de knappt vad jag har sett..

[Forest]
0

13 men du missa ju visa bild på tjejen Flört även om vi är vana att se din lilla skrutta kanske inte alla har sett henne ändå Skrattande 

14 Stor :) mycket fin med mörkt ansikte o ljusa kroppen Kyss Söt ser ut att vara en vaken o snäll tik Glad

fayefaye
1

#11 Ah, se där :) Är inte så duktig på pudelfärger ^_^

ms-mee
2

#10 Hubert här är aprikos Glad Dock en väldigt ljus en. Det närmar sig Creme.

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Maliiin
0

Å här kommer en bild på jämten :)

Noa-Nisse
0

Haha Forest! ;P nu är där en bild. Dock inte den finaste bilden. Har försökt säga till henne att när hon sitter så i soffan så ser hon väldigt pösig och osmal ut (; men hon lyssnar inte ^^

fayefaye
0

Mormors bruna Pudel. Ganska ovanlig färg vad jag förstått, hon har inte blekts nämnvärt heller :) Tror hon är sju år nu.

zoolatri
0

Min dsg är vit med gula tecken. Oftast är de vita med trefärgade tecken eller med röda tecken, men fler färger är godkända:) Har aldrig träffat någon annan dsg med gula tecken, jag tycker såklart min plutt är finastKyss

Maliiin
0

Tack :D Hon är lika snäll som hon är stor ;)

Noa-Nisse
0

#20 ååh han är så fin! och har har verkligen musklat på sig nu ju :D

Thihih Forest! trodde du menade mig ^^

Sorry för OT

zoolatri
0

Oj nu är jag trött…menar såklart inte att de har trefärgade tecken…uh.  Hundarna är trefärgare:)

[Tess86]
0

#17 Ja, hon har väldigt tydlig teckning. Skade har nog inte riktigt lika utmarkerade ögonbryn men annars är gränsen mellan det ljusa och mörka tydligt på henne också, just för att hon är mörk hon också. Skade har ingen "slips" heller. Det tror jag är ganska ovanligt att jämtar har, även fast det förekommer.

Här är en bild på Skade framifrån, där man ser hennes ögonbryn:

fayefaye
0

Min lagotto Walther till vänster och till höger mammas bearderd collies. Bruno längs till vänster är "sand", har inte sett så många av den färgen. Bella, den gråa i mitten är den vanligaste färgen :)

Vattnadal
0

De flesta tror att en siberian husky ska vara svart/vit eller varggrå, helst med blå ögon. Drífa är helvit med blå ögon som har bruna fläckar, fick ofta frågan vad hon var för ras när hon var yngre, nu oxå, ibland.

Jag hade henne med på jobbet (djuraffär) de första veckorna. De flesta gissade på vit schäfer, och jag började alltid med att rätta dem till vit herdehund, och sen förklara att det var en husky. Många svarade då att "jo, det ser jag ju på ögonen". Det hände även ofta att kunder trodde att hon var en hanhund, då hon hade blå ögon. Skrikandes Hon fick ett rosa strasshalsband bara för det!

Här ett foto som bara är några veckor gammalt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Maliiin
0

#24 Jajjemen de får inte ha slips egentligen :P

Labolina_73
0

#7 men liver är väl inte godkänt på våra tibbar?

//L

ahlbergaren
0

Jag har en bi-blue shetland sheepdog Glad En blue merle fast utan tantecken.

fayefaye
0

#26 Tjusig tjej! Skulle också gissa på vit herdehund tror jag. Har aldrig sett en vit husky innan! Eller så har jag inte fattat vad jag har sett :)

Vattnadal
1

#30 Vi har tur i vår ras, då alla färger på päls är tillåtna, ögonen får ha olika färger, 2 fäger ni samma öga, nos får vara blek. En bra husky har ingen färg, den presterar, det är det viktiga.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Tess86]
1

#27 Jag kollade upp det nu för jag hade ingen koll men de får tydligen ha slips men det är "inte önskvärt". Skade brukar göra en egen slips av tungan istället :)

Maliiin
0

#32 Enligt SKK så går det som allvarligt fel iaf :)

russin
0

3# - det finns bilder i min bloggFlört

Heffaklumpens

Lojs
0

Jag har två bruna kelpies, det är ju den vanligaste färgen på rasen, många vet inte ens att den finns även i svart, vilket är den näst vanligaste färgen. Sedan finns det både brun och svart med tan-tecken, inte jätteovanligt. De båda ovanligaste av de godkända färgerna är fawn (blekt brun) och rökblå (blekt svart). Sedan finns det även de icke godkända varianterna fawn och rökblå med tan.

Jag har inte några egna bilder på de ovanliga färgerna, men Sofia har bilder och info om färgerna här: http://www.kelpiegallery.com/colors/

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Tess86]
0

#33 Jaha, det hade jag inte koll på. Jag läste bara rasstandarden.

Kitten86
0

Jag har en svart/vit shetland sheepdog, färgen är den näst ovanligaste (ovanligast är bi blue som #29 visar bild på). Det registreras ca 3-4% av rasen är svart/vit.

Lojs
0

Jag hade ingan bilder på min egen ras ovanliga färger, men jag hade visst bild på en blue merle sheltie utan tan och en svartvit sheltie. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Chanku
3

Precis som de skriver i tidigare inlägg så är bi blue och svart/vit ovanligast hos sheltien. Har dock haft turen att träffa alla färgerna (inte då svart m tan).

Sedan finns det ju övertecknade hundar i olika hög grad också. Min tik är vit faktorerad och det är troligtvis därför hon har så mycket vitt i ansiktet :)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Lojs
1

Svartvit. =)

Medis på akvariefisk.

Lilllens
2

#39 Jäklar vilken snygg liten hund!

Typ den finaste sheltien jag har sett Förvånad

Chanku
0

#41 Tack, jag håller med! ;)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Belimas
0

Jo alla färger är tillåtna.