Stackars små chihuahua-vovvar
En person jag känner till har haft ett rätt stressigt liv med problem och föder upp valpar ibland, av rasen Chihuahua. Tycker inte det är rätt eftersom hundarna behöver mer tid och engagemang än denna kvinna i yngre medelåldern verkar kunna ge.
En nära släkting får ta hand om några av hundarna emellanåt för att hjälpa till, hon jobbar heltid flera mil från hemmet är borta från kl halv sju på morgonen till ca femtiden så hundarna har fått vara ensamma då. De små hundarna (vet ej om det är två eller flera) är då instängda i ett litet rum på en oanvänd övervåning i huset hela dagarna. Vet ej om de rastas någon enda gång på kvällen, men de har ej varit ute någon gång när jag och några andra bekanta hälsat på. De står bara där inne och skäller, verkar aldrig få vara ute och vara med folk.
Hur blir en hund som bara får sitta instängd i ett rum nästan dygnet om?
Har talat om för den äldre släktingen att detta enligt min mening är djurplågeri men fick höra att den här yngre kvinnan tidigare haft besök av några som inspekterade hundhållningen när hon hade hundarna i sitt hem och det blev inga problem. Hennes släkting tog illa vid sig över att jag kritiserade och det tog tid innan hon ville prata med mig efter det.
Men var hon, uppfödaren, förberedd så lär hon ha sett till att det verkade ordentligt just då och hundarna får ju mat så de är inte svältfödda åtminstone. Så hur ska de som inspekterar kunna säga något när de inte vet hur det är annars?
Jag kan ju heller inte bevisa något, det kan ju ingen om man inte bevakar huset där hundarna vistas hela tiden.
Fan va hemskt.. Jag vet inte ens vad jag ska säga. Har själv en chihuahua-blandning som vi hade valpar på förra året, och vi var med henne och valparna jämt. Eller ah, självklart fick dom vara ifred men när vi inte pratade med henne tillräckligt ofta kom hon till oss och hälsade, och visa att hon ville att vi skulle sitta hos henne med valparna.
Hon verkar bara vilja ha valpar för pengarnas skull.. Sen skiter hon i hur hundarna mår. Fyfan.
Det går alltid ringa länstyrelsen så dom gör hembesök där…
varför ska man blunda? Jag anser att man ska ringa o amäla detta så som 2 nämner. ett hembesök så kanske det sköts bättre ändå.
TS du har tidigare tagit upp detta antar det är samma personer.
Ja det stämmer.
Mår dåligt när hundar far illa och har allvarligt varnat mamman till tjejen i yngre medelåldern. Sade rakt ut att det är djurplågeri att lämna tiken ensam med valparna, men nu är de väl sålda.
Mamman sa att "de" vilka de nu var hade varit på hembesök hos hennes dotter när hon bodde i annan stad, och inte hittat något att anmärka på.
Har ju också hört att de inte tar anmälningar anonymt så allvarligt, dessutom bor jag långt ifrån den här orten så jag vet ju inte hur de har det. Men några andra vänner var och hälsade på för ett tag sen, de såg heller inte till hundarna på övervåningen men hörde dem skälla. Men nu tror jag dottern flyttat närmare och bor på samma ort så nu kanske hon börjar ta bättre ansvar. Hon har varit stressad och haft fullt upp med fyra ganska små barn, skilsmässa osv så hon har liksom inte kommit till ro än, men det är helt fel att hundarna ska lida anser jag.
Fast ju fler som anmäler, desto större anledning har ju länsstyrelsen att ta det på allvar. Om de nu redan har varit och inspekterat, och får en anmälan till från en annan person kanske de ser anledning att göra en oanmäld inspektion?