Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3743 ggr
Susanna_w
0

Understimulerad hund!

Måste få skriva av mig. Just nu har jag en väldigt understimulerad hund och jag vet inte hur jag ska vara en bra matte? Han har gått på kortison i 3 veckor, äter allergifoder och ska göra detta i 5 veckor till för att sedan besöka veterinären på nytt. Under tiden han äter fodret får han inte äta någonting annat, inga ben, inga rester, inga leversnittar. Ingenting! Så att träna honom mentalt går ju inte! Att träna med en leksak är ungefär lika lätt som att skutta till månen dvs han bryr sig inte ett dugg och ännu sämre är det at belöna med fodret! Att träna honom fysiskt går inte det heller eftersom han kan knappt vara ute! Vi tog en promenad i 40 min och köldeksemen kom så nu har han tuggat sönder svansen. Hur ska jag stimulera min hund? Han är som en tickande bomb, med all rätt! Man känner sig så himla kass! En urusel matte! Det gör ont i mattehjärtat att se hur han hela tiden uppsöker kontakt jämt och ständigt i hopp om att vi ska göra något för att stilla hans myror i benen. Visst vi kan gå ut och springa av oss men det resulterar i en ännu mer frustrerad Keso för då kliar det 24/7. Vi busar rätt mkt inne men det räcker inte för att stimulera hans behov. Ska jag införskaffa en overall med svans, köpa skor och mössa till honom eller?!

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Fridaaaa
0

Man kan ju träna trix utan att ge godis :) 
Beröm med röst,klappar eller leksak fungerar ju med.
Och det blir ju lite mental träning.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
0

Kan du inte träna med allergifodret? Alltså t.ex sprida ut det så han får jobba lite med nosen. Eller är dt blötmat han får?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Susanna_w
0

Som det står högre upp så leksaker funkar inte och inte röst, han blir så lätt uttråkad och som jag skrev också högre upp så foder är ännu mindre populärt, han är ingen matglad hund så det funkar inte annars hade det inte vart så stort problem med psykisk träning.

_

Maja2
0

Finns det INGEN leksak han tycker är kul? Kampa med nåt? Söka gömda grejer?  En av mina hundar har stått på allergiutredning nyligen, men på henne funkade faktiskt att lägga foderkulor i både boll och kartonger, så hon fick pyssla ett tag för att få ut dem.  Nu kunde ju i och för sig Vi vara ute som vanligt, så hon var aldrig på något sätt rastlös.

Problemlösning av olika slag behöver inte alltid åtföljas av godis … tex, bygg en labyrint av ex stolar… och låt hunden lista ut vilken väg den ska ta för att komma igenom….

thilda-
0

istället för att ge hunden sin mat direkt i matskålen så göm maten istället på olika ställen, höjder, över och under saker

sarae
0

Om han "frivilligt" äter sitt foder kan du ju pröva att ge honom hela dagsransonen på olika "stimulerande" vis - en portion i nån aktiveringsleksak, en portion han får söka rätt på (medans du "hjälper" honom - så han inte tappar intresset eftersom det säkert inte är lika motiverande att söka det fodret som godis), en portion han får jobba sig till på annat vis, medans du gör det till en "kul" grej kanske?

Alternativt försöka öka hans intresse för olika leksaker, ge honom nya spännande saker att utforska. Ta in lite löv/pinnar/snö (vad som nu erbjuds där du bor i rådande klimat) i en ikea kasse och låt honom utforska, låna bort kläder/leksaker till bekanta som kanske har andra husdjur han inte är van vid, så att de tar åt sig lukten och han får lite berikning den vägen.

Vet inte om hans utslag (?) blir värre av vatten, men fiska upp bollar och annat kul i vattenbaljor, ge honom tillgång till utrymme i hemmet han inte får vara i vanligtvis (om sådana finns) - som ni då utforskar tilsammans.

Öka "ditt värde" så att han är villig att träna för verbalt beröm samt klappar och kel istället för godis.

Bygg nån typ av hinderbana hemma där han får hoppa över/gå under/igenom saker så han blir fysiskt stimulerad

Stormblomma
2

Som SaraE skriver skulle jag lägga energi på att jobba upp värdet på olika belöningar! :) Även tipset med hinderbana var ju kanon!

Förstår din frustration, men glöm inte att hunden känner av den :)

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

Frida B
0

#7 bra sagt, du tog orden ur munnen på mig ;)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Eywa
1

Varför inte lägga ett blodspår? Där ingår ju ingen matbelöning och det är en extremt uttröttande aktivitet.

Stormblomma
0

#9: Fast hunden skulle helst hållas inne va?

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

thilda-
1

man behöver ju inte lägga så långa blodspår/personspår :)

sarae
0

blodspår i lägenheten kanske :D eller ja, en modifierad variant, blod på tygbitar/hushållspapper i en papperspåse/bit papper som man gömmer i ett "spår" i lägenheten kanske?

Träna "sök" på det sättet kanske kunde gå?

sarae
0

Man kan även använda sig av olika kryddor som berikning, tex hälla på tygbitar eller i en papperspåse. Används frekvent på djurparker som berkining till rovdjur, och brukar vara uppskattat!

Alexandra-S
1

Funkar han med andra hundar? Isåfall kanske han kan få leka lite och få aktivering på det sättet, brukar ju trötta ut dom totalt. 
Har du provat klickerträning? För vissa hundar blir klicket i själv en belöning, fast ioförsig oftast efter att dom kopplat klick - godis. Men om du 'leker' med maten, visar att den är jättegod och spännande, tror du inte att han skulle acceptera den som godis vid träning då?

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Susanna_w
0

Oj tack för alla svar. Just nu får han inte va med andra hundar för han har så klart haft skabb på toppen av allt -.- Anledningen till att det inte går att träna med leksaker är att han tröttnar fort och går och lägger sig, hur mycket matte än försöker vara rolig. Inomhus är det inte mycket som är roligt förutom 2 L pet-flaskor vilket jag inte är så överförtjust i att han leker med då han tuggar sönder allt och skruvar av korken, Jag kanske är för nojig vad vet jag.

Han äter ju helst inte, bara om han är riktigt hungrig, om ens då. Ibland får man sitta med honom. Jag vet inte om det har med att göra med att han inte haft det så bra med mat i förra hemmen men det borde ju vara tvärtom då tycker jag. Men jag borde testa att ransonera ut portioner i form av sök för det har jag inte tänkt på alls och försöka kan man ju alltid!

Han ska ju helst hållas inne eller ja han kan ju vara ute en kortare stund beroende på hur kallt det är ute!

_

Maja2
1

¤15 vad är det egentligen som gör att han inte ska vara ute?

Susanna_w
0

Han får sådana köldeksem. Han har täcke men svans, ansikte och ben börjar klia så fort vi kommer in. Han har även fått vattensvans några gånger. Han har ju ingen päls på hals, undersidan och insidan av benen. Jag har haft skor på honom men har inte hittat riktigt bra skor.

_

Vattnadal
1

Vad är allergifodret baserat på? Är det baserat på anka, ge torkat ankött som godis, tex.

Jag hade en tuff allergisaneringsperiod på en golden för många år sen. Hon fick wellpapp att tugga på och slita i. Ibland med godis i (hon åt ett foder baserat på potatis och fisk, så torkad potatis, tex kroketter, torkad fisk gick bra), ibland bara en tejpad kartong och tillsist kunde hon få ett ark wellpapp, som hon med stor förtjusning slet i först bitar, sen fördelade varje bit till molekyler.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Mischa
0

Även om han inte är så föremålsintresserad så kanske han ändå skulle uppskatta uppletande av ett föremål som du gömt inne?

Som ex. min hund älskar att spåra men är fullständigt ointresserad av klöven eller pinnen i slutet av spåret, för henne är det själva spåret som är belöningen.

≧◔◡◔≦

Susanna_w
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#18 Fast jag har ju fått strikt att jag inte får ge honom någonting på 8 veckor.

#19 Som jag har nämnt tidigare så är grejen att han tröttnar så fort.

Sen kan vi kampa, abslut tycker han det är skitroligt men det täcker ju inte hans behov och det är ju det som är själva poängen. Jag kan göra några saker men inte som är tillräckligt stimulerande. Utan det är ju korta perioder.

Så här naken är han. Han har inte en tillstymmelse av hår på undersidan av kropp :S

_

Vattnadal
0

Du kan ju fråga veterinären om det är OK att ge rent, sånt som ingår i fodret. Det borde ju inte kunna förstöra.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Susanna_w
0

Jo jag har ingen aning. Men på något av de papper jag fick så borde det inte stå att jag får ge honom saker som fodret innehåller? Han äter Specific Allergy Managment med lax och ris.

_

thilda-
0

Träna lite Spring Pole då om han gillar att kampa

Maja2
0

#22 Jag fick i alla fall inte ge nåt alls utöver fodret, alltså verkligen inte en bit av nånting, så jag tror att du ska undvika det…

Köp en heltäckande overall åt honom, och det finns jättebra och billiga fleecesockar på björkis. Sådär lite päls har en av mina på undersidan och benen, och det är overall och sockar som gäller på henne.

Vid vilken kyla kommer exemen?   Lät inget roligt alls. Min hund har konstaterats ha kvalsterallergi, och jag har börjat hypersensibilitera henne med sprutor av specialtillverkat vaccin. Hoppas att det hjälper…

Susanna_w
0

#23 Vad är det? :P

#24 Jag misstänkte att det är så. Ja jag får nog helt enkelt köpa en overall för det här går inte. Hmm jag har 8inte tänkt på graderna ute när han får det men det är ju minusgrader så klart. Han är ju allergisk mot något mer men den utredningen ska vi börja med efter han är är klar med fodret. Men troligast är det kvalster eller foder allergi han har, men det återstår ju att se!

_

thilda-
0

#25 Spring Pole är när hunden kampar med sig själv..

Du har en båtfjäder som du kan sätta upp i tex träd eller längst upp på en" gungställning " och i den båtfjädern har du ett kraftigt  rep som du knyter fast den i som sedan ska hänga rakt ner och som du knyter fast tex kamptrasa i eller kohud eller vad du nu har… Sen så ska hunden bita tag i den och kampa med sig själv.. Antingen ska hunden ha alla 4 tassar i backen eller baktassarna i backen med framtassarna någon cm ifrån backen. Beror lite på vilka muskler du vill träna :) och sen så tömmer hunden sig på energi = h*n blir lugnare.

och ta inte allt för långa pass i början.. Börja med mycket korta stunder kanske max 5min… Hunden ska tycka att Spring Pole är roligt och inte uttröttnande